Julekalender

Desemberbaby86

Glad i forumet
Desemberglede 2015
Har dere julekalender, og isåfall hvordan/hvilke kalender har dere?
Jeg syns fortsatt det er stas med julekalender, men klarer ikke å bestemme meg for hvordan jeg skal ha i år. I fjor fikk jeg pakkekalender av samboere, året før fikk han av meg. I år har jeg ikke orket å lage noen, og tror ikke han har laget til meg heller. Jeg pleier også å kjøpe sånn skrapeloddkalender, og ofte har jeg hatt sjokoladekalender, bare for tradisjonens skyld, men jeg syns ikke de sjokoladene i de billigkalenderene er noe gode, så det blir til at jeg ikke åpner alle lukene...

Vi har flaxkalender og pakkekalender i helgene og lillejulaften og julaften. Gjorde ferdig alt i går :)

Lager pakke-godiskalender til datteren vår. Syns det er stas :)

Vi har pleid å dele pakkekalender. Kjøper inn 12 pakker hver, men ikke i år. Nå er vi bare opptatt av baby:-)

Jeg synes det kan bli for mye med pakkekalender og har egentlig unngått det. De får jo så mye på julaften. Storebror har i tillegg bursdag en uke før jul.
Husker jeg laget pakkekalender til han en gang da han var mindre.
Da var han helt forvirret i januar, for da var det plutselig slutt på alle gavene! :P
Inntil i fjor har ungene fått Lego-kalender e.l. mens vi voksne har hatt flakskalender. Men nå vil de heller ha flakskalender de også.
Helt greit synes jeg :)

Jentene får my little pony-kalendere i år. Har variert litt hvordan jeg har gjort det tidligere, men jeg opplevde også litt av det Bee sa. De første årene fikk eldste pakkekalender. Merket at hun ikke satte så stor pris på alle gavene, ble rett og slett for mye.

Her får begge ungene den gode gammeldagse sjokoladekalenderen! Og det er like stas hvert eneste år! :)

Minsten har ikke hatt kalender. Er tre år nå, og faktisk ikke sikker på om det blir i år heller. Synes det blir litt mye godteri om man kjøper type smartieskalender eller sjokoladekalender (skal sies at vi ikke har introdusert lørdagsgodt ennå..). Men så synes jeg det er synd hvis det snakkes mye om kalender i barnehagen og minsten er den eneste som ikke har..

Noen som vet om det finnes en sånn bildekalender som følger barneTV-kalenderen kanskje?

Det finnes sånne sing-sang-kort man kan bruke som et alternativ til godis og gaver. Ellers så går det an å ha sunn godis fra iherb, eller aktiviteter i stedet. F.eks bake pepperkaker, juleverksted, pynte pepperkakehus, julegrantenning, nissefest, juleverksted, hugge juletre, sette ut grøt til nissen, lage ønskeliste til nissen, osv.

Jeg er ikke fan av pakkekalender fordi jeg mener at hele stasen med jula for barn er jo pakkene! Og det er jo ikke det samme på juleaften om man har fått åpne gaver hver eneste dag i tre uker allerede... Våre jenter får den helt enkle sjokoladekalenderen til 10kr, og de er veldig fornøyde :-) Selv om hun yngste ikke forstod hvorfor det plutselig var slutt på sjokoladen i fjor :-P

• Liker
Reactions: Bee
Jeg er skikkelig julemenneske og syns halve stasen med desember er adventskalenderen til ungene. Så her lager jeg pakker til dem som henges på den hjemmebroderte kalenderen min mamma lagde til meg og brødrene mine da vi var små ☺ Har så gode minner fra jeg var barn med adventstida, og jeg er like spent som barna når de åpner kalenderen hver dag. Skal sies at d er bare småting de får, blyanter, viskelær, tyggis og lignende. Innimellom får de større ting som de trenger og som jeg uansett ville kjøpt dem. Foreksempel ullsokker, votter og undertøy ☺ Aahh... snart desember igjen ❤

Sniker :) Min lille på 15 mndr har pakkekalender. Han kommer nok ikke til å skjønne så mye, men jeg synes det er koselig ;) Har kjøpt en eske med Lego duplo, så får han 2-3 klosser per dag, pakket inn. Ellers får han sokker, tannbørste og andre ting jeg ville kjøpt uansett.

Det finnes sånne sing-sang-kort man kan bruke som et alternativ til godis og gaver. Ellers så går det an å ha sunn godis fra iherb, eller aktiviteter i stedet. F.eks bake pepperkaker, juleverksted, pynte pepperkakehus, julegrantenning, nissefest, juleverksted, hugge juletre, sette ut grøt til nissen, lage ønskeliste til nissen, osv.
Aktivitetskalender må bli alternativet hvis jeg skal gjøre noe mer ut av det enn en sjokolade eller flaxkalender.
En venninne har laget en utrolig fin til sønnen. Små enkle lapper der det står f.eks:
- I dag er det boller og kakao til kvelds
- I dag skal du få velge deg et blad i butikken
- I dag skal vi bake pepperkaker
- I dag skal du få ha med kanelboller i matpakken
- I dag kan du velge mellom disse middagsrettene: *tre favoritter*

Ikke noe store greier med andre ord, men utrolig fin :)

Jeg synes det fort blir mye tull i disse pakkekalenderne - småting som er interessant i 5 min!
Vi velger derfor å bruke litt ekstra på kalenderen - men det blir en del av julegaven! Vi kjøper en stor legopakke som vi deler opp i 24 pakker. Han har da ett pågående prosjekt gjennom hele adventstiden, som først blir ferdig på julaften (dette er noe han har ønsket seg til jul fra før). Prøvde det i fjor og det fungerte kjempegodt :)

Pakkekalender har jeg forsøkt to år og aldri mer. Mye jobb og det blir så mye fjas selv om jeg prøvde å kjøpe fornuftige ting. 24 gaver er mange, og det var bare til ett barn! Jenta synes heller ikke det var stas å få truser og hårklemmer liksom. :-P
Så her går vi for barnetv kalenderen og/eller fyrstikk-kalenderen hvor vi legger inn lapper for hva vi skal gjøre den dagen eller f.eks en liten sjokolade når det er lørdag. :-P

Blir en flaxkalender hver på meg og samboeren :)

Vi har ikke kalender. Har ikke pleid å ha det heller... :)

Back
Topp