Julefering og forventninger

trina

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Hei! Vi sitter vel alle mest sannsynlig i samme situasjon, hvor vi vil få vår lille midt i juleforbredelsene eller midt i julefeiringen.

Jeg lurer på hva dere tenker rundt jula i år, mtp at det kommer en baby. Vi har ei som akkurat har fylt 4 når jula kommer, så noe fering er vi jo nødt til å ha. Men jeg har en veldig slitsom svigerfamilie som allerede nå maser på oss om hva vi skal gjøre i jula osv, om vi skal til dem eller om dem skal til oss. Kjenner jeg blir en smule irritert, de vet jo at jeg er gravid med termin på lille julaften. Jeg har mest lyst til å ikke planlegge noe spesielt, og kun ta det rolig hjemme sammen med mannen og dattra vår. Spesielt hvis babyen er kommet til da. Hva tenker dere jeg skal svare dem? Virker ikke som at de har forståelse for at dette kanskje ikke blir en «vanlig» jul for oss.
 
Vi har termin litt tidligere i desember, men jeg har gjort det helt klart for familien på begge sider at i år er unntakstilstand og at ingenting kommer til å planlegges på forhånd. Vi har riktignok ingen barn fra før, men desto mindre vet vi om hvordan dette vil bli for oss. Mest sannsynlig blir vi for det meste hjemme store deler av dagen, kanskje middag sammen med noen. Men det vet vi ikke enda.

Jeg er veldig glad i, og opptatt av, førjulstid og jul til vanlig men er det en ting som absolutt ikke er viktigst i år så er det det. Det kommer flere julaftener.

Og hallo, dere har termin dagen før! Hvordan skal dere kunne planlegge noe som helst nå? Nei, du får be svigerfamilien holde fingrene av fatet. Mener nå jeg! :)
 
:yuck:
Vi har termin litt tidligere i desember, men jeg har gjort det helt klart for familien på begge sider at i år er unntakstilstand og at ingenting kommer til å planlegges på forhånd. Vi har riktignok ingen barn fra før, men desto mindre vet vi om hvordan dette vil bli for oss. Mest sannsynlig blir vi for det meste hjemme store deler av dagen, kanskje middag sammen med noen. Men det vet vi ikke enda.

Jeg er veldig glad i, og opptatt av, førjulstid og jul til vanlig men er det en ting som absolutt ikke er viktigst i år så er det det. Det kommer flere julaftener.

Og hallo, dere har termin dagen før! Hvordan skal dere kunne planlegge noe som helst nå? Nei, du får be svigerfamilien holde fingrene av fatet. Mener nå jeg! :)

Tusen takk for svar!

Jeg er så enig med deg, men min svigermor tror desverre at hun er kongen på haugen, rett og slett. Kjenner jeg blir kjempe frustrert. Men jeg må finne en måte å gjøre det klart og tydelig at det ikke vil bli noe planlegging i år. Kanskje jeg må ta på meg strengstemmen :p

Det er så ssnt, det kommer flere julaftener og flere romjulsdager (som hun også er opptatt av)

I tillegg tror hun at de har førsterett, og blir irritert hvis min familie blir prioritert. Noe jeg finner ganske sårt, da jeg bor langt unna min mor spesielt, og ser henne kun noen få ganger i året. Kommer hun på besøk i år, får vi nok kjeft tenker jeg:(
 
Vi har tideligare hatt annakvar jul hos mine foreldre og hans foreldre (når vi ikkje har jobba julafta sjølve). I år har vi sagt at det ikkje blir noko storfeiring på oss, då vi ikkje veit ka vi går til :angelic:
Og har heldigvis fått forståing for det, men dei lure jø sjølsagt på om vi ikkje skal ha middag. o_O

Vk kjem til å handle julegåvene tideleg, men kjem ikkje til å prioritere noko pynting av hus etc (er sjølsagt noko anna for dåke som skal ha nummer 2 og 3 ).

Vi vil bruke tid i jula på å bli kjent me detta vesenet so kjem, og det er det ☺️
 
Vi har ikke fortalt det til familien enda, men jeg har gjort meg opp noen tanker. Min mor ville feire hos seg selv da hun flytter inn i ny leilighet, samtidig skal søsteren min endelig flytte inn i et hus de kjøpte for flere år siden. Jeg tenker for søsteren min sin del så er det mye "større" at de endelig kan flytte inn + hun har små barn som trenger å kunne legge seg for seg selv og gjerne i en annen etasje en der selskapet foregår.

Så er det jo dette med at vi venter en liten en med termin et par uker før julaften, det blir veldig mye greiere for oss å feire i et stort hus der vi kan trekke oss tilbake ved behov.

Jeg er veldig glad i juletidene og liker godt når familien er samlet, så foreløpig tenker jeg ikke at vi bare skal spise middag og dra hjem. De har et eget rom som vi kan bruke, og så får vi dra hjem hvis det blir for mye uro.
 
Jeg tror du bare må gi tydelig beskjed om at dere får andre behov denne julen og ber om forståelse. En ting er å feire jul med en bitteliten baby, en annen er hvis du fremdeles er høygravid og gjerne kjempesliten etter førjulsforberedelser og en kropp som forbereder seg til fødsel.
Partneren din burde jo absolutt se dette på samme måte som deg og være med på å gi denne beskjeden til sin familie.
 
Her pyntes huset 1 desember eller første søndag i advent (som normalt) .. julegaver blir kjøpt inn litt tidligere. Også tar vi utgangspunkt i en rolig jul hjemme.. uten besøk.. så kan vi heller invitere folk hvis - når vi ønsker.
 
Trina:
Her synes jeg mannen din kan lære seg å si ifra også. Mulig han gjør det, men utfra det du sier, virker det som at du må unnskylde deg alene.
Kan ikke la svigermonsteret styre sjappa, da får dere aldri laget deres egne tradisjoner.. Det tenker iallfall jeg..

Har enda ikke lagt planer, men vi kommer mest sannsynlig til å ha julaften hos oss eller hos svigers. Min familie bor lenger unna, og min mamma er bortereist.

Har termin på julaften, så hvis hun er som sin storebror, så blir vi nok å vente over nyttår til hun melder sin ankomst.
Hadde jo vært greit om hun kom før, så kunne vi hatt nyttårsaften på hytta, som i fjor [emoji813]️
 
Trina:
Her synes jeg mannen din kan lære seg å si ifra også. Mulig han gjør det, men utfra det du sier, virker det som at du må unnskylde deg alene.
Kan ikke la svigermonsteret styre sjappa, da får dere aldri laget deres egne tradisjoner.. Det tenker iallfall jeg..

Har enda ikke lagt planer, men vi kommer mest sannsynlig til å ha julaften hos oss eller hos svigers. Min familie bor lenger unna, og min mamma er bortereist.

Har termin på julaften, så hvis hun er som sin storebror, så blir vi nok å vente over nyttår til hun melder sin ankomst.
Hadde jo vært greit om hun kom før, så kunne vi hatt nyttårsaften på hytta, som i fjor [emoji813]️
Det er akkurat det, han tør aldri si i fra på en tydelig nok måte slik at hun forstår at vi mener alvor. Ser for meg at jeg må ta på meg strengstemmen hvis hun ikke gir seg. Blir så oppgitt.

Tror selv at jeg kommer til å føde før termin denne gangen, da jeg fødte på termindato sist (styrtfødsel) men man vet jo aldri. Jeg vet bare en ting, og det er at jeg vil ha det rolig og det vil si uten henne for en gang skyld :) uansett om babyen er kommet eller ikke til da.
 
Jeg tror du bare må gi tydelig beskjed om at dere får andre behov denne julen og ber om forståelse. En ting er å feire jul med en bitteliten baby, en annen er hvis du fremdeles er høygravid og gjerne kjempesliten etter førjulsforberedelser og en kropp som forbereder seg til fødsel.
Partneren din burde jo absolutt se dette på samme måte som deg og være med på å gi denne beskjeden til sin familie.
Han er nok enig, men han sier aldri fra til henne på en tydelig nok måte. Noe som er en smule irriterende.
 
Vi har også sagt at vi tar det som det kommer.

En aner ikke når det blir, hvordan fødselen blir, formen etter på.

Si det det er derfor dere ikke kan planlegge.

Kommer mamman din er det for å hjelpe deg og hun som mor må jo bare skjønne det.

Når jeg fødte sist hadde jeg så grusom fødsel og komplikasjoner etter at jeg klarte ikke hjemmebesøk på over en uke.

Betseforeldre foreldre kom på sykehuset og hilste på kjapt.

Alle respektere og ville gi oss ro, og det siste en skal tenke på er jul.

Og tenk hvis ungen bare skriker? Min gutt fikk kiss etter fødsel, sov bare i 20 min gjennom hele døgnet de første ukene, helt til han fikk behandling hos kiropraktor og ble helt bra.

Nybakt mor for første gang og fikk beskjed at det var normalt med av og på den første tiden...

Ha julen I fred hos dere, er dere i god form babyen er snill så ser dere bare.

Hvis din svigermor blir sur så får hun ta seg ett tebrød (som vi sier i Haugesund) bare være sur og godta det.
 
Vi blir å pynte og får sikkert masse bakehjelp fra mamma [emoji813]️ julaften feirer vi hos svigers, de bor i samme gate som oss. Hvis baby kommer slik at jeg er på sykehuset julekvelden skal mine foreldre ha datteren vår. Hvis ikke jeg er alene på sykehuset og mannen har henne da - da får han velge men mine foreldre kan ta henne om natten og kjører bil med henne, så det er litt sikrere [emoji23]

Vi skal IKKE ha juleselskap i år [emoji23] det har vi ellers hvert år. Og kommer sannsynligvis ikke til å reise hos min onkel på selskap der heller - for uansett er jeg enten på overtid eller har en veldig nyfødt akkurat da.
 
Så trasig at det er sånn! Husk dere bestemmer helt selv! Det må hun bare finne seg i!

Her insisterer vi på å feire hjemme og det har vi gjort siste to årene også. Orker ikke å drasse med oss alt med ei lita frøken på lasset. :) Vi har pleid å ta imot de som vil feire med oss da. I forfjor feiret mine foreldre med oss og i fjor var både mine foreldre og svigers med flere her. I år blir det kanskje bare oss og det er også helt fint :) Det er kanskje litt sånn at det forventes at en skal dra hjem til ene eller andre siden men det er jo mest stress å forflytte seg for småbarnsfamilier tenker jeg da.

Kommer til å handle inn alt i god tid sånn at det bare er maten som må handles inn i siste liten. I fjor fikk vi levert maten på døra via nettbutikkløsning. Det gjør vi sikkert i år også :) Liker ikke kav og stress
 
Vi har også sagt at vi tar det som det kommer.

En aner ikke når det blir, hvordan fødselen blir, formen etter på.

Si det det er derfor dere ikke kan planlegge.

Kommer mamman din er det for å hjelpe deg og hun som mor må jo bare skjønne det.

Når jeg fødte sist hadde jeg så grusom fødsel og komplikasjoner etter at jeg klarte ikke hjemmebesøk på over en uke.

Betseforeldre foreldre kom på sykehuset og hilste på kjapt.

Alle respektere og ville gi oss ro, og det siste en skal tenke på er jul.

Og tenk hvis ungen bare skriker? Min gutt fikk kiss etter fødsel, sov bare i 20 min gjennom hele døgnet de første ukene, helt til han fikk behandling hos kiropraktor og ble helt bra.

Nybakt mor for første gang og fikk beskjed at det var normalt med av og på den første tiden...

Ha julen I fred hos dere, er dere i god form babyen er snill så ser dere bare.

Hvis din svigermor blir sur så får hun ta seg ett tebrød (som vi sier i Haugesund) bare være sur og godta det.
Det tenker jeg og, takk for forståelse. Greit å se at det ikke er bare jeg som er «sær» :p
 
Svigerfamilien min var her forige helg og da var det allerede å sitte seg ned her og begynne å snakke om jul og juleferiring.. Kjente jeg var så irritert, men prøvde å holde maska. Vi har termin 17 desember her så er jo rett før og vi har heller ingen barn fra før av så i år har vi ikke tenkt på noe særlig feiring, men det hadde tydeligvis svigermor. Måtte jo komme dit og feire sammens med dem, de bodde jo nærmest sykehuse av alle (noe som slett ikke er sant) Å hun og lillebrorn til samboer kom mest sannsynlig til å være alene i julen i år. (Noe jeg har fått hørt hvert år siden jeg og samboer ble sammen.) Skal være så utrolig synd i dem. Hun sa også at hun satte seg i kø til å være med på fødsel. Altså ikke missførstå jeg er glad i svigermor og har ingenting i mot henne. Men å ha henne med på fødsel og at det hørtes nesten ut som en ond plan at hvis vi var der når det skjedde så skulle liksom hun bare bli med istede for moren min. For det var hun veldig opptatt av å snakke om, om min mor skulle være med og jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det. En ting er sikkert om det er noen andre enn samboer som skal være med på fødsel så er det moren min. Jeg er ikke så fryktelig nær min svigermor at jeg hadde følt det var komfortabelt og ha henne med. Så med engang de dro så tok jeg og la fram alt av tanker til samboer at det her gikk jeg absolutt ikke med på. For det hørtes ut som hun hadde planlagt alt og liksom funnet ut at dette her var det beste.
Men nevnte ingenting om at veien til dem på vintern som bruker å være stengt flere ganger i uken på vintern. Det var ikke et tema når hun la fram alt det her.
Heldigvis var samboer enig og vi har heldigvis snakket om at vi ikke orker å planlegge noe som helst i år uansett om ongen kommer før jul eller i jula. Å han skjønner den eneste plassen jeg er komfortabel i tiden etterpå er kun hjem hos mamma og de. Så når besteforeldrene mine begynner å mase så er vi også enige om at det blir nei. Så er godt det da <3 Så får jeg bare håpe vi er like enige når desember kommer :')
 
Haha, å ha svigermor som nesten inviterer seg sjøl til å være med på fødsel.. [emoji23] det er så fjernt for meg som det er mulig å komme faktisk.. hahap
 
Her får du jo bare sette ned foten tenker jeg! Det er ikke en vanlig jul for dere! Jeg har "pappajul" og skal egentlig reise til landstedet vårt, tradisjonen tro. Men i år blir jeg hjemme og familien min er invitert så de får komme hit, noe de er enige i! Jeg gleder meg sånn til jul at jeg har like mye nedtelling til adventen som til termin :p Jeg er i overkant julete av meg da! Så dette blir forhåpentligvis den beste julen noen sinne!
 
Svigerfamilien min var her forige helg og da var det allerede å sitte seg ned her og begynne å snakke om jul og juleferiring.. Kjente jeg var så irritert, men prøvde å holde maska. Vi har termin 17 desember her så er jo rett før og vi har heller ingen barn fra før av så i år har vi ikke tenkt på noe særlig feiring, men det hadde tydeligvis svigermor. Måtte jo komme dit og feire sammens med dem, de bodde jo nærmest sykehuse av alle (noe som slett ikke er sant) Å hun og lillebrorn til samboer kom mest sannsynlig til å være alene i julen i år. (Noe jeg har fått hørt hvert år siden jeg og samboer ble sammen.) Skal være så utrolig synd i dem. Hun sa også at hun satte seg i kø til å være med på fødsel. Altså ikke missførstå jeg er glad i svigermor og har ingenting i mot henne. Men å ha henne med på fødsel og at det hørtes nesten ut som en ond plan at hvis vi var der når det skjedde så skulle liksom hun bare bli med istede for moren min. For det var hun veldig opptatt av å snakke om, om min mor skulle være med og jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det. En ting er sikkert om det er noen andre enn samboer som skal være med på fødsel så er det moren min. Jeg er ikke så fryktelig nær min svigermor at jeg hadde følt det var komfortabelt og ha henne med. Så med engang de dro så tok jeg og la fram alt av tanker til samboer at det her gikk jeg absolutt ikke med på. For det hørtes ut som hun hadde planlagt alt og liksom funnet ut at dette her var det beste.
Men nevnte ingenting om at veien til dem på vintern som bruker å være stengt flere ganger i uken på vintern. Det var ikke et tema når hun la fram alt det her.
Heldigvis var samboer enig og vi har heldigvis snakket om at vi ikke orker å planlegge noe som helst i år uansett om ongen kommer før jul eller i jula. Å han skjønner den eneste plassen jeg er komfortabel i tiden etterpå er kun hjem hos mamma og de. Så når besteforeldrene mine begynner å mase så er vi også enige om at det blir nei. Så er godt det da <3 Så får jeg bare håpe vi er like enige når desember kommer :')
Så utrolig deilig å lese at det er flere som har en svigermor som dette! Min svigermor ba om å få være med på fødselen med vårt første barn også, jeg kjente jeg kokte inni meg! Hun kommer helt sikkert til å gjøre det samme igjen. GLEM DET sier jeg bare :p
 
Så utrolig deilig å lese at det er flere som har en svigermor som dette! Min svigermor ba om å få være med på fødselen med vårt første barn også, jeg kjente jeg kokte inni meg! Hun kommer helt sikkert til å gjøre det samme igjen. GLEM DET sier jeg bare :p
Ja faktisk! Føler meg jo så slem egentlig når jeg går og irriterer meg for det er ikke ofte jeg ser noen som tørr og utdype ting om svigers. Men jeg kjente det kokte inni meg.. Kan gå et halvt år mellom hver gang jeg ser henne og hun bor en time unna, men hun syns det er så langt og kjøre så det er grunnen hennes. Men å være med på fødsel det skulle hun. Å jeg syns det er så frekt "setter meg i kø da for å være med på fødsel" har aldri hørt om en køliste.. Å hvis det bare var tull så hadde det vært en ting, men så vet jeg at hun er helt serriøs også -.-
 
Back
Topp