Julefeiring

Pionb

Glad i forumet
Novemberlykke 2022
Sikkert vært noen tråder om dette før.
Uansett, er alene med barnet mitt, ingen besteforeldre(desverre) uengnet gr rus og lignende .
Vi er nyinnflyttet her vi bor nå, og kjenner litt på at jeg gruer meg til selve julefeiringen da vi er alene.
Er det så ille, eller blåser jeg det opp? tenker å lage våre egne tradisjoner med kos og gøy, og beroligheten uten drama og uakseptabel oppførsel /livsstil fra familie vi ikke har kontakt med.
bf er ikke i bildet.

orker ikke negative tilbakemeldinger, sårt nok som det er.

:happy:

Jeg skjønner at det er sårt. Men jula blir til det man gjør det til. Noen feirer med venner, men jeg tror man kan få en minst like koselig jul alene.
Som du sier, lag deres egne tradisjoner. Jeg har alltid hatt jul med mamma, pappa og bror. Vi var riktignok 4 stk, men likevel ikke mange.
Et år feiret vi med besteforeldre og søskenbarn. Jeg var vel ca 8 år og husker det som masete og slitsomt. Kosen og avslappingen med dagen firsvant

Jeg skjønner at det er sårt. Men jula blir til det man gjør det til. Noen feirer med venner, men jeg tror man kan få en minst like koselig jul alene.
Som du sier, lag deres egne tradisjoner. Jeg har alltid hatt jul med mamma, pappa og bror. Vi var riktignok 4 stk, men likevel ikke mange.
Et år feiret vi med besteforeldre og søskenbarn. Jeg var vel ca 8 år og husker det som masete og slitsomt. Kosen og avslappingen med dagen firsvant

så enig. Blir hva man gjør det til.
Bare den dumme sårheten ang jul.

Bedre å ha det koselig alene enn stress og skit

så enig. Blir hva man gjør det til.
Bare den dumme sårheten ang jul.

Bedre å ha det koselig alene enn stress og skit

Jul er ofte sårt når man ikke har en «glansbilde» familie. Men jula handler jo om å være sammen med de man er glad i og tradisjoner man selv setter pris på. Det å du har mulighet som mamma til å lage en flott julefeiring for barne ditt og lage tradisjoner dere kan ha år etter år høres ut som en jul fylt av kjærlighet og omtanke :)

Julefeiring kan jo være så mangt! Tanten min og familien deres feirer alltid en hel gjeng (gjerne 15-20 stk), og synes at det er helt topp. Vel, fram til i år, for nå er de visst lei:hilarious: Da jeg var liten, var det bare foreldrene og søstrene mine. Det holdt i massevis, og vi var alltid fornøyd. Julaften, for meg, handler om å kose seg, slappe av, se på Askepott, god mat og gleden av å se når andre pakker opp det jeg har laget/kjøpt. Man trenger ikke å ha hele slekten der.

Finn på noe kjekt i romjulen, og la barna ha litt ferie fra en travel hverdag:happy:

Har ikke noe glansbilde av familie, så langt ifra!
Derfor vi ikke har kontakt .
Deilig å vite vi har det trygt og godt , og ville ikke vært med de ellers i året eller julaften med grunn av det er sårt. Når de er som de er. Likevel sårt, men man får jo ikke forandret andre:eek:
Sammenligner vel litt med hvordan andre har det, spes i høytider og bursdager. Selv om jeg vet barnet mitt har det like bra som andre og ikke mangler noe i den forstand , når utvalget av besteforeldre er det det er:happy:
Må kvinne meg opp og skape en magisk jul, men følelsene kjenner en selvfølgelig på.
Har og kjent på bedriten juler før jeg fikk barn, og det er DESIDERT best sånn her, bare... ja:happy:

Jeg anbefaler denne veldig fine og rørende dokumentaren om hvordan ulike familier i en bygård i Oslo feirer jul, for å se at jula kan være både fin og magisk uansett hvor mange eller få man er. https://tv.nrk.no/program/kmte30002413

Jeg skjønner godt at du kjenner på sårhet, og sikkert mange andre følelser også. Jula er jo en høytid som lett forsterker alle følelsene vi har i oss egentlig, og som tydeliggjør det vi mangler eller savner, men som vi kanskje ikke trenger å forholde oss til like mye i hverdagen. Og det hjelper nok neppe at vi ser for oss at "alle andre" feirer jul i Hollywood-stil der svære familier kommer veltende inn til ren lykke. Virkeligheten er sjelden sånn for noen av oss.

Finnes mange steder det inviteres hjem til noen, selv om set er ukjente så kan det jo bli koselig, om man ikke ønsker å sitte alene bare dere to

Finnes mange steder det inviteres hjem til noen, selv om set er ukjente så kan det jo bli koselig, om man ikke ønsker å sitte alene bare dere to

gjør ikke noe at vi bare er to, er vel mer sånn at en tenker hvordan det skulle ha vært hvis om atte og. Ofrer det ikke en tanke ellers i året, rart med det:) jul er en følelses tid , får kvinne seg opp, det er jo 1 dag i året. Resten av året er jo viktigst. Likevel , rart med det

:happy::eek::eek::eek::eek::wacky:
Jeg anbefaler denne veldig fine og rørende dokumentaren om hvordan ulike familier i en bygård i Oslo feirer jul, for å se at jula kan være både fin og magisk uansett hvor mange eller få man er. https://tv.nrk.no/program/kmte30002413

Jeg skjønner godt at du kjenner på sårhet, og sikkert mange andre følelser også. Jula er jo en høytid som lett forsterker alle følelsene vi har i oss egentlig, og som tydeliggjør det vi mangler eller savner, men som vi kanskje ikke trenger å forholde oss til like mye i hverdagen. Og det hjelper nok neppe at vi ser for oss at "alle andre" feirer jul i Hollywood-stil der svære familier kommer veltende inn til ren lykke. Virkeligheten er sjelden sånn for noen av oss.

er sikkert mange i samme setting, men få sier noe vil jeg tro. At det typ er en selvfølge å ha litt strl på familien

Skjønner at det er sårt, men trenger ikke å være kjipt for det om.
Jeg og mannen min feiret julen vår alene av eget valg riktignok, vi hadde ikke råd til å reise den jula. Og vi gjorde det til vår egen lille tradisjon, reinsdyrstek og fløtegratinerte poteter.. :)
Gjør julen til deres eget, kos dere, ha det gøy sammen. :)
Ja:Heartbigred

Skjønner at det er sårt, men det viktigste er at dere gjør noe dere syns er gøy, lager deres egne tradisjoner, gjør det du syns passer dere :)
Og siden dere ikke har noe familie rundt, så er det jo ingen som blir sure for at dere gjør det på deres måte, ingen som trenger å blande seg, og du står helt fritt til å lage den beste jule ut fra situasjonen :D

Var alene med gutten min i mange år, men har en fantastisk familie på min side. Da vi fikk bedre råd og en treroms så begynte jeg å satse mer på jula. Gutten vår da nesten akkurat fylt to. Sakte men sikkert har vi fått mer og mer juleting. Det første jeg kjøpte var vel en julelenke til verandaen med kulørte lys! Mange som rynker på pannen av den slags, men det er VÅR jul...! For 4 år siden ble jeg sammen med mannen i mitt liv, og han har heldigvis lært seg å omfavne galskapen. Vi måtte ha ny juletrematte i fjor, kom ikke på at vi hadde kastet den gamle året før og det var bare noen dager før julaften. Utvalget var ikke stort, så han tok en råsjangs og kjøpe en rød med lysende stjerner. Jeg digga det...!

Det jeg kanskje prøver å si er at gjør det til deres eget, og det blir hva dere gjør det til :)

Skjønner godt at dette er sårt og vanskelig for deg. Og kanskje litt ensomt å være den eneste voksne i jula. Har du noen andre dere kan feire sammen med? Andre slektninger eller venner?
Synes du høres sterk og flink ut. Du skjermer deg selv og barnet fra familiemedlemmer med rus og andre problemer. Og det er bra ❤️
Det er mye kjekt på TV i jula, og er det snø der du bor kan dere ake eller gjøre morsomme ting ute også.

Back
Topp