Julaften med baby

Isenbel

Glad i forumet
Julibaluba 2017
Smånissene 2022
Dette blir min første jul med barn, og jeg sitter og lurer litt på hvordan aftenen bør legges opp! Og om det er noe å lure på, egentlig.

Normalt spiser vi middag først og åpner gaver etterpå. Alt går i snegletempo, og vi har gjerne blitt gjerne sittende til langt på natt. Har ikke feiret med barn siden jeg selv var barn.

Vesla forstår jo ikke konseptet med pakker enda, men hadde sikkert syntes at det var gøy med papir ([emoji23]). Jeg ser for meg at både jeg og alle andre hadde savnet henne veldig under gaveåpning, men hun legger seg jo fryktelig tidlig. Åpning av gaver før maten blir rart. Kan ikke spise middag før julen ringes inn heller. Det må kanskje gå som «normalt» ett år til...eller?

Har dere tenkt på hva dere skal gjøre? Hvis du har hatt baby på julaften før, hva har dere gjort tidligere? :)
 
Eldste var 2 mnd på julaften første gang.. var litt mer action da hun var 1 år men hun var fortsatt «ferdig» etter én gave da hun ikke hadde noe interesse av å åpne fler.. var mye mer gøy å leke med pyntebåndene..

Som 2åring var det kun den første gaven hun brydde seg om (men det var drømmegaven hennes).
3år derimot: daaaa begynte det å ta litt av. Og sikkert midnatt før hun sovnet utslitt (med fortsatt noen uåpnede pakker igjen..)

Så er barnet 2 år eller mindre så ville jeg pakket opp gaver jevnt og trutt hele dagen og lagt barnet til vanlig tid for de blir jo fort sur om de ikke får søvnen sin..

Denne julen er eldste 4 år og nr 2 knappe 14 dager gammel når julaften inntreffer. Regner med full rulle hos eldste og mye pupp hos yngste ;-)
 
Her blir lillegutt lagt som normalt :) midt i middagen i år vel og merke, så tar d kanskje hakket etter [emoji23]
 
Blir å følge babys rutiner , ingen vits i å endre julaftenrutinene for en baby som ikke skjønner noen ting:) når baby blir større er det noe annet ,da må man gjerne åpne pakkene tidligere eller rett å slett la barna åpne sine å voksne ta sitt når minstebarna er kommet seg i seng :) her i huset er de blitt 6-8 og 9 år så vi har den rutinen att vi spiser middag og rydder opp.. spiser dessert å sløver litt før gaveåpning ,da er barna også flinkere til å spise å ikke stresse med julemiddagen for å få åpne gavene :)
 
Tenker å legge lillegutt som normalt her også
 
Har aldri tenkt tanken på å holde baby våken lengre enn hun pleier å være våken. Lurte vel egentlig bare på om noen hadde noen tips til hvordan man kan inkludere de i feiringen, selv om de ikke husker noe. Bare for hyggens del.

Men det får holde med selskap rundt middagsbordet, og kanskje vi åpner en pakke sammen på dagen [emoji85] det blir jo koselig uansett, haha
 
Legger minste som normalt og toåringen litt senere enn vanlig hvis han virker opplagt nok :) prøver å åpne gavene hans først, siden de er eneste barna i år.
 
Vi kommer til å la henne åpne en pakke på dagtid og ellers bare følge hennes rutiner. Soving og mat når hun trenger det, og legginga blir nok midt i middagen. Sikkert litt mer spennende neste år når hun kan leke med gavebånd og papir.
 
Fortsatt usikker på om vi skal feire jul hos mamma eller her hjemme. Mamma vil nok ha oss dit siden det er hans første jul (og siste jul i Norge da vi flytter til utlandet neste år). Men hvis vi skal klare å holde rutiner med legging osv så må vi reise før middagen begynner (halvtime kjøring og han sovner alltid i bilen. Så må reise en stund før han skal legge seg).
Så jeg tror vi bare reiser bort noen timer på dagen og spiser middag her hjemme så han får lagt seg til klokka 19 :)
 
Fortsatt usikker på om vi skal feire jul hos mamma eller her hjemme. Mamma vil nok ha oss dit siden det er hans første jul (og siste jul i Norge da vi flytter til utlandet neste år). Men hvis vi skal klare å holde rutiner med legging osv så må vi reise før middagen begynner (halvtime kjøring og han sovner alltid i bilen. Så må reise en stund før han skal legge seg).
Så jeg tror vi bare reiser bort noen timer på dagen og spiser middag her hjemme så han får lagt seg til klokka 19 :)

Første julen til eldstemann var vi ca 45 min i bil hjemmefra. Da gjorde vi alt klart til natta der og la ham i bilen. Da vi kom hjem bar vi han inn og han fikk amme litt i senga før han sovnet som normalt :) kanskje det kunne fungert for dere hvis dere helst vil spise middagen borte?
 
Første julen til eldstemann var vi ca 45 min i bil hjemmefra. Da gjorde vi alt klart til natta der og la ham i bilen. Da vi kom hjem bar vi han inn og han fikk amme litt i senga før han sovnet som normalt :) kanskje det kunne fungert for dere hvis dere helst vil spise middagen borte?

Han våkner veldig lett så det er ikke et alternativ :p Hehe
 
Vår minste legger seg ikke uten meg, så hun kommer vel til å sove på fanget mitt om vi blir sittende til sent.

Men vi prøver å ta hensyn til de andre barna, vi begynner middagen litt tidligere i år, slik at det skal gå an å få 2-åringen i seng til noe lunde normal tid.

I fjor var vi hos svigerfamilien, og de tar alltid ting i de voksene sitt tempo, noe som resulterte i hylende overtrøtte unger.. så i år prøver vi å unngå det :p
 
Har fått flytta middagen fra 17 til 16, og da legger vi de som vanlig kl 19 (grøt og pysj på kl 18).
De er 5 mnd og skjønner ingenting av jul, så ser ikke poenget med å ha to overtrøtte unger hele kvelden bare fordi alle vil kose på de [emoji23]
 
Kommer til å følge vanlige rutiner med leggetid kl 18.30. Storebror på 5 får være oppe bittelitt lenger enn vanlig, men ikke lenge:)
 
Er jeg helt fjern, eller forventer folk mye av en unge på 5 mnd? D er visst stort fokus på hans opplevelse av å åpne julegavene i år. Familien har visst kjøpt noe som han kommer til å få såååå stooooore øyne av når han åpner gaven.... altså, hva om han gir faen? Klarer de å skjule skuffelsen? [emoji849]
 
Vi har alltid lagt de små til vanlig leggetid. Jeg gidder ikke en helvetesnatt fordi de på død og liv må være med på alt, de skjønner jo ikke noe av det uansett! I år er lille 2,5år, og hvis vi får henne til å ta en dupp på formiddagen i morgen, så kan det hende hun holder ut til vi er ferdig med pakkeåpning - hvis ikke tar vi bare en pause, mens vi legger henne.

Edit: fikk ikke med meg hvor jeg postet. :sorry:
 
Back
Topp