Jul med barn- og alkohol?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Linda
  • Opprettet Opprettet
Berusede voksne hører ikke sammen med barn. 1-2 glass vin/øl er ok, men ikke noe mer. Jeg kommer til å være helt edru.

I jula syns jeg alle kan holde seg unna alkohol rundt barn! Alltid syntes det og kommer alltid til å mene det!
Barn og alkohol er en dårlig kombinasjon, uansett mengde og skjer det mer enn 10 ganger i året kan man faktisk få et usikkert barn samtidig som høytider er tider som barna gleder seg til, tenk så mange barn som får det ødelagt av alkohol!
Jeg likte virkelig ikke all alkoholen som var hjemme når jeg var barn og der var 1-2 glass/øl i helgene, litt akevitt i høytider eventuelt andre ting.
Barn merker ofte små endringer i oppførsel lenge før den som har drukket merker det!

Drikker aldri mye når det er barn tilstede. Har ikke egne enda, men er bevisst på rundt andres barn også. Ett glass til maten og kanskje et glass som holder utover kvelden en stund.. :)

Jeg har sagt til gubben han kan få ta seg noen juleøl til maten :p
Han spurte faktisk om "lov" her en dag..
Selv har jeg aldri drukket i julen, og vil ihvertfall ikke gjøre det nå med barn i hus :)
samme her. Han får ta seg juleøl til maten. Jeg holder meg edru da jeg ikke forbinder alkohol med jul. Iallefall ikke med barn. Men kan ikke nekte gubben heller å ta den ølen. Så lenge jeg er edru.

Pleier å ha noen juleøl. Ikke jeg. Men mannen. Ser ikke noe galt med det. Kos til maten kun :)

I år er jeg gravid så da blir det ingenting, drakk ikke i fjor jul heller, for da tok sambo seg litt øl og vin, mest etter hun hadde lagt seg. Neste jul kommer jeg nok til å ta meg et glass når de er våkne så får vi se etter de har lagt seg. Begge to får ikke drikke, en av oss må være edru og ta ansvar tilfelle de våkner. Vil ikke at de skal se noen av oss påvirket.

Ser ikke noe galt i å kose seg med et glass til maten. Evt et til i løpet av kvelden.. Men nå er jeg vokst opp med en, i mine øyne, god/sunn drikke kultur..

Sambo skal få øl til maten, men ikkje så mye.. Og eg drikker kanskje ett glass vin til desserten men det er det eneste.. Dessert blir etter at mini er lagt.. Men så igjen er vi med mye familiebarnehage er alltid noen som er edru :) men liker ikkje drikke når det er jul...

Jeg fullammer så ingen alkohol på meg uansett denne jula. Men syns det er greit at de andre får øl og akevitt til julemiddagen og noe godt til kaffen som vanlig. Når lille blir større vil jeg nok ta meg et glass vin til julemiddagen jeg å, men syns ikke noen bør være synlig beruset med barn tilstede!

Jeg syns det er helt greit til maten og etter at ungen er lagt :)

Et par glass vin eller øl. Evt. En aquevit til maten.. Er så lei det hysteriet on null alkohol i nærheten av barn. Synes det er vel så viktig at alkohol ikke er et tabu, og at det går an å ta seg et glass vin til maten, uten at man drikker-drikker... Er man redd for fyll på julaften pga et par flass vin, så har man mer problener enn de som velger å ta det ene glasset liksom..

Alkohol med barn tilstede er kun greit så lenge man ikke blir påvirket. Om det er et halvt glass eller to hele varierer fra person til person.

Jeg husker selv at mamma og pappa ble i godt humør under julemiddagen med øl og akevitt. Det gjorde meg ingenting, for det ble bare god stemning. Men noen blir ikke bare muntre når de blir brisne. Og noen barn kan reagere på oppførselsendringen. Her merker jeg pappen kan endre seg og derfor er jeg edru. Eller bare nipper til et glass for smakens skyld til maten, snakk om et kvart glass max. Jeg synes det er viktig at barna ser hjemme at man kan nye alkohol i sunne mengder. Men også at man ikke trenger alkohol så fort det er en festlig anledning.

Her drikker de voksne en/to øl + en liten akevitt til julemiddagen
Jeg liker ingen av delene så pleier å drikke julebrus :p Mannen tar seg gjerne noen juleøl etter barna er i seng, men har nulltoleranse for beruselse!

Helt greit å ta to øl og en aquavit til maten. Men der stopper det definitivt

samme her. Han får ta seg juleøl til maten. Jeg holder meg edru da jeg ikke forbinder alkohol med jul. Iallefall ikke med barn. Men kan ikke nekte gubben heller å ta den ølen. Så lenge jeg er edru.

Ja, sant.. Jeg forbinder heller ikke jul med alkohol. Ikke liker jeg å drikke til maten heller :p
Pluss at jeg ammer jo og, så slipper å ha lyst på da :p
Men jeg har funnet en alkoholfri vin som faktisk ikke var så ille :o og champis :p
Gubben skal få lov..nå har han ikke rørt alkohol på måneder stakkar :p

Min farmor var litt sånn små alkoholiker på sine eldre dager. Så når jeg og mine barn feira jul med den siden av familien var det ingen alkohol før ho dro hjem:)
Nå er det ingen som drar den for langt så min svoger, mamma, pappa og samboer drikker øl og aquavit julaften uten at det er no problem! Søstera mi kjører alltid og jeg liker ikke alkohol til maten så vi "slipper" ;)

Synes et par øl/vin under middagen er greit, samt en akevitt. Men der går grensa! Skal ikke gå til et punkt hvor man blir brisen, det kan man holde seg for god til når barn er tilstede.

Liker ikkje att begge 2 dricker när det er barn. Nå när eg er gravid så har eg sakt att att de 4 andra som ska vara hos oss kan drikka och jag er tillstede ju visst noet med de 3 andra barnen :)

Jeg har aldri drukket til julematen, og kommer sikkert ikke til å gjøre seinere det heller. Men mannen tar seg nok et par øl :-)

Back
Topp