Jordmorutdanning?

Ser at du også vurderer å bli barneskolelærer. Dette er en utrolig kjekk og givende jobb, og rent praktisk så passer tiden med avspasering/ferie godt med livet som forelder til barn i barnehage og skole. (Men skal du reise noen sted i feriene blir det ofte veldig dyrt siden det er høysesong).

Bare husk at avspaseringen er der for en grunn - vi jobber i gjennomsnitt 43 timer i uken. Man har bundet tid på arbeidsplassen, og står fritt til å disponere resten av tiden selv. Man kan også jobbe ekstra mye i perioder, og gå hjem etter bunden tid med god samvittighet andre perioder.

På barneskolen er det spesielt tiden før høstferien som er total unntakstilstand, mens tiden før jul og sommerferie (der ungdomsskolelærere har myyye å gjøre) er forholdsvis rolige.

Jeg vil på ingen måte skremme deg fra å bli lærer med å fortelle om arbeidstiden. Jeg trives veldig godt i jobben min. Men det er greit å vite om at jobben kan bli altoppslukende i perioder, og at dette er grunnen til at vi har så mye "ferie" (altså tvungen avspasering). Jeg begynte på sykepleien en gang i tiden (hoppet av), og har jobbet noen år i helsevesenet. Og enkelte dager savner jeg veldig å kunne gi rapport til en kollega og legge jobben igjen på jobb når klokken er der.

Masse lykke til i valget ditt :happy:
Ja jeg kan se for meg at de tidene er både bra og dårlig på en gang. Man blir ganske låst til skoleåret. Vi drømmer egentlig om å reise en del, men man må jo ha grei nok økonomi for å ha råd til det i utgangspunktet, så da må jeg ha et bedre yrke :yuck: Så må jeg finne ut hva det er.
 
Ja jeg kan se for meg at de tidene er både bra og dårlig på en gang. Man blir ganske låst til skoleåret. Vi drømmer egentlig om å reise en del, men man må jo ha grei nok økonomi for å ha råd til det i utgangspunktet, så da må jeg ha et bedre yrke :yuck: Så må jeg finne ut hva det er.
Drømmen min som fremtidig lærer er å ta et år eller flere på en norsk skole i utlandet, det hadde vert supert, å for en mulighet lærere har der til å oppleve andre deler av verden :)
 
Back
Topp