Jordmor tilstede under aktiv fødsel?

2 av 3 fødsler har jeg kommet inn med full åpning.den siste av fødslene (nr 2) ble igangsatt. Da var jeg mye alene. Måtte stadig ringe i snoren. Hadde i starten en fantastisk jordmorstudent.

Før jeg var i aktiv fødsel var hun innom fødestuen min 2-3 ganger i timen. Var alene frem til aktiv fødsel, da kom samboeren min inn. Husker ikke helt, men tror hun kom og gikk like ofte etter han kom inn også. Etter vaktskifte fikk vi med jordmorstudent. Hun var med oss hele tiden, mens ansvarjordmoren kom og gikk frem til det nærmet seg pressing.

Mener du kan gi beskjed hvis du ønsker ha jordmor mer inne med deg på fødestuen :)

Når jeg fødte i 2018, på vanlig sykehus, var ikke jordmor tilstede noe særlig under aktiv fødsel. Hun var omtrent kun til stede dersom vi lurte på noe, ved sjekk og under pressrier.

Det gikk bra for vår del, men føltes litt ekkelt. Min mann måtte stadig ta med med på do (felles toalett i gangen), tømme spyposer og etterhvert plukke opp avføring selv. Mye mestring i det altså, men også litt sjokk.

Slik jeg leser retningslinjer er ikke det sånn det skal være, men jeg lurer allikevel på om det er vanlig. Hadde du jordmor med deg eller var du/dere mest alene?
Jeg har født bare en gang tidligere selv, og vært med en venninne på hennes fødsel. Jeg fødte på fødeavdelingen under overvåking pga igangsettelse. Hadde jordmor hos meg hele tiden. Men dagen og natten jeg fødte var jeg alene på fødeavdelingen så de hadde god tid. Hadde i tillegg jordmorstudent så var godt passet på hele tiden. Da venninnen min fødte på fødeloftet på SUS (mye mindre overvåket enn fødeavdelingen for friske fødende) så var også jordmor med omtrendt hele fødselen fra vi kom til ungen var ute.

Last edited:
Samme her.. Så nesten ikke noe av jordmor, men det var verst under første fødsel :hungry:

Hun kom og gikk, og sa til og med på slutten når lille plutselig kom som en rakett at «det var jammen flaks jeg var her!» Hun rakk ikke ta på seg begge hanskene engang :hilarious: (gikk fra 6-7cm til fødsel på 10 min :eek::p)

Når jeg fødte i 2018, på vanlig sykehus, var ikke jordmor tilstede noe særlig under aktiv fødsel. Hun var omtrent kun til stede dersom vi lurte på noe, ved sjekk og under pressrier.

Det gikk bra for vår del, men føltes litt ekkelt. Min mann måtte stadig ta med med på do (felles toalett i gangen), tømme spyposer og etterhvert plukke opp avføring selv. Mye mestring i det altså, men også litt sjokk.

Slik jeg leser retningslinjer er ikke det sånn det skal være, men jeg lurer allikevel på om det er vanlig. Hadde du jordmor med deg eller var du/dere mest alene?

Som jeg husker det var jordmor ofte innom, er deler av fødsel jeg ikke husker særlig godt, men hun var der stort sett mye fra riene ble vondere og aktiv fødsel var i gang. Forrige gang jeg fødte var min fødsel nummer 2, fødsel nummer 1 var stillefødsel så det kan hende de var på rommet nesten hele tiden pga forhistorien. Det var helt fullt på føden, men merket ikke noe til det på de som jobbet der.

Ville tatt det opp på en kontroll på helsestasjonen dersom du ønsker mer tilsyn ved neste fødsel :) ❤️

Så rart. Det er sikkert litt forskjellig praksis fra sykehus til sykehus også og utifra hvor mange fødende de har samtidig(?)

Jeg fødte på KK Haukeland i 2018, hadde jordmor inne hele tiden mer eller mindre.
Var igangsatt jeg da, mulig det var én av grunnene :)

Første fødsel (2011, igangsatt) var jordmor tilstede hele tiden pga jeg hadde så enorme smerter.

Andre fødsel (2018) var det til og fra, men var styrtfødsel, så var under 1t i aktiv fødsel, og jordmor sjekket ved 4 cm, og plutselig måtte jeg presse uten sjekk i mellomtiden. Måtte ringe på å gi beskjed.

Tredje fødsel (2019, igangsatt) var høyrisiko fødsel pga tvillinger, så av den grunn var jordmor tilstede hele tiden.

Hadde jordmor tilstede så godt som hele tiden under fødslene i 2018 og 2019.

Under igangsatt dødfødsel i 2017 derimot, da var vi alene nesten hele tiden. Førstegangs og det gikk fortere enn jordmor så for seg tror jeg. Måtte dra i snora flere ganger, og det var noen andre som tok i mot enn jordmoren som skulle følge meg. Babyen var halvveis ute da de kom (uke 24 med vekstavvik så var ikke så stor), etter at snora var dratt i. Jeg fikk nesten en form for fødselsangst etterpå, men jordmor som har fulgt meg opp i etter har vært suveren. Fikk høre etterpå at det var avvik fra rutinene, det skal være jordmor tilstede under aktiv fødsel. I mitt tilfelle visste hun nok ikke at jeg var så langt på vei i fødselsforløpet. Veldig sløvt av jordmor det da, for hun undersøkte ikke åpning en eneste gang og det ble bare kaos.

De to neste fødslene var supre da, og på siste hadde jeg samme jordmor fra start til slutt. Og det var også samme som tok imot storebroren. Kun korte stunder vi var alene.

Den eneste av mine som er født på sykehus er eldste og da kom jeg inn med det som viste deg å være 9 cm åpning, så det meste av aktiv fødsel var det bare meg og mannen og etterhvert en taxisjåfør. Aktiv fødsel er jo fra 4 cm.

I løpet av den timen vi var der før han ble født var hun ute et par ganger men de var to ser når han kom, som de skulle ifølge retningslinjene jeg fikk.

Min nr 2 er født i planlagt hjemmefødsel og der stoppet riene på 4 cm tidlig på morgenen, men jeg ble sjekket noen ganger den dagen og hadde jordmor i huset fra ca midtnatt. Jeg sov da noen timer mens hun satt i stua, mannen hentet henne for meg når jeg syntes riene hadde tatt seg godt opp og hun bekreftet 7 cm åpning så jeg fikk gå i badekaret, skulle ha vannfødsel. Da hadde jo ikke hun andre å passe enn meg, så hun var bare ute en liten tur for å ringe den andre jordmoren som egentlig skulle ha ansvar for meg for å si fra at det var igang (hun som var der var jordmor, men "lærling" innen hjemmefødsel)

Minstemor er også født i planlagt hjemmefødsel og da gikk vannet på kvelden, sjekk på sykehuset bekreftet det og avtale kl 21 for kontroll og evt igangsetting dersom riene ikke startet. Det var jordmoren som skulle ta mot hjemme jeg møtte på sykehuset, etter avtale, hun var på vakt der den morgen.

Riene kom sånn rundt kl 20 så jeg ringte henne og ba henne komme. Hun var vel hos meg fra litt før 21, og var hos meg til babyen var ute rett over midtnatt.

Mannen min har gjort mye, men aldri måttet fjerne avføring eller denslags. Han har støttet meg, holdt meg, jeg har hengt på ham mens jeg sto

Jeg har ikke hatt jordmor til stede under hele fødselen med noen av mine seks. Og takk og lov for det tenker jeg da. :shy:

Opplevde det samme i 2017. Var da førstegangs, og hele opplevelsen ble kjempe traumatisk for både meg og mannen. Ikke bare følte vi oss totalt overlatt til oss selv i ørten timer, men JM snakket også svært nedlatende til oss. Hun gjennomførte undersøkelser og annet uten å ta hensyn til når jeg så stopp, vent eller lignende. Mannen følte han måtte være JM og jeg ble tilslutt livredd. Endte opp med å sitte igjen med tap av mestring og følelsen av å ha feilet totalt... bestemte meg for at jeg aldri aldri aldri skulle bli gravid og føde igjen.

Heldigvis ombestemte jeg meg etter 2 år, og ble gravid på nytt. Endte med kjempe reaksjoner (panikkanfall) etterhvert i svangerskapet og jeg måtte gå til oppfølging hele svangerskapet på fødepoliklinikk. Heldigvis fikk vi en fantastisk JM neste gang og opplevelsen ble bare helt fantastisk! Da skjønte vi hvordan en skikkelig JM skulle arbeide og te seg.

Med første fødte eg på kk, på føde 1. Der gikk de fra meg mye og når pressriene kom plutselig så måtte mannen min ringe i snora å det tok flere minutter før jm kom. Bare noen minutter etter kom babyen, så de trodde vell at ting skulle gå litt seinere.. Men jeg husker jeg følte meg veldig utrygg. Derfor ville eg få nr. 2 på storken, men pga komplikasjoner skulle eg bli flytta, då sa eg at eg ville på føde 2. Å det fikk eg. Mye bedre oppfølging der, men det er vell kanskje pga de komplikasjonene som var.

Fødte på føde 2 i 2019 og var mye alene. Ble satt igang på ettermiddag og fikk styrtrier i 21 tiden som ikke ble fanget opp av JM m.m før noen timer senere etter st jeg hadde spydd ned min del av firemannsrommet.

Gikk etterhvert under risiko lg til og med da ble vi etterlatt litt For oss selv. Alarmen gikk på overvåkningsrommet pga lav hjertelyd hos baby i 0300 tiden og først da hadde vi JM inne mer.

følte emg forøvrig godt ivaretatt - hadde en rolig og kontrollert samboer lg en veldig tilstedeværende JM dom alltid gav beskjed når hun måtte gå og fortalte at man også blir sett på kamera/overvåkning i tilfelle noe skal skje.

Da min første fødsel var et keisersnitt som ble tatt ca 5 min etter jeg kom til sykehuset med helikopter kan jeg ikke svare på det med jordmor tilstede :)
Men nummer 2 i uke 21, da var jeg alene med mannen omtrent til pressriene kom, de kom kun innom og sjekket åpning, ga meg medikamenter innimellom :(
Men egentlig helt greit, følte heller ikke behovet for å ha enda en person der hele tiden, kom med en gang om vi ringte på da så klart.

Jeg har hatt en fantastisk jordmor som har vært inne under hele fødselen. Begge gangene. Kun ute korte turer for å hente varmeflaske til meg, eller ordne med papirer.

Har tenkt mye på arbeidet jordmor la ned på første fødsel, for fødselen varte nesten hele skiftet hennes (natt) og hun fikk ikke tatt noen pause. Var hele tiden tilgjengelig inne på rommet og observerte.

Følte jeg fikk en perfekt blanding av å være i min egen boble, og ha hjelp tilgjengelig.

Hadde aktiv fødsel på 6 timer og her var jordmor mye inn og ut, og det syns jeg var helt fint. Hadde et helt team med jordmødre, fødselsleger osv pga seteleie, som vi møtte tidlig i fødselen, og vi følte oss godt ivaretatt.

Det er vel kun når de har det ganske rolig (eller det er komplikasjoner med i bildet) at de kan avse en jordmor til å sitte inne på rommet under hele den aktive fasen. Det kan jo ta mange timer.

Hos meg begynte pressriene 10 min etter jeg kom inn (med 5 cm åpning), men da var ikke jordmor i nærheten. Hun gikk rett etter hun undersøkte, og sa at vi måtte ringe om det var noe. Endte opp med å brøle om hjelp til slutt, da pressriene kom som lyn fra klar himmel og ingen kom..

Back
Topp