Jordmor tilstede under aktiv fødsel?

Jeg var såpass i ørska at jeg ikke husker helt, men mener jordmor kom og gikk ganske ofte ila. aktiv fødsel. Jeg satt i hvert fall ikke igjen med en følelse etterpå av å være overlatt til oss selv. Når det begynte å nærme seg slutten var de ofte innom. Under pressfasen var de så klart tilstede hele tiden, og så ble det litt komplikasjoner så det kom flere inn for å bistå.
Men det er en ganske rolig fødeavdeling da - jeg var eneste fødende på det tidspunktet, det var midt på natta og det var heller ikke så mange andre innlagt på barsel samtidig som de måtte ta seg av.

Jeg hadde følt det unaturlig å ha jm inne hele aktive fasen. Jeg ble igangsatt pga vekstavvik begge gangene. Fikk og riedrypp på begge for gikk for sakte mtp høyrisko.

Jm var der når jeg nærmet meg trykkefasen.

Med nummer en var jeg i aktiv fødsel nesten ett døgn, hadde blitt gal skulle jeg hatt en fremmed jm inne på rommet sammen med meg og samboer hele den tiden (eller tilsammen tre fremmede jordmødre, aktiv fødsel gikk jo over noen skift) :p Med nummer to var jeg i aktiv fødsel bare tre-fire timer, jm var litt ut og inn i løpet av den tiden, men var heldigvis inne på rommet fra hun tok vannet til babyen kom tjue minutter senere, det var den tiden jeg trengte henne mest :)

Her måtte de ta fosterhinna ved rundt 6 cm åpning, og fra da hadde jeg jm-student hos meg. Meget kapabel dame, og en trygghet for meg som førstegangsfødende. JM var innom stadig vekk, og var særlig til stede da pressriene satte i gang for fullt.

Fødte i februar og jordmor var hyppig innom, men ikke tilstede hele tiden. Kom inn med 4 cm og vannavgang.

Fikk baby på KK slutten av juli 2018. Var på storken når vi kom om natten. Der var jordmor til og fra. Det var helt passe. Ble flyttet til føden på morgenskiftet når det var tydelig at dette kom til å ta tid. Der hadde vi en jordmor inne hele dagvakten. Hun var bare til og fra for å ordne papirer, hente ting og lunsjpause. Samme med kveldsvakten. Hun var der omtrent hele tiden. Jeg trodde derfor at dette var vanlig, men har skjønt i ettertid at det ikke er det.

Var alene nesten hele tiden med storesøster, men det var travelt den natta. Hadde jordmor inne hos meg heletiden fra pressetrang selvfølgelig.

Denne gang med lillesøster så hadde jeg jordmorstudent inne hos meg heletiden (den knappe timen vi var på sykehuset før hun ble født, hehe), men hun var helt fantastisk!!

Jeg hadde jordmor og barnepleier sammen med meg gjennom hele fødselen, fra jeg kom inn og til to timer etter fødsel. Føltes veldig trygt, og håper jeg får det sånn neste gang også!

Jordmor kom bare innom noen korte turer, da det var en veldig travel kveld på føden. Som førstegangs hadde jeg håpet at jordmor var mer tilstede.

Back
Topp