Jordmor oppfølging under pandimien

:)Solsikke:)

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Januarlykke 2019
JuniJubel2021
Noen som kjenner til om det er full drift på jordmødrene nå under pandimien? Hører til Stavanger men så tenkte jeg om noen var flyttet til test stasjonen, noen som vett? Tenker det er da færre jm tilgjenglig. Og som tredje gangs gravid blir jeg vel ikke prioritert da.

samt kan partner bli med på timer fortsatt ved ønske?

Noen som kjenner til om det er full drift på jordmødrene nå under pandimien? Hører til Stavanger men så tenkte jeg om noen var flyttet til test stasjonen, noen som vett? Tenker det er da færre jm tilgjenglig. Og som tredje gangs gravid blir jeg vel ikke prioritert da.

Det skal være samme tilbud som før på helsestasjonen ja :) kanskje litt større sannsynlighet for at timer må flyttes eller utsettes fordi jordmødre blir forkjøla, men utenom det har jeg foreløpig ikke syntes tilbudet har vært annerledes for meg denne gangen. Er tredjegangsfødende. Men partner får ikke være med, og det tipper jeg gjelder de fleste steder i hele landet.

Har sett mye om at helsesøstre (fra fx skole) er flyttet over til korona relaterte oppgaver, men ikke jordmødre. Tipper kapasiteten der er så sprengt allerede at de i hovedsak er skjermet. (Så kan jo koronaen gi andre konsekvenser, som Veivalsa er inne på.)

Jeg får ha med partner til jordmor lokalt, men ikke på sykehuset i fbm de «ekstra ultralydene» jeg har hatt/skal ha.

Her jeg bor ser det ut til at helsestasjonene sliter voldsomt med jordmødre. Vet ikke om det er fordi jordmødrene må holde seg hjemme med luftveissymptomer eller hva det er, men helt håpløst å komme til. Jeg begynte å ringe i uke 12, og har ikke fått time før uke 28..

Her jeg bor ser det ut til at helsestasjonene sliter voldsomt med jordmødre. Vet ikke om det er fordi jordmødrene må holde seg hjemme med luftveissymptomer eller hva det er, men helt håpløst å komme til. Jeg begynte å ringe i uke 12, og har ikke fått time før uke 28..

seriøst det var jo veldig lenge da, må jeg vente så lenge dropper jeg jm denne gangen... men får ringe når jeg er kommet bittelite granne lengre

Jeg hører også til Stavanger og hadde ikke noe problem med å bestille time (bestilte nå i uke 8 til time for uke 16). Jeg fikk brev i går og der stod det at partner kunne være med på time hvis det var ønskelig.

seriøst det var jo veldig lenge da, må jeg vente så lenge dropper jeg jm denne gangen... men får ringe når jeg er kommet bittelite granne lengre

Jeg ville tatt kontakt så snart som mulig. Det ble jeg anbefalt av legen da jeg var på 12-ukerskontrollen både med førstemann og nå med andremann.

Da jeg var gravid med førstemann ringte jeg i uke 12, og de ville ha meg inn i uke 16 allerede.

Denne gangen fikk jeg jo ikke fatt i dem (helt bokstavlig talt, de tok bare ikke telefonen, og svarte ikke på mail) i mange, mange uker, og da jeg endelig fikk fatt i dem var de litt sånn "åh, når du tar kontakt så seint vet vi ikke om det er noen jordmødre som tar imot nye i det hele tatt"... men så fikk jeg nå endelig en time i uke 28, da..

Jeg ville tatt kontakt så snart som mulig. Det ble jeg anbefalt av legen da jeg var på 12-ukerskontrollen både med førstemann og nå med andremann.

Da jeg var gravid med førstemann ringte jeg i uke 12, og de ville ha meg inn i uke 16 allerede.

Denne gangen fikk jeg jo ikke fatt i dem (helt bokstavlig talt, de tok bare ikke telefonen, og svarte ikke på mail) i mange, mange uker, og da jeg endelig fikk fatt i dem var de litt sånn "åh, når du tar kontakt så seint vet vi ikke om det er noen jordmødre som tar imot nye i det hele tatt"... men så fikk jeg nå endelig en time i uke 28, da..

Ser den bør kansje ringe snart men er bare uke 7... men har de andre to gangene følt litt sånn jaja er det vits i å gå til jm. føler det er en del pjatt og dersom det er noe så må jeg til legen også... har litt reisevei til jm og lege ifra jobb så litt styr når jeg også jobber... men ja kansje jeg får ringe rundt uke 8 og høre....

For en merkelig påstand/unnskyldning fra hun i telefonen! Damer blir jo gravide hele tiden, ikke bare en bestemt tid på året.. så jordmødre må vel nesten være forberedt på å ta imot nye gravide hele tiden?:wacky:

For en merkelig påstand/unnskyldning fra hun i telefonen! Damer blir jo gravide hele tiden, ikke bare en bestemt tid på året.. så jordmødre må vel nesten være forberedt på å ta imot nye gravide hele tiden?:wacky:
Hun mente nok "så seint i svangerskapet". Da jeg var gravid første gang, ville de ha alle gravide inn før uke 16, og da fikk man tildelt en jordmor. Så hun mente nok at alle jordmødrene allerede var tildelt andre.

Men altså, her prøvde jeg ta kontakt fra uke 12, og det var DE som aldri svarte verken på telefon eller mobil, så det var ikke jeg som tok kontakt så sent, det var de som ikke ga noe som helst respons på kontaktforsøkene mine før så sent. Hrm.

Jeg ringte i uke 10 og fikk time på dagen 12+0 hvertfall :) bor et tettbefolka område med mange gravide. Synes igrunnen det skulle være mulig å få time til kontrolltid uansett, altså. Hvertfall om man ringer 4 uker før, jeg var litt i tvil om det skulle gå siden jeg ringte to uker før jeg ønsker kontroll.

Jeg ringte i slutten av uke 6 og fikk time i uke 7, mener jeg å huske. Her vil de gjerne ha gravide tidlig inn første gang. :)

Jeg ringte i slutten av uke 6 og fikk time i uke 7, mener jeg å huske. Her vil de gjerne ha gravide tidlig inn første gang. :)

men det er jo ikke så mye de gjør vel før du er litt lengre? Har ikke behov for å snakke om at Jodda jeg er gravid liksom det vett jeg jo godt...

Men altså, her prøvde jeg ta kontakt fra uke 12, og det var DE som aldri svarte verken på telefon eller mobil, så det var ikke jeg som tok kontakt så sent, det var de som ikke ga noe som helst respons på kontaktforsøkene mine før så sent. Hrm.

Så rart å høre at jordmødre er vanskelig å få time hos! Det er virkelig ikke bra.

Her har de i utgangspunktet en enighet mellom lege og helsestasjon om hvilke kontroller som skal tas hvor, men jeg synes legen virker så uinteressert at jeg har bedt om å få alt som kan tas hos jordmor der. (Selv om hennes kapasitet akkurat nå er litt redusert pga forskjellige ting så har hun skviset meg inn.)

(Legens manglende oppfølging har overrasket meg stort siden «alle» snakket om ekstra tett oppfølging pga min alder i første omgang.)

Så rart å høre at jordmødre er vanskelig å få time hos! Det er virkelig ikke bra.

Her har de i utgangspunktet en enighet mellom lege og helsestasjon om hvilke kontroller som skal tas hvor, men jeg synes legen virker så uinteressert at jeg har bedt om å få alt som kan tas hos jordmor der. (Selv om hennes kapasitet akkurat nå er litt redusert pga forskjellige ting så har hun skviset meg inn.)

(Legens manglende oppfølging har overrasket meg stort siden «alle» snakket om ekstra tett oppfølging pga min alder i første omgang.)

Er pga korona, men likevel, utrolig dårlig at de ikke klarer svare på henvendelser engang.

Jeg er 38, og eneste ekstra oppfølgingen er fosterdiagnostikk.

Min lege er veldig hyggelig, men har det kjempetravelt, så jeg foretrakk mest mulig jordmor første gangen, og hadde håpet å ta alt annet enn det medisinske der denne gangen også.

men det er jo ikke så mye de gjør vel før du er litt lengre? Har ikke behov for å snakke om at Jodda jeg er gravid liksom det vett jeg jo godt...
Det var fint for meg. Stiller seg kanskje annerledes som førstegangs. :)

Det var fint for meg. Stiller seg kanskje annerledes som førstegangs. :)

Jeg husker jeg var veldig frustrert over at det var så lenge mellom hver kontroll da jeg var førstegangs. Ikke fordi jeg var bekymret for fysisk oppfølging, men fordi jeg hadde tusen millioner spørsmål, som jeg ikke fikk godt svar på på nett.

Nå aner jeg ikke hva i alle dager det var jeg lurte sånn på, så definitivt mindre behov for å ha masse tidlige kontroller nå som andregangs :p Hadde ikke et eneste spørsmål til legen da jeg var på kontroll her i uken, annet enn "jeg klør på navlen, kan jeg få en salve?"

Jeg husker jeg var veldig frustrert over at det var så lenge mellom hver kontroll da jeg var førstegangs. Ikke fordi jeg var bekymret for fysisk oppfølging, men fordi jeg hadde tusen millioner spørsmål, som jeg ikke fikk godt svar på på nett.

Nå aner jeg ikke hva i alle dager det var jeg lurte sånn på, så definitivt mindre behov for å ha masse tidlige kontroller nå som andregangs :p Hadde ikke et eneste spørsmål til legen da jeg var på kontroll her i uken, annet enn "jeg klør på navlen, kan jeg få en salve?"

tenker også spørsmålene er annerleds når du har vært gravid før...

Jordmortjenesten her jeg bor har vært oppe og gått som normalt i disse tider. De har delt seg i to slik at om det oppstår utbrudd i en «gruppe» så er den andre fremdeles åpen,

Noen som kjenner til om det er full drift på jordmødrene nå under pandimien? Hører til Stavanger men så tenkte jeg om noen var flyttet til test stasjonen, noen som vett? Tenker det er da færre jm tilgjenglig. Og som tredje gangs gravid blir jeg vel ikke ¹prioritert da.

Nå fødte jeg i slutten av mars. Gikk til jordmor i Sandnes. Eneste jeg opplevde den ene timen var at jordmoren min måtte hjelpe til på føden helt i starten av pandemien, perioden når fødeloftet ble stengt. Da fikk jeg en annen jordmor. Mener det var flere jordmødre som hjalp til inne på sykehuset da.
Vil ikke tro de flytter dem til andre ting som ikke har behov for akkurat jordmorrollen.

Back
Topp