Jordmor/fastlege

Bkno8491872

Andre møte med forumet
Etter å ha hørt litt rund er det mange som anbefaler meg å heller forholde meg til fastlege en jordmor. Hva er deres mening?
 
Jeg klarer ikke for alt i verden å finne ut hvor i kommunen jeg må henvende meg for å få time hos jordmor, så jeg går til fastlegen. Fastlegen har også full kontroll på alle diagnosene mine og det er deilig å slippe å måtte forklare dem til nye folk :p
 
Min mening er stikk motsatt. Jordmødre holder bare på med svangerskap og fødsel, og de henviser deg til fødepol om det er noe. Jeg ville aldri brukt fastlegen.
 
Jeg klarer ikke for alt i verden å finne ut hvor i kommunen jeg må henvende meg for å få time hos jordmor, så jeg går til fastlegen. Fastlegen har også full kontroll på alle diagnosene mine og det er deilig å slippe å måtte forklare dem til nye folk :p

Ring helsestasjonen du hører til. :)
 
Jeg skal bruke begge deler :) Men nå skal det sies at jeg har verdens beste fastlege :D Men jeg syns det er greit å gå til begge for de vet andre ting en hverandre. Jeg har også en dignose så greit å gå til fastlegen for dette siden JM ikke vet no særlig om dette :)
 
Min erfaring fra forrige svangerskap er at legene ikke helt skjønner hvorfor de gravide kommer på kontroll, mens jordmor har tid til alle spørsmål :) Det er selvfølgelig forskjellig fra lege til lege, men der jeg bor er det sånn :)
 
:) ok. Nå har jeg hvertfal bestilt ny time til fastlege for å få en litt tidligere ul å ber han hjelpe meg med jordmor. Jeg har en super fastlege så da blir det sikkert ikke noe problem
 
Begge deler her... Var hos fastlege uke 8 og skal til jordmor i uke 12....
 
Jordmoren jeg gikk til forrige svangerskap var helt blåst, så holder meg til fastlegen :)
 
Hvordan vet jeg hvilken det er?

Har kommunen din et servicetorg? Det er gjerne geografisk fordelt, de kan hjelpe deg med å finne ut hvor du hører til.
Eller om du vet om det er en helsestasjon i nærheten. Noen små kommuner har jo bare en. Her hvor jeg bor er det mange. :)
 
Har kommunen din et servicetorg? Det er gjerne geografisk fordelt, de kan hjelpe deg med å finne ut hvor du hører til.
Eller om du vet om det er en helsestasjon i nærheten. Noen små kommuner har jo bare en. Her hvor jeg bor er det mange. :)
Den tok vi i samme sekund :)
 
Gikk mest til jordmor fra uke 24. Tenkte at jeg bare trengte lenge hvis jeg var syk... ?! . Spørs vel på legen eller jordmora man har da, hvem man liker best.
 
Sist gikk jeg hos jordmor på en gynekologklikk. Var alltid lang ventetid og de var alltid stresset. De glemte å sjekke urin selv om jeg hadde med og jeg kom til legen med stygg uvi en uke etterpå. Sluttet å gå dit og legen ringte å skjelte de ut på telefon:p var ganske heftig! Gir jordmødre en ny sjanse nå på helsestasjonen denne gang og går til legen med urinprøve osv samtidig :)
 
Går foreløpig til fastlege, og hun har satt opp at jeg skal bytte til jordmor etter uke 20 eller hva hun sa. Men jeg lurer litt på å bytte til jordmor tidligere pga. at jeg ikke alltid føler fastlegen har tid til meg og spørsmål. Hun er dyktig, men de er veldig overbelastet på legesenteret der så det blir alltid stress og press på tid. Jordmor er vel mer konsentrert på akkurat dette :) Men kanskje en liten blanding er lurt også.
 
Hvis du bor en diiiger plass med masse helsestasjoner - så ring kommunen og spør da vel? =)

Gjør ikke det, men har tre å velge mellom og ingen informasjon på sidene til kommunen om hvor grensene går :p
Jeg bor så nærme alt at jeg liksom faller utenom å ha et logisk sted å gå til...
Sist jeg snakket med helsestasjonen som er nærmest (angående påfyll av MMR-vaksina) fikk jeg beskjed om at siden jeg har fastlege i nabokommunen kunne de ikke hjelpe meg med noe som helst ;) håpløs dame jeg pratet med!
 
Min erfaring er at fastlegen ikke er brukanes til svangerskap. Jm er spesialist på det svangerskap, det er ikke fastlegen :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Gjør ikke det, men har tre å velge mellom og ingen informasjon på sidene til kommunen om hvor grensene går :p
Jeg bor så nærme alt at jeg liksom faller utenom å ha et logisk sted å gå til...
Sist jeg snakket med helsestasjonen som er nærmest (angående påfyll av MMR-vaksina) fikk jeg beskjed om at siden jeg har fastlege i nabokommunen kunne de ikke hjelpe meg med noe som helst ;) håpløs dame jeg pratet med!
I min kommune kalles helsestasjon for gravide "svangerskapsomsorgen", kanskje du kan Google det og din kommune?
 
Back
Topp