Jordmor eller lege?

Gullskatten<3

Glad i forumet
Marshmallows2021
I forrige svangerskap gikk jeg utelukkende til jordmor for svangerskapskontroller. I dette svangerskapet var jeg hos legen i starten og dermed har det bare blitt til at legen har tatt kontrollene. Var der i uke7, 12 og skal nå i uke 24. Jeg føler at jeg MÅ gå til jordmor også - men må man det? Jeg har null behov for å prate masse om følelser og ditt og datt:p jeg og samboer har det helt supert og jeg har ikke store problemene/vanskelighetene/vondtene i svangerskapet. Er det noe så tar jeg det med legen tenkte jeg.. Føler at det er litt feil av meg å ikke ha behovet for å gå til jordmor, men hva gjør man egentlig mer av der enn hos legen?

1. Hva går du til? Og hvorfor?
2. Fordeler/ulemper med å gå til lege vs. jordmor?

Jeg går til begge, men det har med at jeg må ta blodprøver mtp stoffskiftet nå en periode, og da avtalte vi kontroll i uke 28 (?) hos lege, også skal jeg til jordmor i uke 24.
Lege syns jeg er greit å gå til mtp bekkenløsning og evt sykemelding på sikt, mens hos jordmor får jeg mer informasjon om baby og svangerskap. Hun har jo mer kunnskap om dette enn legen, og syns også at jordmor har bedre tid til å prate, og flere spørsmål enn det legen har. Ikke at jeg har noen særlige plager, men det er greit å bli forsikret om at jeg fortsatt får føde i hjembyen og slipper å reise to timer for å føde på sykehus.

Sist gikk jeg mest til lege.
Denne gangen tar jeg annenhver. Hadde en plan om kun jordmor fordi de er ekspertene på svangerskap, men pga helsemessige årsaker velger jeg istedet annenhver da det er greit at legen er påkobla.
Jeg har ikke noe behov for å prate eller trøst til jordmor sånn egentlig, men synes det er betryggende å vite at de vet alt dette. Legen er mer travel.

Jeg har sålangt bare gått til jordmor, bortsett fra en gang hvor nye legen min ville ha meg inn til sjekk for min diabetes 2.
For meg handlet det mest om at jeg helst ville gå til jordmor for det var henne jeg oppsøkte først etter at vi flyttet. Tok litt tid å få ny lege her oppe. Hadde jeg fortsatt hatt min gamle lege hadde nok de fleste timene blitt hos henne for hun hadde gledet seg til å følge graviditeten min og jeg har hatt henne som lege hele livet. Hun pensjonerte seg noen måneder før vi flyttet så det utgikk jo.

Går for de meste til jordmor men og litt til legen da for og ta blodprøver.
Har oppsatt de fleste timene hos jordmor da dette er 2 svangerskap og de er ca 10 år siden sist :rolleyes: men og mye for at mannen ska kunne vere med på noen av de da dette er hans første barn og han er ganske interessert i de som fåregår og ønsker og vere med på så mye som mulig :)
Hadde samme jordmor for 10 år siden som vi har no og hun er veldi koseli :)

På grunn av at det er vår første går vi til jordmor. Fint å få snakket om ulike ting, få råd osv. og at vi begge er der. Bra for oss begge! Men jeg har HG, så da har legen vært på hele veien, så blei naturlig at vi bruker begge to :) Mulig jeg bare går til jordmor mot slutten hvis helsa ellers er bra, men da kan det jo komme andre plager som gjør at jeg må til legen da og :p Uansett godt med noen i ryggen!

Sniker

Jeg tenkte litt som deg at «oi shit burde jeg gå til jordmor?». Jeg endte opp med å gå til hun én gang, det var veldig fin time, men kjente at det bare var like greit å holde seg til lege. :)
Men fint å vite at jordmor er der om man trenger. :Heartred

I forrige svangerskap gikk jeg utelukkende til jordmor for svangerskapskontroller. I dette svangerskapet var jeg hos legen i starten og dermed har det bare blitt til at legen har tatt kontrollene. Var der i uke7, 12 og skal nå i uke 24. Jeg føler at jeg MÅ gå til jordmor også - men må man det? Jeg har null behov for å prate masse om følelser og ditt og datt:p jeg og samboer har det helt supert og jeg har ikke store problemene/vanskelighetene/vondtene i svangerskapet. Er det noe så tar jeg det med legen tenkte jeg.. Føler at det er litt feil av meg å ikke ha behovet for å gå til jordmor, men hva gjør man egentlig mer av der enn hos legen?

1. Hva går du til? Og hvorfor?
2. Fordeler/ulemper med å gå til lege vs. jordmor?

Jeg går til jordmor, har god kontakt med hun og føler hun svarer mye mer utfyllende på spørsmålene mine enn fastlegen (dette kan ha noe med at fastlegen min er ung og ikke har like mye erfaring som jordmor). Jeg er førstegangsfødene så har spørsmål om alt ang graviditet og fødsel fra a til å.

I kommunen min går man annenhver gang til fastlege og jordmor. Jeg går kun til jordmor etter fastlegen sa at jeg kunne gå kun der om jeg ville det.

Hadde jeg vert i dine sko hadde jeg tatt neste kontroll hos jordmor for å egentlig bare se hvem du liker best å gå til. Også bestemt meg deretter. Kanskje du har bedre «forhold» til en av de og praten går lettere enn med den andre.

Jeg ser ikke noe fler fordeler eller ulemper ved å gå til en av de, tenker det er noe du må kjenne på selv, da det er mange som har dårlige erfaringen med jordmødre/leger.

Som sagt, hadde prøvd ut begge deler og bestemt etterpå :cat:

Nei, man MÅ ikke gå til jordmor, dette er bare et tilbud:D

Jeg går bare til legen, men det er mest fordi eg syns det er så dumt å ringe og planlegge så langt fram i tid :p
Lettere å bare gå til lege å avtale neste time med en gang så slipper jeg å tenke mer på det. Dessuten liker jeg legen min og har sånnsett ikke så mye behov for å prate om ting og tang siden det er nr 3:)

Vært hos jordmor så langt, syns det er greit. Trenger ikke skravle masse om man ikke vil. Første kontrollen var litt lengre, da pratet vi mye om forrige fødsel og barsel og diverse.
I går gikk det mer unna.
Liker at jordmor har mer peiling og erfaring på svangerskap. Må innom legen også for blodprøver (stoffskifte), og etterhvert glukosebelastning, men tar ellers det meste på telefon/melding med han. Greit egentlig. Han har ultralydapprat da. Så det kan bli aktuelt om behovet kommer..

Med nr 1 gikk jeg til begge sånn annenhver gang. Nr 2 gikk jeg nesten bare til jordmor. Og nå har jeg tenkt til å bare gå til lege. Er i god form og har ikke behov for å snakke så mye baby og fødsel :-p

Jeg går kun til jordmor, jeg er ukomfortabel med legen min når det kommer til svangerskap.
Han blir pensjonist når 2021 er over og har ikke holdt seg oppdatert på svangerskapskontroll for å si det sånn.
Legen er helt fantastisk sånn almenn sett, men jordmor er jo den med kunnskap om svangerskapet.
Dessuten setter jordmor av en hel time, hos legen får jeg 15 minutter dersom jeg er heldig :hilarious:

Du står fritt til å velge hvem du vil skal følge deg opp i svangerskapet da.

Jeg er førstegangs og har til nå bare vært hos legen. Tenker å fortsette hos han, iom jeg føler dette forumet tar seg av en god del av smalltalket og slik kan fungere som jordmor for meg :hilarious:
Legen er vegg i vegg med kontoret mitt, mens jordmor er 5 km unna. Så enkelt slik sett.
Jeg er livredd for mye mas, personlige spm ++ så for meg fungerer 15 min hos en pragmatisk og travel lege prima!;)

Her var det bare fastlege og gyn i begynnelsen, nå er det gyn og en hel haug med jordmødre siden jeg er innlagt ❤️

Last edited:
Jeg går til jordmor, har god kontakt med hun og føler hun svarer mye mer utfyllende på spørsmålene mine enn fastlegen (dette kan ha noe med at fastlegen min er ung og ikke har like mye erfaring som jordmor). Jeg er førstegangsfødene så har spørsmål om alt ang graviditet og fødsel fra a til å.

I kommunen min går man annenhver gang til fastlege og jordmor. Jeg går kun til jordmor etter fastlegen sa at jeg kunne gå kun der om jeg ville det.

Hadde jeg vert i dine sko hadde jeg tatt neste kontroll hos jordmor for å egentlig bare se hvem du liker best å gå til. Også bestemt meg deretter. Kanskje du har bedre «forhold» til en av de og praten går lettere enn med den andre.

Jeg ser ikke noe fler fordeler eller ulemper ved å gå til en av de, tenker det er noe du må kjenne på selv, da det er mange som har dårlige erfaringen med jordmødre/leger.

Som sagt, hadde prøvd ut begge deler og bestemt etterpå :cat:

Nei, man MÅ ikke gå til jordmor, dette er bare et tilbud:D

Jeg gikk til jordmor hele svangerskapet forrige gang! Jeg likte meg godt der og synes kontrollene var hyggelige:happy: Følte meg godt ivaretatt og alt! Men siden jeg har vært igjennom graviditet før, og fordi jeg ikke har «følt at jeg trenger noe mer» (hvis du skjønner..:shy:) samt at alt var greit under svangerskapet sist også.. så har jeg ikke hatt samme behovet for å gå til jordmor nå egentlig.. og da fikk jeg plutselig sånn følelse om at det ikke er greit p bare gå til lege (ettersom jordmor er eksperten på svangerskap):p.
Ikke det at jeg kan alt eller er ekspert eller noe! Hahaha... Men jeg har ikke samme spørsmål denne gangen siden jeg har være igjennom det før og egentlig føler meg ganske trygg;)

Vært hos jordmor så langt, syns det er greit. Trenger ikke skravle masse om man ikke vil. Første kontrollen var litt lengre, da pratet vi mye om forrige fødsel og barsel og diverse.
I går gikk det mer unna.
Liker at jordmor har mer peiling og erfaring på svangerskap. Må innom legen også for blodprøver (stoffskifte), og etterhvert glukosebelastning, men tar ellers det meste på telefon/melding med han. Greit egentlig. Han har ultralydapprat da. Så det kan bli aktuelt om behovet kommer..
Må du til legen for å ta glukosebelastning? Sist tok jeg det bare hos jordmor på helsestasjonen!

Jeg gikk til jordmor hele svangerskapet forrige gang! Jeg likte meg godt der og synes kontrollene var hyggelige:happy: Følte meg godt ivaretatt og alt! Men siden jeg har vært igjennom graviditet før, og fordi jeg ikke har «følt at jeg trenger noe mer» (hvis du skjønner..:shy:) samt at alt var greit under svangerskapet sist også.. så har jeg ikke hatt samme behovet for å gå til jordmor nå egentlig.. og da fikk jeg plutselig sånn følelse om at det ikke er greit p bare gå til lege (ettersom jordmor er eksperten på svangerskap):p.
Ikke det at jeg kan alt eller er ekspert eller noe! Hahaha... Men jeg har ikke samme spørsmål denne gangen siden jeg har være igjennom det før og egentlig føler meg ganske trygg;)

Hvis det er samme jordmor som forrige gang så vet du jo hvem det er og hvordan praten går. Hvis det er legen du vil gå til så ser jeg ikke hvorfor det ikke skal «gå fint». Om det er det at du føler at du må «snakke mer» hos jordmor så er det helt individuelt og opp til deg hva timen hos jordmor skal gå til :)

Svangerskapskontroller i seg selv er ikke obligatorisk, men sterkt anbefalt. Så i bunn og grunn er det du som velger hvem du reiser til og om du i det heletatt reiser.

Så føles det rett å kun reise til lege, så hadde jeg gjordt det uten å tenke to ganger på det. Legen har kanskje ikke like mye spesialkompetanse som jordmor (mtp spørsmål osv), men siden du føler deg trygg på alt rundt graviditeten så ser jeg ikke noe spesiell grunn til å reise til jordmor «bare fordi». :happy:

Back
Topp