Jordmor eller lege?

Victoriak90

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
Er det noen som har erfaringer med å gå til jordmor/lege?
Hva syntes dere var best? Fordeler/ulemper

Hvem har dere tenkt å bruke til kontrollene?

Fikk et tips forrige dagen om å være tidlig ute med å bestille jordmor ettersom de kunne bli full booket.
 
Last edited:
Det varierer noe, men hos meg må første time være hos lege, fordi blodprøver ikke tas hos JM :)
Og JM er alltid fullbooka her [emoji849]
 
Jeg hadde kontroller hos jordmor sist, ringte helsestasjonen med én gang jeg fikk positiv test omtrent[emoji85] de er veldig fullbooket ofte :( denne gangen tror jeg at det blir legen så det kan kombineres med eventuelle besøk dit for sykemelding HVIS jeg skal bli like dårlig som jeg ble sist :( håper jo ikke det da. Uansett lurt å bestille legetime ganske fort for å få tatt de nødvendige blodprøvene (hiv/aids, rubella osv), samt søke fødeplass :) og hvis du vil til jordmor så bør du ringe helsestasjonen din også relativt raskt :) alt er gratis når det er graviditet da, av de offentlige tilbudene (ikke tidlig UL og ting som er privat).
 
Hadde første kontroll hos lege, men resten hos jordmor[emoji4] Syns hun var bedre å snakke med [emoji4]
 
Hadde første hos lege og resten hos jordmor forrige gang, og tipper det samme nå [emoji5] lite nettverk og kan ikke tro det er fult her! [emoji5]
 
Tusen takk for gode svar :) Jeg ringte jordmor straks jeg fikk tipset og er satt opp på en info gruppetime når jeg er ca 12 uker på vei. Tar første time hos legen ca uke 8. Tar vel å ser an hvem jeg vil gå til mest etter å ha møtt jordmor og sett om vi kommer overens [emoji4]
 
I teorien liker jeg jordmødre bedre, men jeg vet ikke denne gangen.

Jordmoren jeg får er en veldig spesiell og konservativ dame, men ingenting vondt i henne. Men vi har ikke helt kjemi.

Fastlegen vet jeg ikke helt hvor jeg har. Ble veldig skuffet over han og mistet veldig mye tillit til han i ett tilfelle med mitt yngste barn. Men jeg får gi han en ny sjanse. Nå har han vikar i hvertfall første gang jeg skal til kontroll, så får vi se hvordan vikaren er[emoji4]
 
Vi har ikke jordmor i kommunen vår, så det blir vel hovedsakelig lege, selv om jeg liker å gå til jordmødre best. Jeg antar at jeg tar noen besøk til jordmor i nabokommunen :)
 
Jeg har bare gått til lege med de to forrige. Dvs med lillebror var jeg innlagt store deler av svangerskapet, så da var jeg jo omgitt av jordmødre hver dag...
 
I teorien liker jeg jordmødre bedre, men jeg vet ikke denne gangen.

Jordmoren jeg får er en veldig spesiell og konservativ dame, men ingenting vondt i henne. Men vi har ikke helt kjemi.

Fastlegen vet jeg ikke helt hvor jeg har. Ble veldig skuffet over han og mistet veldig mye tillit til han i ett tilfelle med mitt yngste barn. Men jeg får gi han en ny sjanse. Nå har han vikar i hvertfall første gang jeg skal til kontroll, så får vi se hvordan vikaren er[emoji4]

Må møte jordmor først jeg også for å se om vi har kjemi[emoji4] Blir spennende. Håper vikaren er bedre, ellers så er det jo kanskje mulig å bytte lege/jordmor?:)
 
Jeg tenkte også at jeg skulle til legen først og trodde man burde være der mellom uke 8-12, men ringte legen min i dag og de vil ikke sette opp time for kontroll før i uke 12. De mente at retninglinjene nå var endret slik at første blodprøve og sjekk ikke skulle skje før det. Hvis jeg ville ha info om svangerskap og annet enn kontroll måtte jeg til jordmord. Syns dette var litt rart. Er det flere som har fått samme beskjed? Jeg har ikke tatt kontakt med jordmor ennå men forhåpentligvis kommer jeg inn der om ikke så lenge. Er så kjedelig å sitte med alle spørsmålene og usikkerhet om veien videre frem til uke 12 liksom.
 
Jeg tenkte også at jeg skulle til legen først og trodde man burde være der mellom uke 8-12, men ringte legen min i dag og de vil ikke sette opp time for kontroll før i uke 12. De mente at retninglinjene nå var endret slik at første blodprøve og sjekk ikke skulle skje før det. Hvis jeg ville ha info om svangerskap og annet enn kontroll måtte jeg til jordmord. Syns dette var litt rart. Er det flere som har fått samme beskjed? Jeg har ikke tatt kontakt med jordmor ennå men forhåpentligvis kommer jeg inn der om ikke så lenge. Er så kjedelig å sitte med alle spørsmålene og usikkerhet om veien videre frem til uke 12 liksom.

Eg fekk samme beskjeden, men eg sa at eg var dårlig allerede og vil sjekke verdiene mine. Då fekk eg krangla meg til ein time om 12 dager. Sist gang fekk eg ikkje jordmortime før i uke 12 pga samme svar der..
 
Må møte jordmor først jeg også for å se om vi har kjemi[emoji4] Blir spennende. Håper vikaren er bedre, ellers så er det jo kanskje mulig å bytte lege/jordmor?:)

Nei, jordmor har de bare ei av her i kommunen[emoji12] men jeg klarer meg med henne[emoji1303] hun er bare litt rar[emoji23] men er mitt tredje svangerskap, så går fint[emoji4]

Legen er det ikke så lett å bytte, da jeg har ei jente med spesielle behov, så det å bytte lege og starte på ny igjen er veldig slitsomt. Men har ikke hatt han så lenge, så håper at det dårlige inntrykket han ga tidligere var på en dårlig dag eller noe[emoji4]
 
Må til lege første gangen for å ta blodprøver, men blir nok mest jordmor etter det.
Når ringer dere for å bestille første time? Og dere som har ringt, hvor langt er dere på vei når første time er?
 
Var hos lege første gang og velger nok å bare være hos lege denne gangen også. Har en fantastisk lege :-)
 
Må til lege første gangen for å ta blodprøver, men blir nok mest jordmor etter det.
Når ringer dere for å bestille første time? Og dere som har ringt, hvor langt er dere på vei når første time er?

Tydeligvis er det nye retningslinjer som sier at de ikke tar de standard blodprøvene og førte sv.kontroll før mellom uke 8 og 12, men jeg fikk time nå på tirsdag og da er jeg bare i uke5 :) spørs om det er "langt nok på vei" til at jeg fks får søkt om fødeplass, men jeg skal prøve å overtale legen til det ;)
 
Tydeligvis er det nye retningslinjer som sier at de ikke tar de standard blodprøvene og førte sv.kontroll før mellom uke 8 og 12, men jeg fikk time nå på tirsdag og da er jeg bare i uke5 :) spørs om det er "langt nok på vei" til at jeg fks får søkt om fødeplass, men jeg skal prøve å overtale legen til det ;)

Okej, får se hva jeg gjør da. Antageligvis må jeg be om en sykemelding ganske raskt :/
 
Er du såpass dårlig allerede? :( huff :(

Neida, men sliter med bekkenløsning fra forrige sv. ennå og har en tung, fysisk jobb.. ble sykemeldt tidlig sist gang, og kjenner allerede bekkenet godt :o
 
Back
Topp