Jordmor eller lege?

Kommer bare til å gå til lege denne gangen :) gikk til jordmor sist jeg var gravid (sept-des) men synes ikke det var så mye vits egentlig. Med sønnen min gikk jeg bare til legen og var kjempe fornøyd med det :)

Jeg brukte jm og lege i første svangerskap og det fungerte veldig fint :)
Gjorde det samme i andre svangerskap fram til jeg ble hasteinnlagt når fødselen startet i uke 24. Lå deretter på sykehuset med strengt sengeleie til han ble født i uke 29.
I tredje svangerskap ble jeg fulgt opp av fødselslege på fødepoliklinikken og gikk til jm i tillegg. Blir nok samme opplegg som sist denne gang :happy:

Første gang gikk jeg nesten bare til jordmor. Tror jeg var til lege første gangen ved 12 uker bare. Andre svangerskap gikk jeg også mest til jordmor men hadde noen kontroller hos legen også når det var noe spesielt (bekken og UVI). Nå vil jeg gå bare til jordmor, fordi jeg er veldig fornøyd med jordmoren som er her nå. Kanskje jeg tar første kontrollen til lege denne gangen også.. Litt usikker.. Men når bestiller dere første timen? Er jo enda mange uker til første kontrollen..

Jeg gikk til begge forrige gang, syntes det var fint. Denne gangen er jeg litt usikker. Har hvertfall bestilt første legetime til jeg er 12 + 1. Så tar jeg det derfra :-)

Haha, ja det er henne :-) jeg har også studentøkonomi så blir helsestasjonen på meg!
Jeg fikk henne på KK under fødsel til mini. Hun er helt FANTASTISK! Så jeg tror jeg kommer til å gå til henne på kontroller dersom jeg blir gravid igjen. ☺

Tenkte jeg skulle gå annen hver gang til lege og jordmor☺

Jeg gikk kun til jordmor sist, og håper å kunne gjøre det samme nå, dersom det ikke dukker opp medisinske grunner til å gå til lege. "Kom over" en helt fantastisk privat jordmor, som tilfeldigvis også jobbet på vegne av det offentlige en dag i uka. Hun gjør ikke det lengre- men vil vurdere å gå til henne igjen likevel. Generelt må jeg si at jordmødre er en yrkesgruppe med fryktelig mye fine folk, fødte på ABC og var helt imponert over hvor mange flotte mennesker som jobbet der- alle som en :)

Var hos jordmor en gang forrige svangerskap, ellers hos fastlegen og på sykehuset. Hadde ultralyd hver fjerde uke pga tvillingsvangerskap. Denne gangen blir det også kontroller på sykehuset siden jeg fødte i uke 26 sist. Syns det var greit å gå til fastlegen forrige svangerskap, og kommer nok til å gjøre det nå også i tillegg til sykehus

Var hos jordmor en gang forrige svangerskap, ellers hos fastlegen og på sykehuset. Hadde ultralyd hver fjerde uke pga tvillingsvangerskap. Denne gangen blir det også kontroller på sykehuset siden jeg fødte i uke 26 sist. Syns det var greit å gå til fastlegen forrige svangerskap, og kommer nok til å gjøre det nå også i tillegg til sykehus

Er det vanlig prosedyre at man skal ha kontroll ved sykehuset (antar det er spesialist da?) ved tidligere prematur fødsel? Jeg er veldig spent på hvilke oppfølgning jeg vil få, fødte 29+1 sist (også har jeg hatt en SA og en MA i ettertid). Har ikke bestilt legetime før uke 12 :)

Er det vanlig prosedyre at man skal ha kontroll ved sykehuset (antar det er spesialist da?) ved tidligere prematur fødsel? Jeg er veldig spent på hvilke oppfølgning jeg vil få, fødte 29+1 sist (også har jeg hatt en SA og en MA i ettertid). Har ikke bestilt legetime før uke 12 :)
Det kommer kanskje an på hvorfor du fødte for tidlig, men jeg tror det er vanlig ja. Jeg får fordi de ikke vet nøyaktig grunn til hvorfor, men de tror det var svikt i livmorhalsen siden ingenting var galt med ungene, fostervannet eller morkaka. Så jeg får mest sannsynlig satt inn pessar/ceslag om de ser at det samme kan komme til å skje igjen

Det kommer kanskje an på hvorfor du fødte for tidlig, men jeg tror det er vanlig ja. Jeg får fordi de ikke vet nøyaktig grunn til hvorfor, men de tror det var svikt i livmorhalsen siden ingenting var galt med ungene, fostervannet eller morkaka. Så jeg får mest sannsynlig satt inn pessar/ceslag om de ser at det samme kan komme til å skje igjen

Hos meg vet de heller ikke grunnen, som hos deg, ikke noe gale! Håper jeg får så tett oppfølgning som deg - vil ha babyen inni der lengst mulig :)

Hos meg vet de heller ikke grunnen, som hos deg, ikke noe gale! Håper jeg får så tett oppfølgning som deg - vil ha babyen inni der lengst mulig :)
Men da får du sikkert det. Her blir det nok måling av livmorhalsen ganske ofte fom uke 12

Satser på ordentlig oppfølgning.
Måler de livmorhalsen med ul?
Det er jeg litt usikker på, da det aldri ble gjort på meg forrige svangerskap. Men tror de måler med innvendig ultralyd, ja. Var slik de målte hvor åpen jeg var før jordmoren målte med fingrene

Det er jeg litt usikker på, da det aldri ble gjort på meg forrige svangerskap. Men tror de måler med innvendig ultralyd, ja. Var slik de målte hvor åpen jeg var før jordmoren målte med fingrene

Oki, blir spennende å se hva de gjør - vi får sammenligne "notater" underveis! :)

Jeg hatt første jm-time i dag, og jeg skal nå ha de fleste kontroller hos jm. Helsestasjonen har fått ny jm siden sist :)

Jeg kommer nok til å bruke jordmor mest, og litt lege innimellom. Har inntrykk av at jordmor har mer tid enn legen. Og som førstegangs har jeg nok en god del spørsmål underveis :)

Back
Topp