Jordmor eller fastlege?

Etter glukose belastning i uke 24 vil jeg bare ha kontrollene hos jordmor. Det har med at det faktisk er hennes spesialfelt, ikke fastlegen sitt. Men merker selvsagt at jordmor ser på baby først, mens fastlege ser mer på min tilstand.... Må ha oppfølging fra fastlege ifht sykemelding da...

Ellers blir det nok en del ekstra på sykehuset pga bmi (vet ikke hva, bare at eg skal ha en ekstra ul), og får eg sv.dia. vet eg det er veldig tett program :/
 
Kun jordmor her! Da jeg var gravid sist og det endte med en MA hadde jeg vært på første kontroll hos fastlege, og kom dit også etter MAen. Hun var veldig kald og gjorde det også klart at hun ikke hadde tid til å snakke noe utover å ta de nødvendige prøvene. Hun hinta vel til at jeg burde gå til jordmor hvis jeg ønska å snakke... så valget var veldig lett når jeg ble gravid denne gang! Syns jeg har en fantastisk jordmor som alltid har god tid (har vært der i 1 time hver gang), hun er forståelsesfull og har ringt meg opp og gitt meg time på dagen en gang jeg var litt bekymra. Føler meg alltid glad når jeg går derfra, mens når jeg går fra fastlegen føler jeg meg alltid dum... (kanskje et tegn på at jeg burde bytte fastlege da)
 
Jeg går på kontroll hos jordmor, og er ganske fornøyd. Føler jeg kan spørre om alt, og hun svarer og har god tid til meg.

På grunn av høyt stoffskifte og graves, så går jeg til legen med det. Så blir en blanding av begge to :happy:
 
Har egentlig lyst til å bare ha kontroller hos jordmor, men klarer ikke si ifra til fastlegen min at jeg ikke vil dit lenger x) synes det er så kleint hver gang jeg er der. Han er så forsiktig av seg. Han har mye forståelse da, så det er veldig fint, men alt han foretar seg av undersøkelser og diverse bærer litt preg av "unnskyld for at jeg er til" holdning. X) men men. Det kunne sikkert vært verre.
 
Jeg bytter litt på det. Må til fastlegen uansett for sykemelding men han har sagt jeg kan sende han en ekonsultsjon om jeg heller vil det ut fra hva jeg og jordmor drøfter på time der ifht min situasjon ifht bekkenplagene osv.

Trengte bare å gå til fastlege for blodprøvene i uke 12 og 24, og glukosebelastning i uke 24. Må også gå til ett par ul til pga bmi/vekstestimering av barnet
 
Jeg har alle ordinære kontroller hos jordmor - fått et veldig godt inntrykk av henne og ønsker derfor å forholde meg til henne i graviditeten. Glukosebelastningstest må tas hos legen, ellers tas alt av blodprøver etc. på helsestasjonen :)
 
Forrige svangerskap var jeg både hos lege og jordmor pga litt trøblete svangerskap. Denne gangen er det et problemfritt ett og jeg går bare til jordmor, som forøvrig er den beste jordmoren jeg har møtt. Kjempefornøyd!
 
Back
Topp