Jordmor eller fastlege?

SiljeVanilje82

Forelsket i forumet
Sommerfuglene
Augustbarna 2021
Nå er det 16 år siden sist jeg var gravid, hva er best? Og når bestiller vi første time?
 
Nå er det 16 år siden sist jeg var gravid, hva er best? Og når bestiller vi første time?

Det avhenger sikkert litt av hva man foretrekker og hva legen fortrekker! :) Sist hadde jeg første svangerskapskontroll hos legen (uke 12) og resten hos jordmor. Var innom legen for å ta glukosebelastningstest i uke 27. Denne gangen vil jeg gjøre det samme men i tillegg må jeg gå til legen for å følge opp stoffskiftet :)

Er også innom legen rundt uke 5/6 for å få noen henvisninger siden jeg trenger ekstra oppfølging på sykehus i starten :) vet ikke når det egentlig er vanlig å gå til kontroll første gang!
 
Jeg tenker lege til den første da kan han ta blodprøvene der men kommer nok til å gå til begge. Hvis det er noe der i magen da
 
Nå er det 16 år siden sist jeg var gravid, hva er best? Og når bestiller vi første time?
En stund siden jeg også gikk gravid, men jeg trivdes best hos fastlegen. Jeg likte få det kort og konkret. Kommer litt an på hva du ønsker ut av det? Nå er jeg usikker på hva jeg ville valgt, da jeg har en annen fastlege :) usikker på når du skal sette i gang, men er jo litt div blodprøver som skal tas i starten. Er vel mange her som er inne i det som nylig har gått gravide :rolleyes:
 
En stund siden jeg også gikk gravid, men jeg trivdes best hos fastlegen. Jeg likte få det kort og konkret. Kommer litt an på hva du ønsker ut av det? Nå er jeg usikker på hva jeg ville valgt, da jeg har en annen fastlege :) usikker på når du skal sette i gang, men er jo litt div blodprøver som skal tas i starten. Er vel mange her som er inne i det som nylig har gått gravide :rolleyes:

Ja, leger er mer effektive. Har landet litt på første time med lege, så går jeg over til jordmor. Satser på at det blir bra
 
Jeg tar nok jordmor. Deilig med litt pause i dagen for å fokusere på mageboeren.

Men jeg vet ikke når jeg skal bestille time. Det er jo veldig tidlig nå, og blir vel veldig lenge til første time. Her inne virker det som de fleste bestiller timer ganske tidlig?
 
Jeg tar nok jordmor. Deilig med litt pause i dagen for å fokusere på mageboeren.

Men jeg vet ikke når jeg skal bestille time. Det er jo veldig tidlig nå, og blir vel veldig lenge til første time. Her inne virker det som de fleste bestiller timer ganske tidlig?

Sist var jeg ikke hos jordmor før uke 24! Hadde egentlig tenkt det samme nå :) men er sprengt kapasitet på helsestasjonen så derfor har jeg fått det anbefalt å bestille ganske tidlig for å komme inn i systemet! Ikke bestilt ennå men tenker kanskje om noen uker :)
 
Hvordan går jeg frem for å få kontakt med en jordmor? må dette gå via legen? :)
Hilsen ei som er gravid for første gang og har en million spørsmål.....
 
Hvordan går jeg frem for å få kontakt med en jordmor? må dette gå via legen? :)
Hilsen ei som er gravid for første gang og har en million spørsmål.....

Her ringer man helsestasjonen selv og avtaler :)
 
Jeg har jordmor på legekontoret, så sist gang jeg var gravid var jeg hos både lege og jordmor. Føltes veldig trygt ut :)
 
Bestilt første svangerskapskontroll hos lege og hos jordmor på helsestasjonen rundt uke 12. Skal nok til legen noen ganger før det for å kontrollere stoffskiftet, allerede vært der en gang og skal tilbake imorgen :angelic:
 
Jeg skal inn på 1. Kontroll allerede 7+4. Blir spennende ❤️
Tror jeg kommer til å mest til fastlege denne gangen.
 
Satt nettopp og tenkte på det samme! Hadde tenkt fastlege først, da han "kjenner" meg, men ser nå at han har vikar uten full dekning, så er ingen ledige timer før 22. des. og da med en lege jeg ikke har kjennskap til.

Har høy bmi og er for øyeblikket lite aktiv pga plantar facit, så vil helst inn i systemet og få oppfølging så raskt som mulig.

Mulig jeg ringer helsestasjonen i morgen og spør om råd, viktigste for meg er å komme i gang raskt og kunne få oppfølging i forhold til vekt.
 
Fastlegen min har kontor 2 km fra huset mitt, så det blir enklest og mest praktisk tror jeg.
 
Ringte fastlegen i dag for å få kontroll, vil ha den så raskt som mulig (første graviditet, høy vekt og MYE nerver). Hun på kontoret måtte nesten overbevises for å sette meg opp på time før jul, hun mente at jeg i det minste burde vente til etter uke 8 (er 4+3 nå), gjerne så lenge som 10-12.

Ble time til slutt, neste uke. Grugleder meg!
 
Jeg synes jordmor er best, men dette må man vel bare prøve seg frem på :)
 
Jeg synes også jordmor er best, men nå er jo fastlegen min litt «kald» til tider. Jeg føler ikke hun følger opp like godt som en jordmor heller. Dette er ikke hennes interessefelt, hun er jo tross alt allmennlege. Og den jordmoren jeg har fått liker jeg kjempegodt :happy: Føler meg ivaretatt, at hun oppriktig bryr seg om hvordan jeg har det osv. Ingenting er for dumt eller unødvendig av hverken bekymringer eller annet. Hun er svært empatisk:love2
 
Kommer vel også litt an på hvor i landet du bor? Her har de satt opp en liste over hvilke kontroller som skal hvor. Går sikkert an å avvike fra planen, men det er jo veldig greit å ha et utgangspunkt. Kjekt å få litt oppfølging med blodprøver ol. hos lege, ellers trives jeg best hos jordmor. De har jo som regel mye mer tid til en :)
 
Jeg går bare til fastlegen. Jeg må ha oppfølging på sykehuset også på grunn av lavt stoffskifte og bmi, så jeg orker ikke å forholde meg til flere. Men hadde nok valgt å gå bare til fastlege uansett.
 
Back
Topp