Jordmor eller fastlege?

Gikk bare til jordmor sist, og tenker det samme nå. Er ikke noe begeitret for leger, og har (heldigvis for meg) hatt lite bruk for dem, så føler meg mer komfortabel med jordmor.
Av nysgjerrighet, hva gjør egentlig legen på kontrollene? og hva gjør hen på første kontroll som er spesielt i forhold til jordmor?
 
Jeg tenker å gå mest til jordmor denne gangen også. Synes det var veldig greit sist :)
 
Begynte med å gå til fastlegen i starten, rett og slett fordi jeg hadde hatt en litt trøblete start på svangerskapet. Har gjennom svangerskapet byttet på - annenhver gang hos jordmor og fastlege. Du må for eksempel til fastlege for å ta blodprøver (husker ikke i farten hvilken uke det var), samt for glukosebelastningsprøve. Så vidt jeg har blitt forklart så er dette to tester som ikke helsestasjonen kan utføre, men kan hende de har fagfolk tilstede som kan utføre disse testene på deg på helsestasjonen.
 
Bare jordmor her hvis ikke det dukker opp behov for lege. Hadde super oppfølging av henne sist
 
Jeg gikk til fastlegen min tidligere denne uken, og følte ikke jeg fikk svar på det jeg ville. Og når jeg kom hjem bestilte jeg time hos jordmor. Håper på å få gå mest til henne, og evt kun ta prøvene hos legen hvis man ikke får tatt prøver hos jordmor. Håper på jeg får stille spørsmål og bli tryggere hos jordmor.
 
Første gang gikk jeg annenhver gang. Andre gang gikk jeg kun til lege. Denne gangen tenker jeg å gå kun til jordmor.
 
Bare jordmor tenker jeg. Skal ha hjemmefødsel, så tar kontrollene mine hos hun som blir jordmoren :)
 
Her jeg bor får man ikke jordmortime før i uke 16, så er pent nødt til å bruke både fastlege og jordmor.
 
Gikk til lege sist, var ikke så veldig fornøyd, så denne gangen blir det jordmor/gynekologen min :)
 
Gikk mest til jordmor sist, og litt hos lege. Var egentlig ikke fornøyd med noen av de, men nå har vi flyttet så får ny jordmor. Satser på å bare gå til jordmor denne gangen, hvis det ikke er noen prøver som må tas. :)
 
Jeg var hos legen i dag for å bestille TUL og for å prate litt. Hun sa at det for meg som førstegangsfødende var fint å benytte seg av både lege og jordmor - men at jeg skulle gå dit jeg trivdes best og følte meg mest ivaretatt. Hun sa at jordmor ofte hadde bedre tid, men at de på legesenteret også synes det var veldig fint å kunne følge opp oss som var gravide. Hurra for helsevesenet vårt!

Nå venter jeg på innkalling til TUL og skal inn til legen igjen i uke 12. Nå skal jeg ringe jordmor også så har jeg alt i boks! :)
 
Må til lege første kontroll for å få tatt blodprøver og fylt ut papirer. Trenger en del henvisninger til fysio, gynekolog og ekstra ul som lege må ordne opp i. Ellers blir det jordmor. Må vente til uke 12 før jeg får første kontroll og fikk tidlig ul i uke 9. Jeg har hatt ks før så tviler vi klarer å se så mye på ul så tidlig uansett. Sist så vi såvidt et bankende hjerte og fikk bekrefta det :p
Er det vanskeligere å se på tidlig ul etter et ks? :/
 
Her jeg bor får man ikke jordmortime før i uke 16, så er pent nødt til å bruke både fastlege og jordmor.

Med første var min første kontroll i uke 15, så om det hadde vært slik har, hadde jeg glatt droppa lege, og ventet til uke 16 for første kontroll ;)
 
Første kontroll blir hos legen. Tenker å bestille resten hos jm, så går jeg heller til legen hvis datoene jm har satt opp, ikke passer.
 
Back
Topp