Jordmor eller fastlege?

svada

Forelsket i forumet
Aprillykke 2017
Jeg har ikke gitt beskjed til jordmor/fastlege om graviditeten min enda, og lurer på hvem dere andre har ringt? Og foretrekker dere som har barn fra før oppfølging av jordmor eller fastlege? :)
 
Kommer bare til å gå til Jordmor. Allerede snakket med henne. Er heldig og får samme som sist :)
 
Første kontroll tar jeg alltid hos legen uansett :) med første fødte gikk jeg til lege og jordmor. Ved andre gang gikk jeg fast til lege og til jordmor for å sette akupunktur på slutten :)
 
Jordmor :) uten tvil
 
Gikk mest til jordmor sist , og vil absolutt anbefale det. Utelukket en positiv opplevelse. De har mye mer tid og kunnskap. Samt jeg satt aldri å ventet 30-60 min på venterommet, etter timen min skulle ha begynt, slik jeg alltid må hos legen min..
 
Kun jordmor. Mine fastleger har vært under middels interessert i svangerskap, så da har det vært bedre å gå til jordmor. Denne gangen håper jeg at jeg får ha samme jordmor fra nå til ungen er født :)
 
Jeg gikk til fastlegen min i forrige svangerskap, da det var fult hos jordmor. Denne gangen vet jeg ikke helt, kanskje annenhver gang til lege/jordmor :)
 
Første kontroll blir hos fastlegen. Nå har jeg fått ny fastlege som jeg ikke har møtt enda så vi får se hvordan det blir :) Om han viser seg å være dust:p så blir jeg å gå til jordmor som jeg kjenner til fra før :)
 
Ordnet meg legetime for blodprøver og sjekk i uke 8. Så tar jeg kontrollene hos jm deretter.
 
Takk for alle svar! Da tror jeg at jeg kontakter fastlegen først og forhører meg litt om deres kapasitet vs jordmoren i mitt område sin kapasitet :)
 
Jeg var hos legen da jeg hadde mye magesmerter. Møtte en vikar for fastlegen min som var kanskje 17 år (neida) og hadde aldri møtt en gravid kvinne før (neida). Neida. Hun var supertrivelig, men kunne ikke svare på så mye. Hun henviste meg videre til gyn da, som var heeelt supert så jeg fikk sjekke at alt stod bra til på tross av sterke smerter.

Men valgte da jordmor til første kontroll. Hun ville jeg skulle komme tidlig så jeg fikk søkt sykehus og ultralyd tidlig, så jeg og samboeren min var der i dag (7+5). Det var en fantastisk opplevelse. Stort spenn i kompetanse og erfaring fra legevikaren til hun her. (Veggen FULL av kort fra fornøyde mødre :) )Hun var hyggelig, betryggende og kunnskapsrik. Fikk en haug av lesemateriell, et blad og tips om gode bøker også. Kommer til å gå kun til henne :)
 
Må til lege første kontroll for å få tatt blodprøver og fylt ut papirer. Trenger en del henvisninger til fysio, gynekolog og ekstra ul som lege må ordne opp i. Ellers blir det jordmor. Må vente til uke 12 før jeg får første kontroll og fikk tidlig ul i uke 9. Jeg har hatt ks før så tviler vi klarer å se så mye på ul så tidlig uansett. Sist så vi såvidt et bankende hjerte og fikk bekrefta det :p
 
Jeg har et ønske om å føde på abc klinikken på Ullevål sykehus denne gangen også! De har all oppfølging med jordmor der, men får ikke første time før i uke 20-22 (hvis jeg husker rett) så blir å gå til fastlegen først :)
 
Litt usikker denne gangen. Før var det kun jordmor en gjekk til. Nå måtte eg ta kontakt med genetisk avdeling på sjukehuset med 1 gang eg fekk positivt test, så det har eg gjort nå, vente på svar og så skal eg høre om eg kan gå til jordmora som vanlig (liker ho veldig godt så håper det :) )
 
Jeg kommer nok til benytte meg av jordmor og lege annenhver gang. De har forskjellige innfallsvinkler og jeg tenker at jeg da får det beste fra begge sider.
 
Da har jeg bestilt første jordmortime! 28. September, er da nesten 11 uker...
 
Back
Topp