Jobbdilemma

Alvea

Forumet er livet
Himmelbarn
Aprillykke 2016
Januarlykke 2020
Ja, jeg føler jeg står midt i et skikkelig dilemma.. Jeg har nå gått i vikariat etter vikariat nå i et år i den jobben/stillingen jeg har nå. Men det som nå er greia, er de har oppretta to fast stillinger som jeg helt klart skal søke på, og har veldig store muligheter for å få ! Heldigvis for det :) Men "problemet" er at søknadsfristen er nå 1 september, og vi vil en eller gang etter det bli innkalt til intervju (teit nok, når de kjenner meg og jeg allerede går i stillingen :p), intervjuet vil da være i midten eller slutten av september, og jeg har ikke lyst å fortelle om graviditeten før det har gått 12 uker..

Jeg kunne godt fortalt det til sjefen min på intervjuet, ( hun vet jo at vi er i etbableringsfasen, både jeg og hun andre som går i den andre stillingen), meen der er en person til som holder intervjuet, og hun har jeg IKKE lyst skal vite det..

Hva gjør jeg da ? Føler jeg måå si det nå før jeg får jobben, så de ikke føler seg lurt når jeg kommer og sier det rett etter jeg evt får stillingen.. Samtidig er jeg redd dette skal ødlegge sjansene mine for å få stillingen, selv om jeg vet det ikke er lov.. Huff, dette ble langt og forferdelig rotete skrevet, men håper der har innspill :)

Jeg var på to jobbintervju første gangen jeg var gravid. Begge stedene hørtes det ut som jeg skulle få jobben og de var veldig interesserte i meg. Helt på slutten av intervjuene sa jeg at jeg var gravid og da var de plutselig ikke interesserte lenger. Det ene stedet sa til og med det rett ut. "Siden du er gravid er vi ikke interesserte fordi vi har ei til som også er gravid, dessverre." Så selv om det ikke er lov å ikke ansette noen selv om de er gravide, så tror jeg dessverre VELDIG mange legger vekt på det. Ville derfor tenkt meg godt om før du sa det :) Ingen har rett til å vite at du er gravid.

Jeg var på to jobbintervju første gangen jeg var gravid. Begge stedene hørtes det ut som jeg skulle få jobben og de var veldig interesserte i meg. Helt på slutten av intervjuene sa jeg at jeg var gravid og da var de plutselig ikke interesserte lenger. Det ene stedet sa til og med det rett ut. "Siden du er gravid er vi ikke interesserte fordi vi har ei til som også er gravid, dessverre." Så selv om det ikke er lov å ikke ansette noen selv om de er gravide, så tror jeg dessverre VELDIG mange legger vekt på det. Ville derfor tenkt meg godt om før du sa det :) Ingen har rett til å vite at du er gravid.

Det er akkurat det.. Men siden jeg allerede jobber der, og har vært der i et år, håper jeg jo det er annerledes :p De må jo tenke at det vil skje før eller senere uansett da i og med vi er i rette alderen.. Huff nei, jeg vet virkelig ikke altså !

Når det gjelder jobb, må man være egoistisk - alle andre er det ;) hvis dette er en jobb du vil ha, og er redd en graviditet vil ødelegge sjansene dine for å få den, ville jeg skjult det til etter du evt har signert kontrakten på fast stilling :) de har ikke lov å la graviditet påvirke ansettelsesprosessen, men dessverre skjer nok det ofte allikevel..

Jeg hadde ikke sagt det før intervjuprosess var over!

Når det gjelder jobb, må man være egoistisk - alle andre er det ;) hvis dette er en jobb du vil ha, og er redd en graviditet vil ødelegge sjansene dine for å få den, ville jeg skjult det til etter du evt har signert kontrakten på fast stilling :) de har ikke lov å la graviditet påvirke ansettelsesprosessen, men dessverre skjer nok det ofte allikevel..

Det er virkelig drømmejobben, så er livredd det ødlegger selvom det ikke er lov.. De har jo ingen rett til å vite det, men er så redd formdårlig stemning om jeg kommer rett etter å sier det :p

Ja, helt sikker! En graviditet er ikke relevant for dem å vite om for å bedømme din kompetanse og erfaring til jobben! Det er ingenting som sier du må si det etter tolv uker, jeg sa det f.eks ved forrige jobb først etter OUL!

Huff, er dere sikre ? :p Det spørs jo veldig når intervjuet blir da, og jrg kan jo prøve å finne en unnskyldning for at jeg ikke sa det før jeg bikka 12 uker :p
Du treng ingen unnskyldning! Du må gi beskjed tre mnd (?) før du skal ut i permisjon, utover det har du ingen plikt til å melde frå til nokon.

Eg ville prøvd å holde det hemmelig om mulig.

Det er virkelig drømmejobben, så er livredd det ødlegger selvom det ikke er lov.. De har jo ingen rett til å vite det, men er så redd formdårlig stemning om jeg kommer rett etter å sier det :p

De kan kanskje føle at det passer litt dårlig, men uansett så er du den beste kandidaten for jobben hvis du får den, og en graviditet skal ikke stå i veien for det ;) de kommer ikke til å angre på at de ansetter deg, så du trenger ikke å ha dårlig samvittighet :) sannsynligvis så blir de glade på dine vegne, og du bekymrer deg unødvendig :D

Du treng ingen unnskyldning! Du må gi beskjed tre mnd (?) før du skal ut i permisjon, utover det har du ingen plikt til å melde frå til nokon.

Eg ville prøvd å holde det hemmelig om mulig.

Jaa jeg vet :p Men jeg lider av flink pike syndromet, og hater å ha sånne ting usagt :p Huffa meg,mfår prøve så godt jeg kan å vente en god stund med å si det :)

Jaa jeg vet :p Men jeg lider av flink pike syndromet, og hater å ha sånne ting usagt :p Huffa meg,mfår prøve så godt jeg kan å vente en god stund med å si det :)
Eg forstår den!

(Og eg bør egentlig ikkje uttale meg før eg har vore i din situasjon, for det hadde nok vore vanskeleg for meg og!)

Lykke til i alle fall...

De kan kanskje føle at det passer litt dårlig, men uansett så er du den beste kandidaten for jobben hvis du får den, og en graviditet skal ikke stå i veien for det ;) de kommer ikke til å angre på at de ansetter deg, så du trenger ikke å ha dårlig samvittighet :) sannsynligvis så blir de glade på dine vegne, og du bekymrer deg unødvendig :D

Det passer veldig dårlig pga jobben, men ville ikke bytta det mot noe :) De kjenner jo meg, og vet hvordan jeg er, så håper jeg stiller sterkt selvom situasjonen er som den er, jeg kommer jo uansett tilbake ;) Og vi begge to som er ute etter de to stillingene er jo midt i etableringsfase alderen, så de vet jo at det skjer før eller senere :) Ja jeg håper det, er sikkert bare jeg som er paranoid :p

Eg forstår den!

(Og eg bør egentlig ikkje uttale meg før eg har vore i din situasjon, for det hadde nok vore vanskeleg for meg og!)

Lykke til i alle fall...

Hehe nei det er rart med det, men jeg visste jo at jobbmuligheten kom til å komme, men at jg skulle bli gravid hadde jeg aldri trodd skulle skje :p Tusen takk :)

Hehe nei det er rart med det, men jeg visste jo at jobbmuligheten kom til å komme, men at jg skulle bli gravid hadde jeg aldri trodd skulle skje :p Tusen takk :)
Nei, det er liksom ikkje alt som lar seg planlegge... Men kjekt å bli gravid då!

Nei, det er liksom ikkje alt som lar seg planlegge... Men kjekt å bli gravid då!

Ja for all del ! Heller det enn jobben altså, for dette er så etterlengta at ingenting får komme i veien ❤️

Tenk på alle årene du evt. skal jobbe i den stillingen etter permisjon. Det er veldig kjipt å ikke ha drømmejobben etter endt permisjon fordi du sa ifra at du er gravid. Alle arbeidsgivere må kalkulere med at slikt kan skje og ditt liv og din karriere er viktigere enn at de mulig får problemer med å finne vikar ett års tid.

Jeg begynner i ny avdeling/ stilling i september og må fortelle om graviditeten 1. mnd etter oppstart. Jeg gleder meg ikke til å si det men sånn blir det, og det går sikkert bra.

Back
Topp