Jobb

Noen av dere som klarer å formulere en god setning på hvorfor jeg søker på jobben og hvorfor jeg burde få den? Det holder liksom ikke å skrive «fordi jeg har veldig lyst på den»:p Jeg klarer virkelig ikke å formulere setninger. Denne jobben har jeg virkelig lyst på, men klarer som sagt ikke å skrive bra.
 
Eg pleier å skrive kvifor eg ønsker stillingen og kvifor eg passer til stillingen. Vanskelig å skrive setning for deg. Eg går gjennom nettsiden deres og ser om eg plukker opp verdier ol som eg kan passe inn i. Det er viktig å fortelle kvifor du passer inn i deres bedrift.
 
Eg pleier å skrive kvifor eg ønsker stillingen og kvifor eg passer til stillingen. Vanskelig å skrive setning for deg. Eg går gjennom nettsiden deres og ser om eg plukker opp verdier ol som eg kan passe inn i. Det er viktig å fortelle kvifor du passer inn i deres bedrift.
Problemet er at jeg ikke klarer å skrive hvorfor.
 
Problemet er at jeg ikke klarer å skrive hvorfor.

Eg forstår det. Du skal slippe å skrive kva firma ol det gjelder. Derfor eg tipsa deg om kva eg gjør, når eg skal skrive søknad. Slik klarer eg å skrive ein tilpassa søknad:)
 
Problemet er at jeg ikke klarer å skrive hvorfor.

Jeg ønsker denne jobben fordi *beskrive arbeidsoppgaver* er noe jeg trives svært godt med, og jeg er effektiv og systematisk i mitt arbeid. Eller *følgende arbeidsoppgaver* virker utrolig interessant (dersom du ikke har jobba med det før). Eller dra ink erfaringer fra jobben du har nå og hvorfor det du har gjort der, gjør at du ønsker denne jobben.

Hvis de to siste der passer da, det er litt vanskelig når man ikke vet hva jobben er. Men beskriv ting som er en del av jobben og at du liker det. Om det er nye arbeidsoppgaver for deg o forhold til det du har på cv, kan du legge til noe som «jeg er opptatt av å utvikle meg innenfor *fagområde/noe som har med jobben å gjøre* og bruke nye sider av meg selv»
 
Jeg ønsker denne jobben fordi *beskrive arbeidsoppgaver* er noe jeg trives svært godt med, og jeg er effektiv og systematisk i mitt arbeid. Eller *følgende arbeidsoppgaver* virker utrolig interessant (dersom du ikke har jobba med det før). Eller dra ink erfaringer fra jobben du har nå og hvorfor det du har gjort der, gjør at du ønsker denne jobben.

Hvis de to siste der passer da, det er litt vanskelig når man ikke vet hva jobben er. Men beskriv ting som er en del av jobben og at du liker det. Om det er nye arbeidsoppgaver for deg o forhold til det du har på cv, kan du legge til noe som «jeg er opptatt av å utvikle meg innenfor *fagområde/noe som har med jobben å gjøre* og bruke nye sider av meg selv»
Dette her var helt supert:D Jeg er ganske sikker på at mange kommer til å søke på stillingen. Den krever ikke så mye, men det lille de er ute etter har jeg ikke mye erfaring med, men jeg vet at det ikke blir noe problem. Det går i data og digitalisering. Jeg drømmer om å jobbe med data, selv om jeg ikke bruker data i det daglige lenger. Ikke gjort siden jeg studerte.
 
Jeg ønsker denne jobben fordi *beskrive arbeidsoppgaver* er noe jeg trives svært godt med, og jeg er effektiv og systematisk i mitt arbeid. Eller *følgende arbeidsoppgaver* virker utrolig interessant (dersom du ikke har jobba med det før). Eller dra ink erfaringer fra jobben du har nå og hvorfor det du har gjort der, gjør at du ønsker denne jobben.

Hvis de to siste der passer da, det er litt vanskelig når man ikke vet hva jobben er. Men beskriv ting som er en del av jobben og at du liker det. Om det er nye arbeidsoppgaver for deg o forhold til det du har på cv, kan du legge til noe som «jeg er opptatt av å utvikle meg innenfor *fagområde/noe som har med jobben å gjøre* og bruke nye sider av meg selv»
Er det nødvendig å ha med ungdomsskole og vgs på CV når det er så mange år siden? Jeg har både fagbrev og høyere utdanning med, så jeg har jo gått skole. Og er det greit å ikke skrive alt av arbeidserfaring, men skrive "butikk, lager, 2002-2009" samlet?
 
Er det nødvendig å ha med ungdomsskole og vgs på CV når det er så mange år siden? Jeg har både fagbrev og høyere utdanning med, så jeg har jo gått skole. Og er det greit å ikke skrive alt av arbeidserfaring, men skrive "butikk, lager, 2002-2009" samlet?

. Har du fagbrev tilknytta vgs ville jeg bare skrevet opp vgs fra år xx til år xx. Ungdomsskole har jeg ikke med :) og av arbeidserfaring så har jeg lista opp det som er relevant. Om jeg søker på en pedagogstilling har jeg ikke skrevet opp at jeg jobba på kafè sommeren jeg var 17-18 år. Men ta med det som kan være relevant for stillingen, eventuelt viser hva du har gjort i yrkesaktiv karriere, altså type etter du tok fagbrevet om det er mange år siden.
Ja jeg summerer opp litt sånn som du foreslår. :) så mer detaljer om det er relevant.
 
. Har du fagbrev tilknytta vgs ville jeg bare skrevet opp vgs fra år xx til år xx. Ungdomsskole har jeg ikke med :) og av arbeidserfaring så har jeg lista opp det som er relevant. Om jeg søker på en pedagogstilling har jeg ikke skrevet opp at jeg jobba på kafè sommeren jeg var 17-18 år. Men ta med det som kan være relevant for stillingen, eventuelt viser hva du har gjort i yrkesaktiv karriere, altså type etter du tok fagbrevet om det er mange år siden.
Ja jeg summerer opp litt sånn som du foreslår. :) så mer detaljer om det er relevant.
jeg tok fagbrev som privatist i voksen alder, så ikke tilknytta vis:) Hva annet er viktig å ha med på CV, sånn utenom kontaktinfo, erfaring, utdanning, osv?
 
jeg tok fagbrev som privatist i voksen alder, så ikke tilknytta vis:) Hva annet er viktig å ha med på CV, sånn utenom kontaktinfo, erfaring, utdanning, osv?

1-2 referanser er fint, altså bare telefonnummer arbeidsgiver kan ringe, men du kan også fikse det klart til intervju i stedet.
 
Helt greit å oppgi på forespørsel. Da får du tid til å kontakte referanser og gi en heads up om potensiell arbeidsgiver skulle spørre om referanser :)

og som både du og veivalsa nevner over kan du ha en egen seksjon f.eks for relevant erfaring med mer detaljer og en for annen erfaring med kun dato, arbeidsplass og stilling. På den måten får du med alt slik at det ikke virker som du har hull i CVen.

om du har kurs kan en egen seksjon for det være greit. Språk og lignende om det er relevant :)

masse lykke til!
 
Har nylig søkt jobb og fikk jobben:) Da var det søknad via Finn og webcruiter så der følger man fastsatt program. I grunn veldig greit. Du kunne gått inn der og latet som du søkte på en stilling så du ser oppsettet på cv. For det er mye man kan legge til på cv, ikke alt relevant selvsagt. Personlig ville nok jeg oppgitt referanse med engang, men sikkert fordi jeg overtenker. Hvis to stiller likt for eks og en har oppgitt og den andre på forespørsel. Enklest å kontakte referansene til den som har oppgitt først da, men mulig jeg tenker feil og rart der. Uansett , masse lykke til:)
 
Back
Topp