Jerntabletter

A-40289648

Andre møte med forumet
Har fått beskjed om å begynne med jerntabletter f.o.m uke 18. Hvilken type (styrke blir vel kanskje riktigere ord?:think005)har dere kjøpt? Og vil det si at jeg skal begynne når jeg er 17+0 eller 18+0? Er 15+5 nå og har ikke ny time før oul godt uti januar!

Forvirret førstegangsgravid :hungover:

Hadde sendt en melding/ringt til legen din her, de vet hvilken dose du behøver basert på blodprøvene dine:D

Jeg skal f.eks. annen dose i dette svangerskapet enn jeg hadde i forrige!

Jeg har også bare fått beskjed om å begynne i uke 18. ikke beskjed om type eller dose. Har kjøpt Aminojern da jeg har hørt at det er det mildeste for magen.

Har fått beskjed om å begynne med jerntabletter f.o.m uke 18. Hvilken type (styrke blir vel kanskje riktigere ord?:think005)har dere kjøpt? Og vil det si at jeg skal begynne når jeg er 17+0 eller 18+0? Er 15+5 nå og har ikke ny time før oul godt uti januar!

Forvirret førstegangsgravid :hungover:
Hva var jernverdien din? :) jeg fikk beskjed om å starte med én gang (i uke 10), med 100 mg, men så er jeg i lavere sjiktet og da (ferritinnivå på 38). Forrige svangerskap fikk jeg beskjed om å ta 60 mg fra uke 18, da var ferritinnivå på 48. Så ja jeg vet ikke helt hva de går utifra! Men, jeg tenker iallefall at der er bedre å starte 17+0 (da du er uke 18) og få opp jernlagrene, enn å vente! For man får lite energi av å ha lave verdier, og man øker blodmengden i kroppen med en liter gjennom svangerskapet, så det hvis man ikke får nok jern via kosten må man rett og slett gønne på med jerntabl :) Drikk gjerne et glass appelsinjuice eller spis en kiwi om dagen også, da får du c-vitaminer som hjelper jernopptaket :)

Etter blodprøver i uke 11 fikk jeg også beskjed om å starte med jern i uke 18. Verdiene var lave, mellom 35-40 et sted, og jeg hadde alle symptomene på lavt jernlager/ferrotinmangel).
Jeg tar mulitvitaminer hvor det er en liten dose jern i, men det var ikke på langt nær nok til å bygge opp noe.
Følte meg desperat etter å bli bedre, så startet med halve dosen med en gang (én tablett om dagen), og kjøpte inn både leverpostei og persille. Passer på å få i meg C-vitamin så kroppen lettere tar opp jern.
Det gikk omtrent en måned så følte jeg meg bedre.
Nå er jeg i uke 18, så starter med hele dosen (to tabletter). Kan nesten ikke vente til formen er enda bedre :smiley-bounce022

Sniker, fikk jernet mitt sjekket samtidig som jeg tok glukosetesten, og fikk B-Hemoglobin:12.9 P-Ferritin:16*L (18 - 240)
Ble da anbefalt å ta ca. 60 mg tilskudd daglig, også sjekker vi igjen om 4-6 uker. Kjøpte Nycoplus sin med 20 mg tabletter, så de hadde en med 27 mg også, da kunne jeg vel sikkert tatt bare to av dem, men :joyful:

Hva var jernverdien din? :) jeg fikk beskjed om å starte med én gang (i uke 10), med 100 mg, men så er jeg i lavere sjiktet og da (ferritinnivå på 38). Forrige svangerskap fikk jeg beskjed om å ta 60 mg fra uke 18, da var ferritinnivå på 48. Så ja jeg vet ikke helt hva de går utifra! Men, jeg tenker iallefall at der er bedre å starte 17+0 (da du er uke 18) og få opp jernlagrene, enn å vente! For man får lite energi av å ha lave verdier, og man øker blodmengden i kroppen med en liter gjennom svangerskapet, så det hvis man ikke får nok jern via kosten må man rett og slett gønne på med jerntabl :) Drikk gjerne et glass appelsinjuice eller spis en kiwi om dagen også, da får du c-vitaminer som hjelper jernopptaket :)
Var vist på 49 først på november! Fikk svar fra jordmor om at jeg skulle ta 40mg pr. dag så får ta 20mg x2, fant ikke 40mg på apoteket
:dead:
Kom også på det samme om når jeg starta. Lurer jo da på om det er en "oppskrift" fra hvor lenge etter oppstart man sjekker verdiene på nytt? Vet ikke om det er mulig å få for mye jern, mn greit å vite hvor lenge man skal ta:happy:

Var vist på 49 først på november! Fikk svar fra jordmor om at jeg skulle ta 40mg pr. dag så får ta 20mg x2, fant ikke 40mg på apoteket
:dead:
Kom også på det samme om når jeg starta. Lurer jo da på om det er en "oppskrift" fra hvor lenge etter oppstart man sjekker verdiene på nytt? Vet ikke om det er mulig å få for mye jern, mn greit å vite hvor lenge man skal ta:happy:
Tror nok det skal myyye til å ta for mye! Kroppen klarer uansett ikke ta opp jern så godt fra tilskudd som fra kosten. Tror jeg fikk beskjed om å sjekke igjen i uke 32 eller noe sånt :) Det er jo egentlig bare fint med 2*20mg, så kan du ta en morgen og en på kveld så får du kanskje ikke så mye problemer med treg mage som mange får når de tar jern :)

Er så sjeleglad jeg slipper å ta jerntilskudd denne gangen, hadde 88 i ferritin i uke 9. Jeg tåler rett og slett ikke ta oralt jern, blir så forstoppet og får skikkelige problemer.

Hadde bare 22 i ferritin forrige svangerskap, og gikk helt tom raskt til tross for forsøk på jerntilskudd. Var ikke aktuelt med intravenøst jern mens jeg var gravid.. det som gav minst bivirkninger og hjalp noe, var Aminojern som nevnt over her. Anbefaler det om dere opplever trøbbel med magen! Lavere dose, men taes opp mye bedre.

Jeg fikk intravenøst jern 6 mndr etter fødsel, null bivirkninger!! Da kom nivået opp på 200 ca, og ett år senere er det 88, så det blir nok sikkert tomt igjen denne graviditeten.. men da får jeg heller få intravenøst påfyll igjen;p

Noen som vet hvorfor en får beskjed om starte med jerntilskudd i uke 18? Jeg fikk samme beskjed i uke 15 etter blodprøve tatt i uke 11. Lurer bare på hvorfor en skal vente til uke 18 med å starte.

Noen som vet hvorfor en får beskjed om starte med jerntilskudd i uke 18? Jeg fikk samme beskjed i uke 15 etter blodprøve tatt i uke 11. Lurer bare på hvorfor en skal vente til uke 18 med å starte.
Kommer nok an på hvor lavt ferritinnivå du har.. jeg fikl beskjed om å starte med en gang forrige svangerskap, i uke 11. Det er neppe skadelig å starte før for din del, men kanskje de vil spare deg lengst mulig for alle de eventuelle bivirkningene det er med jerntilskudd :bag: Heldigvis ikke alle som opplever det:)

Back
Topp