Jernmangel?

Nr32024

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
de siste dagene har jeg vært generelt utslitt, og blir utrolig sliten om jeg anstrenger meg... ofte når jeg reiser meg svartner det for meg også.. og om jeg f.eks står på kjøkkenet en stund og lager middag eller noe føler jeg meg uvel, svimmel og kvalm.. må da sette meg og drikke kaldt vann.. kan dette være jernmangel?? bør jeg kontakte lege? er rundt 7+0...

Har hatt det helt likt. Verst har det vært når jeg har dusja. Lurer derfor på det samme.

Jeg har jernanemi fra før jeg ble gravid og det er slik du beskriver, men slik du beskriver er også vanlig når man er gravid uten jernmangel. Hadde du ikke jernmangel før du ble gravid har du ikke rukket å få det nå pga svangerskapet.

Er du usikker, så skader det ikke med noen blodprøver ;)

Jeg startet med å bruke jern for fullt forrige uke (1 om morgen + 1 om kvelden) og synes det hjelper meg hvertfall :) Har gitt blod før, derfor jeg har blitt anbefalt å bruke det. Jeg foreslår å enten dra til legen for å måle hemoglobin-nivået eller rett og slett kjøpe en pakke med jerntabletter selv for å se om det virker på dere :)

Hadde SA i August, og da var blodprosenten nede på 8% så etter utskrapningen fekk jeg beskjed om å ta jerntilskudd i 4 uker... jeg tok i 2 da jeg ble så dårlig i magen av det tilskuddet... etter det vet jeg ikke hvordan det står til med blodprosenten..

Jeg har ikke for lite jern,men har hatt det slik i alle mine svangerskap i starten.Så forsvinner det noen månder for så komme tilbake for fullt rundt sju månder:confused:

Jeg tenkte å ta en tur til fastlegen i morgen pga dette. Sjekke alle nivåer, samt blodtrykk (lavt fører også til svimmelhet). Hvis noe så enkelt som en jern pille kan gjøre formen bedre så er det verdt det, og er også bra med fulle lagre for spiren så klart. :)

Var hos legen idag. Han syntes blodprosten var lav så da testet han likegodt jern. Godt mulig du trenger tilskudd. Sjekk med lege!

Høres ut som du kanskje trenger tilskudd av jern. Dette får du vite på første kontroll. Man blir ofte litt hard i magen av jern. Så viktig å drikke mye væske og spise variert og sunt.
Husk å ikke ta jern med appelsinjuice. Eller drikk veldig mye av det med jernmangel :)

Jeg skal ordne meg en legetime imrg. .. orker ikke gå med dette.. blir utslitt bare av å gå på do liksom.. kommer meg ikke på jobb..

Det kan det nok, men kan også være lavt blodtrykk/blodtrykksafall. Ville tTt første kontroll hos legen så fort som mulig så du får tatt hB, jernspeil og de andre prøvene som er obligatoriske.

Høres ut som du kanskje trenger tilskudd av jern. Dette får du vite på første kontroll. Man blir ofte litt hard i magen av jern. Så viktig å drikke mye væske og spise variert og sunt.
Husk å ikke ta jern med appelsinjuice. Eller drikk veldig mye av det med jernmangel :)
Det er motsatt ift appelsinjuicen. Ved jernmangel er det anbefalt å drikke appelsinjuice da vit c bedrer opptaket av jern;)

jeg har lite jern fra før av, men om jeg tar tablettene så får jeg ikke gått på do :P Så jeg spiser mye grønne grønnsaker og prøver å få i meg jern igjennom mat. Tok jerntabletter nå i starten og fikk ikke gått på do på 14 dager (au)
Da jeg gikk gravid i 2008, så hadde jeg så lav blodprosent at legen gispet etter luft og sa at hvis ikke det var bedra på 24 timer, så ville han sende meg på sykehus for blodoverføring.
Men igjen, jerntabletter går ikke med mindre jeg vil slutte å gå på do.

Har hørt at det er melk man ikke skal drikke sammen med jerntablettene, at det hemmer opptak av jern. Forrige svangerskap fikk jeg beskjed om å ta jerntilskudd fra uke 20 og da tok jeg Hemofer, det skal være litt mildere mot magen :)

har vært hos legen nå, fikk sykemelding i en uke for å bare slappe av.. så på mandag skal jeg tilbake til legen å ta alle blodprøver og ha den første kontrollen! gleder meg! ... men fikk beskjed om at man helst ikke skal begynne med jern før uke 10.. men får vel vite på mandag om det er behov for jern eller ikke... fikk ikke tatt test idag pga. laboratoriet var julestengt..

Som andre sier over her er det veldig bra med inntak av c-vitamin sammen med jern:) det å f.eks ha leverpostei og paprika på brødskiven er veldig bra:) Siden det er vanlig å bli hard eller løs i magen med jerntabletter er det lurt å prøve å få det inn gjennom kosten:)

På f.eks Rema 1000 har de noe noe som heter Floradix som er flytende jerntilskudd, de brukte jeg mye etter fødselen sist, og det er mildere for magen, ble ikke hard. Men usikker på om det kan tas under graviditeten da. Står sikkert på flasken.

Har hørt at det er melk man ikke skal drikke sammen med jerntablettene, at det hemmer opptak av jern. Forrige svangerskap fikk jeg beskjed om å ta jerntilskudd fra uke 20 og da tok jeg Hemofer, det skal være litt mildere mot magen :)
Ja, melk kan hemme opptak...Er blant annet derfor spedbarn ikke skal ha kumelk før 1 års alder:)

Det er motsatt ift appelsinjuicen. Ved jernmangel er det anbefalt å drikke appelsinjuice da vit c bedrer opptaket av jern;)
Ja!
Hehe du har helt rett;) !

Herregud det var en mega slurvefeil ;)
Jeg må jo ta jern selv så dette vet jeg :)
Bra du oppklarte det :)

Nå ble jeg flau :p haha.. Håper ikke jeg gjør en slik blemme når jeg starter å jobbe medpasienter neste måned ;)
Men skal bli flinkere til å lese over! Herregud, er jo så nøye med skolearbeid men blir litt slappere i kantene her inne ;)

Ts, bra du får hvilt deg litt.
Det er så viktig :)

Back
Topp