Jernlager og blodprosent

ORIGINAL: Nesing

ORIGINAL: MammaOkt

Jeg har svært lave ferritinlagre tross inntak av jerntilskudd (ligger på 8-9 hele tiden) og en Hb som er litt i underkant (stort sett 10.8-11.2) av normalområdet. Kroppen min tar ikke opp jern fra mat, så jeg går kontinuerlig på Niferex, et tilskudd fra apoteket som er mildt for magen men som ofte er lettere for kroppen å ta opp. Du får fortsette med jerntilskudd så lenge du føler behov for det, for det er ingen tablettkur å få fra legen (i hvert fall så langt jeg vet). Det man kan få er injeksjoner, men det gjøres ikke så sant det ikke er faretruende verdier det er snakk om. Blodtrykket mitt er 95/60 (noen ganger 95/65).

Slitsomt å føle seg uvel og svimmel, men det kan jo like gjerne henge sammen med ditt lave blodtrykk da. Sliter med det samme selv, så jeg kjenner godt til det. [&:] Lykke til videre! Håper du får noen svar fra legen din som du kan bli klok på og stole på!

Ja det er mulig det henger sammen med det lave BT mitt (men det er ikke unormalt lavt, undertrykk på 60). Synes det å være konstant trøtt, svimmel, svartene foran øynene, hodepine, hjertebank/dobbeltslag osv virker å være klassiske symptomer med jernmangel etter det jeg har lest.
Hvordan fant de ut at kroppen din ikke tar opp jern? Har du en tarmsykdom/cøliaci som forårsaker dette?
Takk for svar og lykkeønskeninger[:)]

Beklager, tok litt tid før jeg fikk svart deg (har en gutt som ikke vil sove her....).

Jeg er diabetiker (type I), men heldigvis ikke cøliaki! Det er en ganske vanlig kombinasjon. Det tas derfor prøver en gang årlig for å sjekke om jeg danner antistoffer og er i ferd med å utvikle cøliaki. Så langt ingenting som tyder på det! Det er spesialistene jeg går til på Norsk diabetikersenter og på Rikshospitalet som sier at jeg mangler et stoff, en såkalt intrinsic factor, som hjelper cellene å ta opp jern fra mat og kosttilskudd. Jeg har også kronisk B12-mangel nemlig (dette får jeg tilskudd av, som oftest injeksjoner men innimellom en tablettkur, TrioBe). Dette tyder på at denne intrinsic factor ikke fungerer slik den skal.

Apropos det, har du fått målt B12-verdien din? Kan den være lav? Det gir nemlig mange av de samme symptomene! Om ikke det er gjort, bør du få tatt en sjekk av dette også. Det kan forklare noen av de tingene du sliter med, men selvsagt trenger det ikke være det. Håper uansett du finner en løsning på det! [:)]

Tusen takk for utfyllende svar[:)]

Ja jeg ba om å få målt b12 verdiene siden b12 mangel kan gi mange av de samme symptomene, men jeg hadde verider på over 500 så den var bra. (legen hadde ikke villet teste meg for b12 mangel fordi hun mente at siden blodprosenten min var normal var det ingenting som tilsa at jeg kunne ha B12 mangel. Men jeg leste på nettet at opptil 40% av de som har b12 mangle, har ikke blodmangel - derfor ba jeg om å få dette sjekket også)

Kan en mangle dette intrinsic factor selv om en ikke har b12 mangel, altså henger det sammen med jernmangel i seg selv uten andre årsaker?
Så trist at du har diabetes da, men bra at du får så god oppfølging. Håper ikke at dette påvirker hverdagen din i for stor grad?

Ja, det kan man, for det er ulike intrinsic factors som tar opp jern og B12. Det er altså slik at cellene inneholder en intrinsic factor som hjelper til med jernopptak, en annen for B12. Men ettersom jeg sliter med begge verdier, er de sikre på at det er problemet her (kan nesten kalle det en autoimmun prosess, der kroppen bryter ned disse "faktorene". Diabetes er jo en autoimmun sykdom i seg selv). Heldigvis finnes det jo hjelp i form av jerntilskudd og B12, så det løser seg. Har forøvrig forsøkt de jerntilskuddene som finnes, og kun Niferex fungerer sånn noenlunde her. De andre tar ikke kroppen opp. Har du forsøkt Niferex? Koster litt mer (mener det er rundt 160-170 kroner per eske, inneholder 50 kapsler á 100 mg ferritin), men etter min erfaring er det et mye bedre tilskudd som tas lettere opp av kroppen og ikke gir så mange bivirkninger.

Diabetesen er jo der (hatt siden -88), og problemer har det vært masse av i svangerskap og i tiden etterpå. Men det retter seg etter hvert! Er meget velregulert, heldigvis, så det skal gå bra. Heldig som får god hjelp jeg i det minste! [:)]

Hvilen blodprøve tar en for å finne ut om en mangler intrinsic factor? Vet du referanseverdiene for den i forhold til jern?
Jeg har ikke prøvd Niferex, men det skal jeg kjøpe i morgen![:)]
Ja kan tenke meg at du har måttet slitt i svangerskapet på grunn av diabetesen - endelig godt at det gikk bra. Det må være tøfft å gjennomgå tester og behandling resten av livet, synes det er så flott at du virker å ha lært deg å leve med det på en så positiv måte.

ORIGINAL: kiki82

ORIGINAL: kiki82

Jeg har jernlager på 9, men normal blodprosent. Er trett ja, men vet ikke om det skyldes lite jern. [:-] Svartner ofte foran øynene, men jeg har og litt lavt blodtrykk, så det kan være derfor.

Hmmm, ikke mye til hjelp jeg....Men altså, jeg fant ut at jeg hadde lite jern da jeg skulle bli blodgiver, og i brevet fra sykehuset stod det at dersom jeg følte meg uvel, så anbefalte de at jeg tok kontakt med fastlegen. Mao så kunne jeg føle meg uvel med jernlager på 9 selv om hb var normalt.

Jeg har også litt lavt BT, men jeg trodde ikke at en kunne bli så ekstremt trøtt, få hjertebank osv av bare lavt BT alene? Men mulig en kan det altså.
Men synes det er litt påfallende at jernlageret er så lavt....
Takk for svar, jeg skal gi beskejd til legen min at det er flere som har erfart det samme som meg i samme situajson. [;)]Men tar du jern nå da?

Nei, tror heller ikke en blir trett av lavt blodtrykk, men det at det svartner, spes når en reiser seg, kan skyldes lavt blodtrykk.

Ja, tar jerntabeletter, skal sjekke meg igjen i mai. Jerntablettene heter Niferex.

Hos meg kan det svartne foran øynen bare jeg står stille på gulvet. Dritekkelt![&o]

Har du bivirkninger av Niferex? Var det legen som sa at du skulle begynne på de?

Har ikke bivirkninger nei. Bittelitt tregere mage kanskje, men ikke noe voldsomt. Det var en lege på blodgivningsklinikken som ga meg dem (får de gratis der i og med at jeg gir blod). Hun sa jeg måtte bare ta kontakt dersom magen skulle reagere mye på dem.

Back
Topp