Jernlager og blodprosent

Vet hvordan du har det,jeg har normal hb,men nesten tomme jernlagre,under 4, før jeg tok jern va jeg sinnsykt trøtt og hadde hjertebank

ORIGINAL: camilla82

Vet hvordan du har det,jeg har normal hb,men nesten tomme jernlagre,under 4, før jeg tok jern va jeg sinnsykt trøtt og hadde hjertebank

Takk for svar[:)]

Oj under 4??[&:] Mente legen din at det var en sammenheng mellom lavt jernlager og symptomene dine til tross for at hb`en var normal?
Hvilke jerntabletter begynte du på, og hvorlang tid tok det før jernlageret steg?

Jeg har jernlager på 9, men normal blodprosent. Er trett ja, men vet ikke om det skyldes lite jern. [:-] Svartner ofte foran øynene, men jeg har og litt lavt blodtrykk, så det kan være derfor.

Hmmm, ikke mye til hjelp jeg....Men altså, jeg fant ut at jeg hadde lite jern da jeg skulle bli blodgiver, og i brevet fra sykehuset stod det at dersom jeg følte meg uvel, så anbefalte de at jeg tok kontakt med fastlegen. Mao så kunne jeg føle meg uvel med jernlager på 9 selv om hb var normalt.

Kan dessverre ikke gjøre noe annet enn å hjelpe deg med å dytte denne opp. Håper noen andre kan gi deg svar.
Så utrolig kjedelig at du har det sånn. Håper du holder deg hjemme fra jobb? Du må passe på helsa di jenta mi!!Klem

jeg var i bilulykke før jul fordi jeg hadde så lave jernverdier at jeg besvimte. Blodtrykket var normalt, men jeg hadde jernverdier på 3.

Jeg har en blodprosent på 13 og jernlager på 9. Til daglig har jeg tretthet, svimmel og vondt i hodet. Det var ikke legen som fant dette ut hos meg, men blodbanken. Sist jeg hadde lavt jernlager (på 6) så var det legen så tok prøvene.

Tabelettene som jeg tar heter Feromax (tror jeg.. rød eske..). Jeg fikk problemer med magen av duoferon, mens disse går bra! Tilsammen tar jeg 120mg til dagen (to tabeletter).

ORIGINAL: kiki82

Jeg har jernlager på 9, men normal blodprosent. Er trett ja, men vet ikke om det skyldes lite jern. [:-] Svartner ofte foran øynene, men jeg har og litt lavt blodtrykk, så det kan være derfor.

Hmmm, ikke mye til hjelp jeg....Men altså, jeg fant ut at jeg hadde lite jern da jeg skulle bli blodgiver, og i brevet fra sykehuset stod det at dersom jeg følte meg uvel, så anbefalte de at jeg tok kontakt med fastlegen. Mao så kunne jeg føle meg uvel med jernlager på 9 selv om hb var normalt.

Jeg har også litt lavt BT, men jeg trodde ikke at en kunne bli så ekstremt trøtt, få hjertebank osv av bare lavt BT alene? Men mulig en kan det altså.
Men synes det er litt påfallende at jernlageret er så lavt....
Takk for svar, jeg skal gi beskejd til legen min at det er flere som har erfart det samme som meg i samme situajson. [;)]Men tar du jern nå da?

ORIGINAL: Bymusa

hvordan får du vite verdiene?

Jeg har gått på 200mg ferro retard i 6 mndr nå, men er fremdeles svimmel og får beskjed av legekontoret om at jeg har lavt jerninnhold, de sier ingenting om blodprosenten. (jeg mistet MYE blod under fødselen)

Noen som vet hvor lang tid det pleier å ta før jerninholdet er normalt?

Jeg er og svimmel og trett.

jeg skal til legen igjen i begynelsen av april, skal jammen høre litt med henne da.

Jeg trodde at etter 3-6 mnd med jerntilskudd så ville jernlageret og blodprosenten ha steget såpass at du ville ha kjent merkmart bedring.
Får du målt ferritin og HB regelmessig hos legen din?

ORIGINAL: mb

jeg var i bilulykke før jul fordi jeg hadde så lave jernverdier at jeg besvimte. Blodtrykket var normalt, men jeg hadde jernverdier på 3.

Huff så ekkelt![&:]

Blodtrykket har ikke noe med jern eller blodverdier å gjøre så langt jeg har forstått. Du ver ikke hva blodprosenten din var på?

ORIGINAL: ACtrine*

Jeg har en blodprosent på 13 og jernlager på 9. Til daglig har jeg tretthet, svimmel og vondt i hodet. Det var ikke legen som fant dette ut hos meg, men blodbanken. Sist jeg hadde lavt jernlager (på 6) så var det legen så tok prøvene.

Tabelettene som jeg tar heter Feromax (tror jeg.. rød eske..). Jeg fikk problemer med magen av duoferon, mens disse går bra! Tilsammen tar jeg 120mg til dagen (to tabeletter).

Hvor lenge har du gått på Feromax?
Så legen din var med på at symptomene dine hang sammen med det lave jernlageret altså? Eller har du begynt å ta jern på eget initiativ (etter at blodbanken ga beskjed om verdiene dine)?

ORIGINAL: Nesing

Jeg har svært lave ferritinlagre tross inntak av jerntilskudd (ligger på 8-9 hele tiden) og en Hb som er litt i underkant (stort sett 10.8-11.2) av normalområdet. Kroppen min tar ikke opp jern fra mat, så jeg går kontinuerlig på Niferex, et tilskudd fra apoteket som er mildt for magen men som ofte er lettere for kroppen å ta opp. Du får fortsette med jerntilskudd så lenge du føler behov for det, for det er ingen tablettkur å få fra legen (i hvert fall så langt jeg vet). Det man kan få er injeksjoner, men det gjøres ikke så sant det ikke er faretruende verdier det er snakk om. Blodtrykket mitt er 95/60 (noen ganger 95/65).

Slitsomt å føle seg uvel og svimmel, men det kan jo like gjerne henge sammen med ditt lave blodtrykk da. Sliter med det samme selv, så jeg kjenner godt til det. [&:] Lykke til videre! Håper du får noen svar fra legen din som du kan bli klok på og stole på!

Ja det er mulig det henger sammen med det lave BT mitt (men det er ikke unormalt lavt, undertrykk på 60). Synes det å være konstant trøtt, svimmel, svartene foran øynene, hodepine, hjertebank/dobbeltslag osv virker å være klassiske symptomer med jernmangel etter det jeg har lest.
Hvordan fant de ut at kroppen din ikke tar opp jern? Har du en tarmsykdom/cøliaci som forårsaker dette?
Takk for svar og lykkeønskeninger[:)]

ORIGINAL: MammaOkt

Blodtrykket har ikke noe med jern eller blodverdier å gjøre så langt jeg har forstått. Du ver ikke hva blodprosenten din var på?

Sorry mente faktisk blodprosenten var normal[:)] en skrivefeil. Blodprosenten var 13. hadde symptomer som svimmelhet, trøtt, flimring for øynene og masse vondt i hodet.

ORIGINAL: Smågodten

kan ikke svare å akkurat det du spør om. men hva mener legen er feil hvis han mener det ikke er det?

har du sjekket stoffskiftet ditt?[:)]

Stoffskiftet mitt er visst innenfor normalverdiene.
Legen mener at trettheten min skyldes store psykiske påkjenninger (sykdom i familien, hadde en knallhard fødsel osv)
Dette blir for lettvint mener jeg, jeg er da ikke deprimert og jeg har det godt med meg selv selv om hverdagen kan være tung til tider.
Hun vil bare ikke gå med på at det skyldes jernlageret mitt som er på grensen til tomt (fra 9 og nedover regnes det for tomme jernlagere)

hvordan får du vite verdiene?

Jeg har gått på 200mg ferro retard i 6 mndr nå, men er fremdeles svimmel og får beskjed av legekontoret om at jeg har lavt jerninnhold, de sier ingenting om blodprosenten. (jeg mistet MYE blod under fødselen)

Noen som vet hvor lang tid det pleier å ta før jerninholdet er normalt?

Jeg er og svimmel og trett.

jeg skal til legen igjen i begynelsen av april, skal jammen høre litt med henne da.

Jeg trodde at etter 3-6 mnd med jerntilskudd så ville jernlageret og blodprosenten ha steget såpass at du ville ha kjent merkmart bedring.
Får du målt ferritin og HB regelmessig hos legen din?

jeg fikk brev etter fødselen om å ta jerntabeletter, og så komme å måle etter tre mndr. Dette har jeg gjort, og er nå inne i min tredje 3mndrs kur[&:] 

Jeg går bare ned på legekontoret og sier jeg har fått beskjed om ta jern og komme for å måle det, så jeg vet ikke om de bare måler jern eller om de tar blodprosenten også. Så tar de blodprøve, også får jeg brev om det er lavt. Men skal jammen spør om å få tall verdiene jeg[:)]

Ja det er ikke dumt å få vite verdiene, da kan du selv vite om de stiger eller ikke[:)] Du må ha hatt svært lave verdier siden du fremdeles er trøtt etter 3 3 mnd kurer med jerntilskudd!

Ja jeg![&:] Men jeg får heller ingen ordentlige svar av legen, bare at alt er normalt. Er kjempe frustrerende, for jeg VET jo at det ikke er normalt og være så ekstremt trøtt og svimmel som jeg er![&:]

Jeg har også litt lavt BT, men jeg trodde ikke at en kunne bli så ekstremt trøtt, få hjertebank osv av bare lavt BT alene? Men mulig en kan det altså.
Takk for svar, jeg skal gi beskejd til legen min at det er flere som har erfart det samme som meg i samme situajson. [;)]Men tar du jern nå da?

Nei, tror heller ikke en blir trett av lavt blodtrykk, men det at det svartner, spes når en reiser seg, kan skyldes lavt blodtrykk.

Ja, tar jerntabeletter, skal sjekke meg igjen i mai. Jerntablettene heter Niferex.

Sorry mente faktisk blodprosenten var normal[:)] en skrivefeil. Blodprosenten var 13. hadde symptomer som svimmelhet, trøtt, flimring for øynene og masse vondt i hodet.

Hehe ja tenkte at det kanskje var en skrivefeil etterpå.[;)]
Ok, så da hadde du klare symptomer til tross for å ikke ha blodmangel. Flott (holdt jeg på å si), for da har jeg mer å slå i bordet med hos legen.
Husker tilbake i svangerskapet da jeg hadde jernlager på 7, at jeg var plaget med en helt ekstrem hodepine og jeg var så trøtt at jeg kunne sovnet hvor som helst. Legen avskrev det med at BT var ltt lavt. Nå i ettertid ser jeg jo at det skyldtes jernlageret.

ORIGINAL: Hot*Mama

Ja jeg![&:] Men jeg får heller ingen ordentlige svar av legen, bare at alt er normalt. Er kjempe frustrerende, for jeg VET jo at det ikke er normalt og være så ekstremt trøtt og svimmel som jeg er![&:]

Kjenner til den du...alt er jo pokker meg normalt når en er hos legen...[:-] Lett å føle seg både hysterisk og hypokonder når en møter slike leger.
Derfor er det godt å se at det er flere i samme situajson.
Ikke gi deg, be om å få vite verdiene så du har noe å sammenligne med!
Og er jernlageret ditt lavt og du har de symptomene du har, så begynn å ta jern. Floradix er et naturlig og midlt jernpreparat du kan begynne med, hvis det ikke hjelper må du sannsynligvis ha jerntsbletter. Men rådfør deg med lege uansett, for mye jern kan føre til forgiftning i organene, men vil tro det er lite sannsynlig hos en person som fra før har lave jernlagre.

Nei, tror heller ikke en blir trett av lavt blodtrykk, men det at det svartner, spes når en reiser seg, kan skyldes lavt blodtrykk.

Ja, tar jerntabeletter, skal sjekke meg igjen i mai. Jerntablettene heter Niferex.

Hos meg kan det svartne foran øynen bare jeg står stille på gulvet. Dritekkelt![&o]

Har du bivirkninger av Niferex? Var det legen som sa at du skulle begynne på de?

Jeg har svært lave ferritinlagre tross inntak av jerntilskudd (ligger på 8-9 hele tiden) og en Hb som er litt i underkant (stort sett 10.8-11.2) av normalområdet. Kroppen min tar ikke opp jern fra mat, så jeg går kontinuerlig på Niferex, et tilskudd fra apoteket som er mildt for magen men som ofte er lettere for kroppen å ta opp. Du får fortsette med jerntilskudd så lenge du føler behov for det, for det er ingen tablettkur å få fra legen (i hvert fall så langt jeg vet). Det man kan få er injeksjoner, men det gjøres ikke så sant det ikke er faretruende verdier det er snakk om. Blodtrykket mitt er 95/60 (noen ganger 95/65).

Slitsomt å føle seg uvel og svimmel, men det kan jo like gjerne henge sammen med ditt lave blodtrykk da. Sliter med det samme selv, så jeg kjenner godt til det. [&:] Lykke til videre! Håper du får noen svar fra legen din som du kan bli klok på og stole på!

Ja det er mulig det henger sammen med det lave BT mitt (men det er ikke unormalt lavt, undertrykk på 60). Synes det å være konstant trøtt, svimmel, svartene foran øynene, hodepine, hjertebank/dobbeltslag osv virker å være klassiske symptomer med jernmangel etter det jeg har lest.
Hvordan fant de ut at kroppen din ikke tar opp jern? Har du en tarmsykdom/cøliaci som forårsaker dette?
Takk for svar og lykkeønskeninger[:)]

Beklager, tok litt tid før jeg fikk svart deg (har en gutt som ikke vil sove her....).

Jeg er diabetiker (type I), men heldigvis ikke cøliaki! Det er en ganske vanlig kombinasjon. Det tas derfor prøver en gang årlig for å sjekke om jeg danner antistoffer og er i ferd med å utvikle cøliaki. Så langt ingenting som tyder på det! Det er spesialistene jeg går til på Norsk diabetikersenter og på Rikshospitalet som sier at jeg mangler et stoff, en såkalt intrinsic factor, som hjelper cellene å ta opp jern fra mat og kosttilskudd. Jeg har også kronisk B12-mangel nemlig (dette får jeg tilskudd av, som oftest injeksjoner men innimellom en tablettkur, TrioBe). Dette tyder på at denne intrinsic factor ikke fungerer slik den skal.

Apropos det, har du fått målt B12-verdien din? Kan den være lav? Det gir nemlig mange av de samme symptomene! Om ikke det er gjort, bør du få tatt en sjekk av dette også. Det kan forklare noen av de tingene du sliter med, men selvsagt trenger det ikke være det. Håper uansett du finner en løsning på det! [:)]

Tusen takk for utfyllende svar[:)]

Ja jeg ba om å få målt b12 verdiene siden b12 mangel kan gi mange av de samme symptomene, men jeg hadde verider på over 500 så den var bra. (legen hadde ikke villet teste meg for b12 mangel fordi hun mente at siden blodprosenten min var normal var det ingenting som tilsa at jeg kunne ha B12 mangel. Men jeg leste på nettet at opptil 40% av de som har b12 mangle, har ikke blodmangel - derfor ba jeg om å få dette sjekket også)

Kan en mangle dette intrinsic factor selv om en ikke har b12 mangel, altså henger det sammen med jernmangel i seg selv uten andre årsaker?
Så trist at du har diabetes da, men bra at du får så god oppfølging. Håper ikke at dette påvirker hverdagen din i for stor grad?

Back
Topp