Jern

Liiloo

Betatt av forumet
Aprilbarna`15
Hei!

Fikk svar på blodprøven min i dag, og de viste seg at jeg var låg på jern. Min verdi var på 11,5- den har sunket siden sist mnd. Har ikke tatt no form for tilskudd. Har den siste tiden følt meg veldig trøtt, økt søvn behov, ja faktisk mer nå enn i de første tre mnd :-o samt veldig tørr i munnen..ønske derfor en blodprøve. Altså det jeg lurer på er om det er noen som tar tilskudd ? Hvilke verdier låg dere på ? Og evt hvilket merke dere anbefaler ? :-)

Jeg tar Niferex jerntabletter. Ble anbefalt disse da de færreste reagerer å de. Jeg har ikke merket noe ubehag hvertfall:) verdien min var på 15, og fikk beskjed at med verdier under 30 burde man begynne med tilskudd. Viktig å ha en godt jernlager før/under fødsel for å klare å opprettholde god blodprosent.

Jeg begynte på jerntilskudd i begynnelsen av desember. Jordmor sa at hb bør ligge over 11 på gravide. Med meg var den da 10. Dette var altså HB, eller blodprosent da, jernlageret vet jeg ikke verdien på. Nå har den sunket til 8,7 til tross for jeg har gått på jern i en mnd.
Så jeg ble bedt om å bytte merke (Gått på Hemofer til nå) og spise mer jernrik mat som grønne grønnsaker og rødt kjøtt, c-vitaminer(hjelper til med opptak av jern) og grove kornprodukter. Føler jeg allerede spiser jernrik kost da men.
Jeg har siste ukene blitt mye mer trøtt og slapp, og har oftere hodepine enn ellers (vet ikke om det har noe sammenheng men?)

Tuuuusen, tusen takk for gode svar, jenter ;-) har også slitt med hårtap i noen mnd. Og det er ikke rent lite jeg har mistet- det går hvertfall hardt ut over min selvtillit. Har sjekket stoffskiftet osv, men det ser fint ut så mulig det også har en sammenheng med jernet? Har dere opplevde det?

Føler også jeg har et veldig bra kosthold og spister all det som er anbefalt, hmmm....
Da skal jeg begynne med tilskudd, vil spør etter det merket du har trylletrollet:-) kjenner jeg grur meg litt til evt bivirkninger, men det skal jeg vel klare bare jeg får håret mitt tilbake og selvfølelig energien

Jeg bruker Floradix. Hurtigvirkende og anbefalt til gravide :) Smaker vondt da, men ingen bivirkninger overhodet.. Hadde jernlager på 5. Merket endringen med en gang jeg begynte med tilskuddet!

Så flott, Eccentric-godt å høre de virker så fort:-) takk for svar!!

Nå ska jeg snart, (må bare sove litt først;-)) komme meg på apoteket å få det kjøpt!!!

Jeg har vært hos jordmor i dag, og hun sa jeg burde få i meg c vitamin for å lettere ta opp jern, mine verdier har steget fra 10.8 til 10.9 siden november, de hat iallfall ikke gått nedover :-) og hun ville se høyere tall til neste gang, så cvitamin var tingen :-)

Jeg har vært hos jordmor i dag, og hun sa jeg burde få i meg c vitamin for å lettere ta opp jern, mine verdier har steget fra 10.8 til 10.9 siden november, de hat iallfall ikke gått nedover :-) og hun ville se høyere tall til neste gang, så cvitamin var tingen :-)
Jeg ble å tipset til å drikke appelsinjuice sammen med jerntabletten;)

Jeg går på Niferex. Brukte samme type sist, og hadde ingen problemer. Jeg hadde jernlagre i nedre normalnivå ved første kontroll, og fikk beskjed om å spise jern siste halvdel av svangerskapet. Niferex er anbefalt fordi den er mer skånsom mot magen enn andre høydose jerntabletter.

Jeg bruker Floradix. Hurtigvirkende og anbefalt til gravide :) Smaker vondt da, men ingen bivirkninger overhodet.. Hadde jernlager på 5. Merket endringen med en gang jeg begynte med tilskuddet!
Men floradix inneholder ikke så mye jern som rene jerntabletter. Se gjerne på innholdsfortegnelsen. Men det inneholder mye annet bra sikkert som b vitaminer og... Derfor blei jeg usikker på om jeg skulle kjøpe det eller rene jerntabletter. Endte med p kjøpe Hemofer og tar de sammen med en c vitamin tablett i mellom måltider. Håpet det gjør susen! :)

Men floradix inneholder ikke så mye jern som rene jerntabletter. Se gjerne på innholdsfortegnelsen. Men det inneholder mye annet bra sikkert som b vitaminer og... Derfor blei jeg usikker på om jeg skulle kjøpe det eller rene jerntabletter. Endte med p kjøpe Hemofer og tar de sammen med en c vitamin tablett i mellom måltider. Håpet det gjør susen! :)
Nei, men den virker! Og det var det eneste som virket på min bror når han slet som tenåring. Mye skit i de tablettene som man slipper med Floradixen :)

Hei!

Fikk svar på blodprøven min i dag, og de viste seg at jeg var låg på jern. Min verdi var på 11,5- den har sunket siden sist mnd. Har ikke tatt no form for tilskudd. Har den siste tiden følt meg veldig trøtt, økt søvn behov, ja faktisk mer nå enn i de første tre mnd :-o samt veldig tørr i munnen..ønske derfor en blodprøve. Altså det jeg lurer på er om det er noen som tar tilskudd ? Hvilke verdier låg dere på ? Og evt hvilket merke dere anbefaler ? :-)

jeg tok sånn stikk i fingeren til jm, hadde 9.3 så startet på jern. brukte niferex 100mg Fe++ den har mest jern i tabletten slik at du får i deg nok i løpet av en dag med bare en tablett. måtta ta C-vitamin sammen med denne for jeg ble veldig hard i magen! men ellers ingen bivirkninger. . har nå sluttet å ta tilskudd for sist måling viste 10.7 som var bra.. jm fortalt at ifølge sykehuset var alt over 9 bra :)

Hei!

Er 11,5 lavt? Hadde 11,3 sist onsdag og fikk beskjed om at det var fin verdi :-O men det var hb, det stikk i finger greiene. Er det selve jern lageret du har sjekket?

Viss ikke skjønner jeg ingenting når dei sier 11,5 er lavt til deg, men 11,3 var fint hos meg :-/

Er 11,5 lavt? Hadde 11,3 sist onsdag og fikk beskjed om at det var fin verdi :-O men det var hb, det stikk i finger greiene. Er det selve jern lageret du har sjekket?

Viss ikke skjønner jeg ingenting når dei sier 11,5 er lavt til deg, men 11,3 var fint hos meg :-/

Kan vær jeg surrer altså, fikk hvertfall beskjed om jeg var lav, og burde begynne på tilskudd. Spurtet etter utskrift, tenke å hente den i morgen, så skal se da:-) Har uansett fått handlet inn nå, og håpe det gjør susen. I dag har jeg kun sovet og laget middag, ligger liksom å venter på energien...kjenner hodet hadde hatt gått av litt frisk luft, men tiltaket er for stort:-o Off hater slike dager :-S

Men var dere plaget av alt for tørr munn ??

Begynte tidlig på Niferex, hadde 5 i jernlager, og var svimmel og veldig slapp, tørr i munnen. Kjenner meg mye bedre nå, men har fortsatt litt lavt jernlager. Har også vært veldig kvalm i begynnelsen av dette svangerskapet og kastet opp mye ,sikkert derfor jernlageret fortsatt er litt lavt...

Har nå fått høre at hemofer (det som jeg tar) bare vedlikeholder jernlageret, men viss en trenger rask økning må en ta andre jerntabletter. Jeg ble tipset om Niferex jerntabletter som har mye jern i tabletten men er mer skånsom mot magen. Jeg må på apoteket i morgen å kjøpe det. Er så slapp om dagen så må ha noe mer effektivt ja!

Back
Topp