Jenteleker VS gutteleker

Jeg sa da virkelig ikke ar det bar normalt men jadet finnes flere som gjør d

Neida, du gjorde vel ikke det men om det ikke er normalt så vil jeg vel påstå at de fleste som reagerer på dette får reaksjonen sin fra foreldrene og ikke at de leser selv[emoji5]

Jeg «fikk ikke» leke med biler, heller ikke modelljernbane, selv om jeg ville det når jeg var barn. Jeg ble ikke fysisk hindret, men fikk høre hva som var for jenter og hva som var for gutter. Det er faktisk slik at noen voksne finner på å si til unger at noe er «jenteleke» eller «gutteleke», og da tør ikke barnet leke med leken som er til motsatt kjønn.

Regner med at du er over 20 år, i dag er foreldre mer beviste på hvordan de uttaler seg.
Jeg nærmer meg 40 og fikk leke med både biler og tog og dukker.

Normalen er faktisk der at det tar noen år med lesetrening før et barn leser og forstår meningen med ordene, noen setter sammen lyder og bokstaver så tidlig som når de er 5 men dette skjer ikke ofte, jeg har sjeldent sett en førsteklassing som leser så godt at de kan gjenfortelle meningen med en setning etterpå, kun enkelte ord så denne påvirkningen kommer nok aller mest av at foreldrene irriterer seg og påpeker/snakker om dette i nærheten av barna.

Takk det ble forklart mye bedre enn meg [emoji23]
Det å sette sammen ord er ikke det samme som å lese, og det er ikke mange barn som leser i alder av 4-5 år, altså leser, forstår og kan fortelle hva de leste og meningen.

Regner med at du er over 20 år, i dag er foreldre mer beviste på hvordan de uttaler seg.
Jeg nærmer meg 40 og fikk leke med både biler og tog og dukker.
Klart jeg er over 20. Men jeg husker jo fortsatt min egen barndom og hva voksne sa da. Det er dessverre ikke alle foreldre som er bevisste. Jeg har også fått påpekninger fra ukjente at jenta mi går i «gutteklær», så hvorfor vil ikke de samme personene mene at noe er gutteleker eller jenteleker?

Klart jeg er over 20. Men jeg husker jo fortsatt min egen barndom og hva voksne sa da. Det er dessverre ikke alle foreldre som er bevisste. Jeg har også fått påpekninger fra ukjente at jenta mi går i «gutteklær», så hvorfor vil ikke de samme personene mene at noe er gutteleker eller jenteleker?

Tenkte ikke på at du ikke husket, tenkte på at generasjoner har endre seg ;)
Jeg fikk ingen kommentarer på at min gutt gikk i kjoler så jeg tror mange er mer beviste på hva de sier. Og hva så tenker jeg, kan ikke gutte leker med jenteleker og jenter med gutteleker? Hvorfor så fokus på at det er feil, kan fint være jenteleker og likevel så leker gutta med det. Det er vi voksene som lager ett problem.

Tenkte ikke på at du ikke husket, tenkte på at generasjoner har endre seg ;)
Jeg fikk ingen kommentarer på at min gutt gikk i kjoler så jeg tror mange er mer beviste på hva de sier. Og hva så tenker jeg, kan ikke gutte leker med jenteleker og jenter med gutteleker? Hvorfor så fokus på at det er feil, kan fint være jenteleker og likevel så leker gutta med det. Det er vi voksene som lager ett problem.
Ja, men da må man ikke kalle det jenteleker, jenteklær, gutteleker og gutteklær. Leker er bare leker. Klær er bare klær! Det er når vi sier noe hører til det ene kjønnet foran barna at de kanskje ikke tør å bruke det som liksom skal være til motsatt kjønn. Nå har jeg fått mye påpekninger på jenta mi sin påkledning, og hun er bare litt over et år. En gang ble jeg også fortalt at babybilstolen var feil pga at det var blått på den (blå bøylene til å feste bilbeltet i om man ikke har isofix), dette var visst en guttebilstol! Det er faktisk mange voksne som er utrolig opptatt av farger til barn og annet til barn. Så min erfaring er at folk er veldig bevisst på kjønnsroller og at man skal puttes i en boks fra starten. Dette mener jeg blir feil! Altså er folk ikke så bevisst på at barn skal få være barn og velge selv.

Min samboer er 32 og jeg har mer enn en gang rettet på han når han kaller ting for gutteditt og jentedatt.
Dette er lært av egne foreldre og det vil alltid finnes slike mennesker. Barna lærer disse holdningene av andre voksne, men tror ikke reklamer påvirker dem. (Altså barn som nettopp har begynt å lese) De forsterker vel heller foreldres holdninger.
Og om barn ikke lærer det av sine foreldre, så får de høre det av venner og andre mennesker rundt dem.

Orker ikke la meg provosere av slike reklamer selv om jeg syns det er teit. Jeg kan ikke endre andres tankesett, men påvirker barna mine så godt jeg kan. Seksåringen vet godt hva som er gutteting og jenteting selv om jeg ikke lærer henne det, men hun vet hva pappaen mener. :p

Med mine barn er det slik at gutten er veldig glad i biler og dinosaurer mens jenta elsker Hello Kitty, My Little Pony og prinsesser. Ganske stereotypiske, med andre ord. Betyr heldigvis ikke at de er låste. Gutten vil gjerne ha neglelakk mens jenta digger NinjaGo. Det jeg syns er viktigst er å la barna leke med det de ønsker.

Last edited:
Jeg «fikk ikke» leke med biler, heller ikke modelljernbane, selv om jeg ville det når jeg var barn. Jeg ble ikke fysisk hindret, men fikk høre hva som var for jenter og hva som var for gutter. Det er faktisk slik at noen voksne finner på å si til unger at noe er «jenteleke» eller «gutteleke», og da tør ikke barnet leke med leken som er til motsatt kjønn.
:(

Heldigvis har verden og landet vårt forandret seg mye siden du og jeg var små. Ingen oppegående mennesker ler av en liten gutt i prinsessekjole eller en jente med cowboyhatt, selvfølgelig finnes det idioter i verden som lirer av seg det utroligste men det vil det nok desverre alltid gjøre uansett hvordan holdningene våre er. Det finnes nok noen gammeldagse enda, har selv en slik mormor som ikke helt skjønner hvorfor jenta vår har blå bilstol, hun mener ingenting vondt med det og jeg velger å overse det, hun snakker nok utifra hvordan det var når hun hadde barn[emoji5]

jeg tenker det blir helt feil om vi på trass skal gi gutter rosa og henter blått, bare for å ha gjort det. Kjønnene er faktisk forskjellige fra naturens side, det faller seg helt naturlig at jentene liker litt roligere lek, ofte med omsorgsroller mens gutta er litt røffere og liker rollespill med helter og litt mer action. Tenker at dette er helt naturlig og det finnes selvfølgelig unntak[emoji5] Det viktigste vi kan gjøre er å lytte til ungene, lære de at det er helt ok å leke med hva de vil og at ingen dømmer de for det, først da blir de trygge på å ta egne valg[emoji5] kritikk av reklamer og kommentarer fra oss voksne gjør nok det stikk motsatte.

Jeg har da ikke skrevet at ingen barn på under 5 kan lese, mitt barn på 5 leste selv altså trakk sammen ord, jeg kaller ikke det å lese. For lese er å kunne forstå meningen og gjenfortelle etterpå hva det stod Og meningen med ordene. Så det er stor forskjell på å lese og LESE, altså det å lese meningen med ordene, tenke at her mener de at gutter ikke kan leke med denne leken. Jeg tror ikke så veldig mange barn er der, det tar tid å komme ditt i lesing og vi voksene kan lese en tekst uten å lese den. Om du skjønner hva jeg prøver å komme frem til her [emoji28]

Mener du at når jenta ønsker seg dukke til jul så skal vi kjøpe en leke som er bil eller noe for å ikke presse på kjønnsrollene?
Her har jeg en jente som har vokst opp med «gutteleker», men det ble brukt dukka til storebror ol for det var det som var interessant.
Jeg synes det er veldig dumt at barn ikke skal få leke med det de vil for da er de presset inn i kjønnsrollene. Vi må ikke ta sånn av!
Mine gutter har fått dukker til jul, kjøpt seg prinsessekjoler for egne penger og drar i barnehagen med kjoler. Men jeg har ikke kjøpt dette om de ikke ønsket seg det. De må få lov å være seg selv og ja det er forskjell på gutt og jente, ikke bare tissen :) Vi bør respektere forskjellene våre også.
Om vi voksene bare er vanlig rundt barna våre så er dette ett ikke problem, rosa er verken jente eller gutt, og blå er ikke gutt.
Starte med seg selv isteden for å henge seg opp i hva som skrives i blad.
Jeg er mer opptatt av at det reklameres mot barn enn at det står gutt og jente lego, reklame mot barn bør ikke finne sted [emoji4]

Jeg ER så enig i den siste linja der! Reklame rettet mot barn burde ikke vært lovlig. Ungene her elsker å se på Disney Junior, men det er så ekstremt mye reklame at jeg vegrer meg nesten for å sette det på.

Helt enig! Det er utrolig teit at noen bruker ordet «jentelego», for all lego er til begge kjønn mener jeg. Og hvorfor skulle det stått guttelego på politisettene? Politi er jo like mye for jenter, og jenter blir også politi.
Hos oss har vi ganske nøytrale leker. Og jeg kjenner det knyter i meg når svigermor prøver å dytte på jenta mi dukker. Hun kan godt leke med dukker, men det skal ikke være en forventning om det. Hun skal få leke med akkurat de lekene hun vil, uten påvirkning fra noen.

Nettopp :-)

Men selv om mange er mer bevisste er det jo langt fra alle som er det, og det er jo flere studiet som har vist at barn får kommentarer om på atferd og fremtreden etter kjønnet de har heller enn den faktiske atferden. Og den er jo ikke fra forrige århundre akkurat den videoen BBC lagde hvor de kledde opp typ 1-åringer i motsatt kjønns «typiske» klær og voksne mennesket behandlet de helt etter «kjønnet» og tilbød leker etter hvilket kjønn de var. Og dette skjer jo fra før barnet i like stor grad kan bevege seg og aktivt velge leker selv. Hvis guttebarn aldri blir utsatt for annet enn biler og klosser vil de jo gjerne fortsette å velge det - særlig når de ubevisst styres dit av ubetenksomme voksenkommemtarer.

Mange på min alder med barn har åpent sagt det er rart at guttungen min har dukkevogn, dukke og rosa plagg til seg selv liksom. De får jo svar tilbake og.

https://youtu.be/nWu44AqF0iI

Og det er jo en grunn til at dette med kjønnsidentitet får større og større fokus blant unge i dag, heldigvis :) Det er selvsagt forskjell på gutter og jenter, men det er og flere likheter enn forskjeller når man kun kontrollerer kjønn.

Back
Topp