Jente- og guttefarger.

Jeg synes for øvrig svart er mye verre enn rosa og blått! Haha! Å kle en sprudlende nyfødt i noe så trist byr meg rett i mot. Vi har alle våre meninger ;)

Jeg tror ikke hun over mente barnemishandling bokstavlig talt. Vi trenger ikke arrestere hverandre over bagateller ;) Det er også min mening :P De har jeg mange av :D

Jag är nog där att vi föds som enten gutter eller jenter och bör kläs efter det. Absolut helt greit med en rosa skjorte på en gutt och mörkeblå och grönt på jenter, men att sudda ut kön genom att på liv och död klä gutter i kjoler fordi allt skal vara könsneutralt synes jag är helt på trynet! Om jenten däremot selv vill ha en t-skjorte med traktor, eller gutten gärna vill ha en handväska så, absolut! Men da er det å stötta barnet i dens vilja och styrke selvsikkerheten. Det er noe helt annat. Såg en artikel för en liten stund siden om en mamma som klädde sin sju månaders gutt i leopardmönstrat, rosa och blonder fordi: Det finnes ikke könsbestämte kläder. Provocation kallar jag det. Tänk när gutte är 10, 12 eller what ever, lurer på om han er stolt over att mor var i avisen med honom som en prinsesse da... Föräldrar skal inte bruka sina barn för att få fram sina meninger på det viset. tack for meg, dagens utblåsning!

Helt enig! :)

Jeg elsker rosa :love2 Og når datteren min var yngre gikk det mye i rosa og lilla, hvitt og grått. Men nå er hun 5 år og får velge selv. Har gul vinterjakke og lilla vinterdress. Hun elsker enhjørninger, regnbuer og feer. Hun har blå øyne, lange øyevipper og lyst hår, og jeg syns hun er nydelig i mørkeblått.

Er igrunn enig med dere alle. Min datter har svarte gensere med Darth Vader på, og lyserosa tyllskjørt. Men jeg hadde nok ikke kjøpt lyserosa tullskjørt til en lillebror. Rosa skjorte til finbukse osv, er noe annet. Fornuftig og normal tenker jeg.

Jeg synes for øvrig svart er mye verre enn rosa og blått! Haha! Å kle en sprudlende nyfødt i noe så trist byr meg rett i mot. Vi har alle våre meninger ;)

Jeg tror ikke hun over mente barnemishandling bokstavlig talt. Vi trenger ikke arrestere hverandre over bagateller ;) Det er også min mening :p De har jeg mange av :D
Vet ikke helt jeg, når hun skriver at hun oppriktig mener det er barnemishandling så går jeg jo ut fra at det er det hun oppriktig mener. Synes det er en ganske drøy påstand, det er ganske langt fra å mene noe om jente-/guttefarger i forhold til hva man selv synes er komfortabelt til å stemple andre som er uenig som barnemishandlere.

Jeg har ei jente fra før av. Og må si at det er ekstremt vanskelig å finne kjønnsnøytrale klær til de er 2 år. Enten så mååå det være rosa eller blått. Gutteklær skal være tøffe, med biler, dinosaurer, traktorer osv. Jenteklær skal være søte rosa med blonder, blomster osv.

Jeg går ofte i gutteavdelingen og kjøper klær til jenta mi, fordi jeg syns de er finere og kulere. Jenten mi skal få vite at hu er tøff, kul,rampete og at hu er så mye mer en søt og fin!
Jeg bruker alle slags farger, gul, grønn, blå, rød og rosa og får ofte spørsmål om hva Han heter. Jeg bryr meg ikke. Fordi det har ingenting betydning for meg.

Hvis jeg får en gutt nå, så skal han få vite at han er så mye mer en bare tøff og kul. Og at du kan vise følelser når du er gutt. Og du kan og leke med dukke og Barbie og det er helt greit!

Jeg kjenner at jeg for det helt opp i halsen at kjønn skal være så ekstremt i fokus. Ikke bare på klær, men leker, bøker, matbokser og ransler. KUN fordi butikkene tjener mer på at det er så kjønnsfokusert! Hva har det egentlig å si? Så lenge ungen trives så skal h*n gå og leke i akkurat det h*n vil uten at noen skal bemerke det eller han h*n skal bli mobbet for det!

Jeg har ei jente fra før av. Og må si at det er ekstremt vanskelig å finne kjønnsnøytrale klær til de er 2 år. Enten så mååå det være rosa eller blått. Gutteklær skal være tøffe, med biler, dinosaurer, traktorer osv. Jenteklær skal være søte rosa med blonder, blomster osv.

Jeg går ofte i gutteavdelingen og kjøper klær til jenta mi, fordi jeg syns de er finere og kulere. Jenten mi skal få vite at hu er tøff, kul,rampete og at hu er så mye mer en søt og fin!
Jeg bruker alle slags farger, gul, grønn, blå, rød og rosa og får ofte spørsmål om hva Han heter. Jeg bryr meg ikke. Fordi det har ingenting betydning for meg.

Hvis jeg får en gutt nå, så skal han få vite at han er så mye mer en bare tøff og kul. Og at du kan vise følelser når du er gutt. Og du kan og leke med dukke og Barbie og det er helt greit!

Jeg kjenner at jeg for det helt opp i halsen at kjønn skal være så ekstremt i fokus. Ikke bare på klær, men leker, bøker, matbokser og ransler. KUN fordi butikkene tjener mer på at det er så kjønnsfokusert! Hva har det egentlig å si? Så lenge ungen trives så skal h*n gå og leke i akkurat det h*n vil uten at noen skal bemerke det eller han h*n skal bli mobbet for det!

Amen:D

Jeg kommer til å kle jenta vår i «guttefarger». Jeg elsker blått og grønt! Kommer nok også bli en del rosa. Synes det er mye vanskeligere andre veien. Ville ikke kledd sønnen min i rosa eller lilla f.eks. Synes for øvrig folk for gjøre som de vil - er ikke noe rett og galt :)

Litt rett ig galt er det jo oppi det hele. Jeg har møtt foreldre som på død og liv kler på gutter rosa gensere etter søstre.... gutter i 7+års alder skal slippe å arve klær av storesøstre fordi foreldre mener at de fint kan bruke klærne. Klær gir grunn
Barnemishandling?! Virkelig? Er det så ille at man må varsle barnevernet fordi en gutt får på seg rosa klær? For du er vel klar over at barnemishandling alltid skal varsles om.

Ja, som saksbehandler i barnevernet er jeg fullstendig klar over dette. Er det foreldre som ikke evner å se at barnet blir skadelidende når det blir mobbet fordi de ikke kjøper klær som gjør at barnet får være som alle andre, så sier det noe om omsorgskompetansen til foreldrene. Da trenger disse foreldrene gjerne litt veiledning på hvordan barn bør få lov til å kle seg, for å unngå stigma og mobbing blant jevnaldrende. Mer du lurer på?

Litt rett ig galt er det jo oppi det hele. Jeg har møtt foreldre som på død og liv kler på gutter rosa gensere etter søstre.... gutter i 7+års alder skal slippe å arve klær av storesøstre fordi foreldre mener at de fint kan bruke klærne. Klær gir grunn

Ja, som saksbehandler i barnevernet er jeg fullstendig klar over dette. Er det foreldre som ikke evner å se at barnet blir skadelidende når det blir mobbet fordi de ikke kjøper klær som gjør at barnet får være som alle andre, så sier det noe om omsorgskompetansen til foreldrene. Da trenger disse foreldrene gjerne litt veiledning på hvordan barn bør få lov til å kle seg, for å unngå stigma og mobbing blant jevnaldrende. Mer du lurer på?
Det er jo faktisk noen som ønsker å arve klær av søsknene sine. Selvfølgelig skal man ikke tvinge på gutter rosa genser om de ikke vil. Men voksne bør ikke legge føringene for dette: «nei, du kan ikke gå i den genseren, rosa er jentefarge». Dette er noen av utgangspunktet for mobbing, voksne legger ord i munnen på barna.
Og har du noen gang tenkt på at familier kanskje er fattige og må bruke det de har? Ikke alle som kan kjøpe seg alt de vil ha her i verden. Det er faktisk viktigere å ha klær og holde varmen, uten at dette skal bli sett på som omsorgssvikt.
Hilsen en lærer som ser alt for mange barn lærer hatefulle ytringer fra voksne.

Det er da jeg føler jeg må spørre....
Mener du at foreldre skal måtte bruke kreditt for kjøpe merkeklær o.l til barna slik at de har «det samme som alle de andre», ellers er det barnemishandling?
Eller gjelder det kun farger o.l.
Fordi i dagens samfunn blir barn på enkelte steder mobbet fordi de ikke har dyre merkeklær, og ærlig talt uansett om jeg hadde råd så hadde jeg ikke giddi å kjøpt merkeklær til ungen min...
syns godt de pengene eventuelt kan brukes til noe annet.
Så bare spør om det er det du egentlig mener.
For mange barn lærer av foreldrene sine at Cubus og H&M er for «fattige».

Det er jo faktisk noen som ønsker å arve klær av søsknene sine. Selvfølgelig skal man ikke tvinge på gutter rosa genser om de ikke vil. Men voksne bør ikke legge føringene for dette: «nei, du kan ikke gå i den genseren, rosa er jentefarge». Dette er noen av utgangspunktet for mobbing, voksne legger ord i munnen på barna.
Og har du noen gang tenkt på at familier kanskje er fattige og må bruke det de har? Ikke alle som kan kjøpe seg alt de vil ha her i verden. Det er faktisk viktigere å ha klær og holde varmen, uten at dette skal bli sett på som omsorgssvikt.
Hilsen en lærer som ser alt for mange barn lærer hatefulle ytringer fra voksne.

Visste du at om det er tilfelle, at de har så dårlig råd, så har de krav på hjelp på grunn av sosiale forhold? Altså, økonomisk hjelp til at barna skal få ha noe likt som jevnaldrende. Jeg har ingen hatefulle ytringer, som jeg opplever at du beskylder meg for. Jeg ser dog behovet for at barn skal få like oppvekstforutsetninger som venner på enkelte basale plan. Å ikle skulle skille seg ut i gata er en av greiene. Og kom ikke å fortell meg at barn ikke kommer på å mobbe selv. Barn lærer aller best av andre barn

i dagens bruk-og-kast samhälle finns det ingenting som tillsier att man MÅ kle gutterne sine i arvede rose gensere. 99% av alla voksne er på fb, där kan man spörre pent på köp/salg-sider om noen er intressert i å bytte en pose kjoler/rosa tøy mot en pose «gutteklær» Har sett sååå mange innlegg där folk spör pm hjälp och andra människor som sitter litt godt i det bara öser över trengende folk gratis både kläder och möbler, så nej, man behöver inte ta opp kreditt för att barnen skal få känna sig som alla andra...

i dagens bruk-og-kast samhälle finns det ingenting som tillsier att man MÅ kle gutterne sine i arvede rose gensere. 99% av alla voksne er på fb, där kan man spörre pent på köp/salg-sider om noen er intressert i å bytte en pose kjoler/rosa tøy mot en pose «gutteklær» Har sett sååå mange innlegg där folk spör pm hjälp och andra människor som sitter litt godt i det bara öser över trengende folk gratis både kläder och möbler, så nej, man behöver inte ta opp kreditt för att barnen skal få känna sig som alla andra? Och var i huleste blev det snakk om märkekläder här?? Vi pratade ju om arvekläder?
Jeg spurte om det pga holdningen, om hun mente det samme når det kom til ungdommer og merkeklær.. :) Fordi jeg var nysjerrig rett og slett.

cubus och h&m är billigkjedjor, det är inget å sticka under stol med, men guri så bra det är för dem har bra brukskläder till bhg, och väldigt mycket praktiska kläder! Men när du skriver sån så låter det som att du själv ser på det som att det är där fattiga handlar?

Själv skulle jag aldrig i världen köpa en ensfarged body fra gant eller noe lignende till 3-400 kr till en baby när jag kan få 3 st till 100:- på h&m. Men att det är morsomt å pynte dem i märkeskläder innimellom skal jag erkänna att jag syns. Men så är jag väldigt tacksam för att jag har
mulighet till det med. :Heartred

Sliter med å lära bonussonen värdet av ting, da han har en mor som er litt ute å svävar och han tror att pengar kommer in på konton når man ber om det.

Nei, jeg syns ikke det. Men jeg har lest en del artikler angående det, og at barn hører fra foreldrene sine at Cubus osv er billigkjeder og for fattige.
For meg er det viktigste at det er god kvalitet, og ikke for dyrt, for jeg ønsker ikke å bruke så mye penger på kun ett merke. Jeg syns det er bortkastet. Vel, for MEG er det bortkastet. Andre syns kanskje ikke det.. :)
Og mange av disse klærne skal jo brukes i en mindre periode liksom. Så ser ikke poenget.
Men tror likevel ikke jeg ville brukt rosa til en gutt, men det er mer fordi JEG misliker rosa. :)
Og jeg tror også det er mye annet man kan bruke penger på enn klær.
Jeg legger jo merke til at nevøene mine ikke aner verdien av penger, de tror det vokser på trær. Og det er litt av det jeg vil unngå med mine..

Visste du at om det er tilfelle, at de har så dårlig råd, så har de krav på hjelp på grunn av sosiale forhold? Altså, økonomisk hjelp til at barna skal få ha noe likt som jevnaldrende. Jeg har ingen hatefulle ytringer, som jeg opplever at du beskylder meg for. Jeg ser dog behovet for at barn skal få like oppvekstforutsetninger som venner på enkelte basale plan. Å ikle skulle skille seg ut i gata er en av greiene. Og kom ikke å fortell meg at barn ikke kommer på å mobbe selv. Barn lærer aller best av andre barn
Ja, barn lærer av andre barn også, men hvor har noen barn at rosa er jentefarge?
Jeg mener at har man fine gensere i «feil» farge og motiv, er det barnet selv som velger genser og ikke voksne som skal tre det over hode på de. Noen gutter liker faktisk rosa. Da skal vi som voksne annerkjenne dette og lære alle barn at både gutter og jenter kan bruke rosa klær og at det ikke er en «jentefarge».
Tror vi legger ballen død og er enige om at vi er veldig uenige.

Nei, jeg syns ikke det. Men jeg har lest en del artikler angående det, og at barn hører fra foreldrene sine at Cubus osv er billigkjeder og for fattige.
For meg er det viktigste at det er god kvalitet, og ikke for dyrt, for jeg ønsker ikke å bruke så mye penger på kun ett merke. Jeg syns det er bortkastet. Vel, for MEG er det bortkastet. Andre syns kanskje ikke det.. :)
Og mange av disse klærne skal jo brukes i en mindre periode liksom. Så ser ikke poenget.
Men tror likevel ikke jeg ville brukt rosa til en gutt, men det er mer fordi JEG misliker rosa. :)
Og jeg tror også det er mye annet man kan bruke penger på enn klær.
Jeg legger jo merke til at nevøene mine ikke aner verdien av penger, de tror det vokser på trær. Og det er litt av det jeg vil unngå med mine..
For noen år siden var klær til barn oppe i mediene. Da testet de ut kvaliteten på billigkjeder vs dyre kjeder. De kom like bra ut :)
Slår et slag for gjenbruk, spesielt når det gjelder småbarn!
Som du sier brukes det jo bare en kort periode før de vokser ut av det.

For noen år siden var klær til barn oppe i mediene. Da testet de ut kvaliteten på billigkjeder vs dyre kjeder. De kom like bra ut :)
Slår et slag for gjenbruk, spesielt når det gjelder småbarn!
Som du sier brukes det jo bare en kort periode før de vokser ut av det.
Jeg er for gjenbruk, definitivt.. :)
Da sparer man samtidig miljøet og lommeboka. :)

Ja, jeg tror dette er underliggende i oss alle å ønske å kle barnet opp med kjønnsdelte farger. Jeg kan bare svare for meg selv, men vi visste ikke kjønn før første fødsel, og hadde stort sett klær uten noen henvisning til kjønn. Det er faktisk litt irriterende å svare på hvem kjønn barnet er ofte. Jeg bruker mye blått på min, fordi jeg synes oppriktig det er barnemishandling å kle på en gutt på litt over 1 år rosa klær. Han skal ikke bli kalt jente når det er gutt han er. Enkelt å greit. Rosa skjorte til dressen derimot, helt greit. Rosa body med blonder, ikke greit.

Haha. Tidenes kommentar! Skal huske det når 2,5-årige guttungen lykkelig plukker seg den rosa t-skjorta si han digger (med hai på da), «nei vennen, den må vi nesten gi til kusina di for trangsynte damer fra 60-tallet får vondt av å se deg i rosa». Ærlig talt, barn er barn :) Jeg kler meg helst i grønt og blått selv, og sist jeg sjekka hadde jeg fortsatt innovertiss, tenk det!

Jeg så du senere har skrevet at du jobber i BVT, og jeg håper du holder meningene dine utenom jobb. Hilsen kollega ;)

Og Edit: det er sånne meninger som skaper mobbing, ikke at jentebabyer har blå body liksom.

Haha. Tidenes kommentar! Skal huske det når 2,5-årige guttungen lykkelig plukker seg den rosa t-skjorta si han digger (med hai på da), «nei vennen, den må vi nesten gi til kusina di for trangsynte damer fra 60-tallet får vondt av å se deg i rosa». Ærlig talt, barn er barn :) Jeg kler meg helst i grønt og blått selv, og sist jeg sjekka hadde jeg fortsatt innovertiss, tenk det!

Jeg så du senere har skrevet at du jobber i BVT, og jeg håper du holder meningene dine utenom jobb. Hilsen kollega ;)

Og Edit: det er sånne meninger som skaper mobbing, ikke at jentebabyer har blå body liksom.

Poenget mitt er at barn skal slippe å bli mobbet fordi foreldre bare MÅ ha gjennom egne meninger via klærne til barna. Dersom du er en kollega slik som du sier, så er vel du også fult klar over at barn i familier med noen utfordringer har godt av å slippe den belastningen sosiale vansker kan være? I tillegg er du vel også såpass klok at du veit at det muntlige språket er lettere å tolke og forstå enn det skriftlige inne på et forum, skrevet av en mamma med dårlig tid i hverdagen...? Så du velger å tolke det jeg har skrevet i verste mening, uten å huske på at det kan ligge mye mer bak et utsagn.
Og holder nok ikke meninger for meg selv, kanskje derfor jeg blir ansett som en reflektert kollega som setter lys på ulike problemstillinger, og ser kompleksisteten for hvert enkelt barn.

Back
Topp