Jente- og guttefarger.

Emmisel

Elsker forumet
Junibarna 2019
Er det noen som bryr seg om dette?
Er det noen som ABSOLUT mååå kle jentene sine i rosa friller og guttene sine i blå dongeri bukser og baseball caps ? (Eller andre stereotypiske kjønns klær?)

Ja, jeg tror dette er underliggende i oss alle å ønske å kle barnet opp med kjønnsdelte farger. Jeg kan bare svare for meg selv, men vi visste ikke kjønn før første fødsel, og hadde stort sett klær uten noen henvisning til kjønn. Det er faktisk litt irriterende å svare på hvem kjønn barnet er ofte. Jeg bruker mye blått på min, fordi jeg synes oppriktig det er barnemishandling å kle på en gutt på litt over 1 år rosa klær. Han skal ikke bli kalt jente når det er gutt han er. Enkelt å greit. Rosa skjorte til dressen derimot, helt greit. Rosa body med blonder, ikke greit.

Er ikke så mye sånn at jeg MÅ kle en gutt i blått og ei jente i rosa, men ville kanskje ikke kledd en gutt i rosa fra topp til tå.

Liker egentlig såkalte kjønnsnøytrale farger best. Jenta mi har nydelige øyne som er mørk grønne ytterst, lysere grønne i midten og blå innerst, så henne har jeg kledd mye i grønt. Nå er det samme hva jeg måtte mene, hun kler seg i de fargene hun vil selv og det er aldri rosa.:)

Er ikke så veldig opptatt av det nei. Men jeg kjøper ikke rosa eller lilla klær til guttene. De går med caps fordi de har lyst til det selv ( blir ikke så ofte). Blir jo ofte dongeri bukser eller chinos når de skal pynte seg. I hverdagen går de bare i joggebukser, ofte bare i stilongsen hjemme:D

Jeg har selv ikke vert noen typisk jente i oppveksten. Lekte ikke med dukker, likte ikke å gå i kjoler eller skjørt. Har aldri likt rosa:p

Ja, jeg tror dette er underliggende i oss alle å ønske å kle barnet opp med kjønnsdelte farger. Jeg kan bare svare for meg selv, men vi visste ikke kjønn før første fødsel, og hadde stort sett klær uten noen henvisning til kjønn. Det er faktisk litt irriterende å svare på hvem kjønn barnet er ofte. Jeg bruker mye blått på min, fordi jeg synes oppriktig det er barnemishandling å kle på en gutt på litt over 1 år rosa klær. Han skal ikke bli kalt jente når det er gutt han er. Enkelt å greit. Rosa skjorte til dressen derimot, helt greit. Rosa body med blonder, ikke greit.

Alle eldre mennesker f.eks tror jo at alle babyer er gutter. :p Har ikke tall på hvor mange ganger mi ble kalt for "han" da hun var baby, selv om hun var kledd i rosa fra topp til tå.

Alle eldre mennesker f.eks tror jo at alle babyer er gutter. :p Har ikke tall på hvor mange ganger mi ble kalt for "han" da hun var baby, selv om hun var kledd i rosa fra topp til tå.

Jøss, her var d motsatt! Født med langt hår, måtte være jente nemlig :p

Jøss, her var d motsatt! Født med langt hår, måtte være jente nemlig :p

Hehe. Her var det "hva heter haaan da?" Kledd i rosa dress og rosa lue. Synes ikke ho så noe særlig gutteaktig ut heller, men. Det skjedde om og om igjen.

Jeg kommer til å kle ungen min i typiske jente eller gutteklær:) helt til barnet mitt har egne meninger, da skal hun/han få bestemme selv, uten at det er feil med noe som helst :)

Jeg er faktisk ikke særlig glad i typisk jente og gutte klær.
Liker best kjønnsnøytralt.

Jeg kommer til å kle jenta vår i «guttefarger». Jeg elsker blått og grønt! Kommer nok også bli en del rosa. Synes det er mye vanskeligere andre veien. Ville ikke kledd sønnen min i rosa eller lilla f.eks. Synes for øvrig folk for gjøre som de vil - er ikke noe rett og galt :)

Kan fint kle min gutt i litt rosa. Fargen definerer ikkje kem man er. Vi lever i 2018. Det er ikkje ungene som synes det er ille å gå i rosa/blått er jo foreldre som man blir påvirket av, meiner eg :)

Tja, tror nok at jenta i magen får mange kjoler, for det er så mange skjønne kjoler der ute! Med guttungen har det vært litt tilfeldig. Han kledde overhodet ikke grønt, kledde sånn passe gult, men kledde kjempegodt pastellblå. Så ble en del blått på guttungen. Men når det er sagt, så fikk guttungen en kjole da han hadde lyst på det, så helt tradisjonelle er vi ikke ;)

Jag är nog där att vi föds som enten gutter eller jenter och bör kläs efter det. Absolut helt greit med en rosa skjorte på en gutt och mörkeblå och grönt på jenter, men att sudda ut kön genom att på liv och död klä gutter i kjoler fordi allt skal vara könsneutralt synes jag är helt på trynet! Om jenten däremot selv vill ha en t-skjorte med traktor, eller gutten gärna vill ha en handväska så, absolut! Men da er det å stötta barnet i dens vilja och styrke selvsikkerheten. Det er noe helt annat. Såg en artikel för en liten stund siden om en mamma som klädde sin sju månaders gutt i leopardmönstrat, rosa och blonder fordi: Det finnes ikke könsbestämte kläder. Provocation kallar jag det. Tänk när gutte är 10, 12 eller what ever, lurer på om han er stolt over att mor var i avisen med honom som en prinsesse da... Föräldrar skal inte bruka sina barn för att få fram sina meninger på det viset. tack for meg, dagens utblåsning!

Kan fint kle min gutt i litt rosa. Fargen definerer ikkje kem man er. Vi lever i 2018. Det er ikkje ungene som synes det er ille å gå i rosa/blått er jo foreldre som man blir påvirket av, meiner eg :)

Akkurat når det gjelder rosa til babygutter så er det ikke redsel for at det skal definere han som er greia. Ikke holdninger fra 60-tallet heller. Han får evt være så rosa han vil etterhvert. Det faller meg bare ikke naturlig å kjøpe rosa til en gutt og kan garantere at vi evt ikke får noen rosa klær i gave til en gutt, så det er bare sånn det er, uten at det ligger så mye bak det. Tviler også på at man får kjøpt så mye rosa klær til en gutt i vanlige butikker. Ikke sett noe særlig av det ihvertfall. Kan gå med på alle andre farger enn akkurat rosa.

Om han vil ha rosa prinsessekjole når han kan be om det selv så har jeg ingen motforestillinger mot å gå med på det. :)

Kommer ikke til å kjøpe noe særlig rosa til en evt jente heller.

Jeg kommer nok til å handle inn endel blått og grønt uansett kjønn. Dette er farger jeg selv synes er fint. Er veldig imot klassisk jente- og guttefarge/klær. Klær til barn burde være kjønnsnøytralt. Og om et barn som har fått egne meninger ift. klær, bør en få ha på seg alle farger en vil uansett kjønn. At f.eks. en gutt blir «mobbet» og kalt jente fordi han har på seg rosa, sier dette mer om voksne som bygger opp under denne tanken. Barn finner ikke på det av seg selv.

Og olabukse og skjorte har ingenting på et barn å gjøre med mindre man er i selskap (egentlig ikke da heller). Barn skal ha mulighet for bevegelse. Stramme klær hemmer barns motoriske utvikling. Folk må slutte å kle opp barn som mini-voksne. Det er viktigere å tenke på praktiske klær, fremfor hva som ser «bra» ut.

Akkurat når det gjelder rosa til babygutter så er det ikke redsel for at det skal definere han som er greia. Ikke holdninger fra 60-tallet heller. Han får evt være så rosa han vil etterhvert. Det faller meg bare ikke naturlig å kjøpe rosa til en gutt og kan garantere at vi evt ikke får noen rosa klær i gave til en gutt, så det er bare sånn det er, uten at det ligger så mye bak det. Tviler også på at man får kjøpt så mye rosa klær til en gutt i vanlige butikker. Ikke sett noe særlig av det ihvertfall. Kan gå med på alle andre farger enn akkurat rosa.

Om han vil ha rosa prinsessekjole når han kan be om det selv så har jeg ingen motforestillinger mot å gå med på det. :)

Kommer ikke til å kjøpe noe særlig rosa til en evt jente heller.
Kjenner en gutt som har masse rosa, rosa genser med hjerter på og rosa heldress. Han elsker rosa. Det er typisk at det ikke er rosa klær i «gutteavdelingen», men masse i «jenteavdelingen». Barn har ikke fått former og passer alt tøy, uansett hvilken klesavdeling man handler fra ;)

Jeg sier ikke at man må kjøpe rosa til gutter, men det finnes masse rosa tøy, uavhengig av kjønn, i alle butikker ;)

Jag är nog där att vi föds som enten gutter eller jenter och bör kläs efter det. Absolut helt greit med en rosa skjorte på en gutt och mörkeblå och grönt på jenter, men att sudda ut kön genom att på liv och död klä gutter i kjoler fordi allt skal vara könsneutralt synes jag är helt på trynet! Om jenten däremot selv vill ha en t-skjorte med traktor, eller gutten gärna vill ha en handväska så, absolut! Men da er det å stötta barnet i dens vilja och styrke selvsikkerheten. Det er noe helt annat. Såg en artikel för en liten stund siden om en mamma som klädde sin sju månaders gutt i leopardmönstrat, rosa och blonder fordi: Det finnes ikke könsbestämte kläder. Provocation kallar jag det. Tänk när gutte är 10, 12 eller what ever, lurer på om han er stolt over att mor var i avisen med honom som en prinsesse da... Föräldrar skal inte bruka sina barn för att få fram sina meninger på det viset. tack for meg, dagens utblåsning!

Veldig enig med deg!!

Barnemishandling?! Virkelig? Er det så ille at man må varsle barnevernet fordi en gutt får på seg rosa klær? For du er vel klar over at barnemishandling alltid skal varsles om.

Neste kommer til å arve mye klær uavhengig av kjønn, ser ikke hvorfor jeg skal kjøpe masse nytt når spedbarnet vil være fornøyd så lenge han/hun er kledd etter forholdene og komfortabelt. Har et lass av bilder fra jeg og brødrene mine vokste opp på 90-tallet, og de arvet meg for å si det slik, men det er ikke slik at de har lidd noen nød av den grunn. Klær definerer ikke kjønn.

Back
Topp