Jente/guttefarger

Lilly88

Blir kjent med forumet
Novemberbarna 2021
Jeg venter en jente og har kjøpt en grønn dress fra Lillelam som jeg synes er veldig fin. Fikk kommentar på at jeg burde ha kjøpt rosa. Jeg synes også den rosa var fin, men det trenger da vel ikke være sånn at alt skal være rosa til jente og blått til gutt? Fikk også kommentar på at grønn var mer guttefarge. Jeg blir så i tvil at jeg vurderer å bytte til rosa, men er ikke det helt tullete? Det har ikke så mye å si sånn sett for jeg likte flere av fargene på dressene til Lillelam, men synes det er litt tull med jente og guttefarger egentlig.. Hva tenker dere andre? Velger dere farger etter kjønn?
 
Jeg venter en jente og har kjøpt en grønn dress fra Lillelam som jeg synes er veldig fin. Fikk kommentar på at jeg burde ha kjøpt rosa. Jeg synes også den rosa var fin, men det trenger da vel ikke være sånn at alt skal være rosa til jente og blått til gutt? Fikk også kommentar på at grønn var mer guttefarge. Jeg blir så i tvil at jeg vurderer å bytte til rosa, men er ikke det helt tullete? Det har ikke så mye å si sånn sett for jeg likte flere av fargene på dressene til Lillelam, men synes det er litt tull med jente og guttefarger egentlig.. Hva tenker dere andre? Velger dere farger etter kjønn?

Jeg har vært veldig på å kjøre i mot disse forventningene om gutt=blått og jente=rosa. Jenta mi har brukt masse i både blått og grønt, selv med motiver med dinosaur, traktor og biler. Gutten min har fått bruke rosa, lilla, gult og rødt som ikke er utprega dilla opp med blonder og prinsessemotiver.
Har fått noen spørsmål på om jenta mi var gutt og om gutten var jente, pga av farger på genser/bukse/dress.
Må da spørre de om de er et annet kjønn dersom de en dag har på seg grønn genser eller rosa t-skjorte. Hvis voksne kan bruke hvilken farge de vil og liker, hvorfor skal det være annerledes med de små barna?
Vi har arvet mye tøy etter søskenbarn og syns det er tullete og ikke bruke det til et kjønn bare fordi noen mener fargen tilsier et annet kjønn.
Har forøvrig en grønn, hjemmestrikkede bilstoldress etter gutten min som jeg gleder meg masse til å bruke på vesla i magen fordi jeg syns den er så fin :happy:

Kjør på med de fargene du liker og blås i at andre har hengt seg opp i farger og kjønn :)
I det britiske kongehuset var forøvrig rosa som guttefarge å anse i veldig mange år ;)
 
Jeg venter en jente og har kjøpt en grønn dress fra Lillelam som jeg synes er veldig fin. Fikk kommentar på at jeg burde ha kjøpt rosa. Jeg synes også den rosa var fin, men det trenger da vel ikke være sånn at alt skal være rosa til jente og blått til gutt? Fikk også kommentar på at grønn var mer guttefarge. Jeg blir så i tvil at jeg vurderer å bytte til rosa, men er ikke det helt tullete? Det har ikke så mye å si sånn sett for jeg likte flere av fargene på dressene til Lillelam, men synes det er litt tull med jente og guttefarger egentlig.. Hva tenker dere andre? Velger dere farger etter kjønn?
Men kjære deg, du kjøper den fargen du vil, men skjønner du blir usikker ♡ jeg har gutt fra før hvor det har gått i biler, traktor, blått, grønt osv og nå venter vi en jente så jeg er nok litt sånn rosa, lilla osv men vi er alle forskjellige og vi har forskjellige smak og meninger, så likte du den grønne så går du for den❤ jeg er helt enig i at det egentlig ikke finnes noe gutte og jente farger, men jeg personlig tenker rosa, lilla,gul, beige,hvit, brun når vi nå venter jente :p hva heter grønn fargen?
 
Tenker me har eit samfunn der jenter ofte heller mot rosa, lilla osv og gutter mot blått, grønt osv. Er nok litt likt som dragning mot kjøretøy og dukker. Nokre liker alt mens dei aller aller fleste uten tvil dras mot typisk jente/gutte farger og leker. Derfor assosiere me det også slik, og eg trur grunnen til at du får reaksjoner på at du velger ein meir guttedominert farge på kleda er ubehaget med å møte mennesker som då antar at barnet er gutt. Slik er det berre og eg trur ikkje det vil snu sidan det er heilt tydelig at gutter og jenter er forskjellige i både smak og behag. Men eg hadde personlig ikkje brydd meg om eg syns den grønne dressen var finest, men eg hadde ikkje gjentatt bevist kledd jenta mi i domimerande guttefarger og dermed måtte forklare at hu er jente :hilarious:

Jentene mine har brukt alle slags farger på klær og hatt tilgang på alle slags leker, men ingen av dei er overnevnte glade i guttefarger eller gutteleker, dei heller svært ofte mot lilla og rosa i det meste, og elsker barbie, dukker og friends lego. Men hu eldsta på 8år kan fint gå i blå/grønne regnklær eller sko osv, hu føler ikkje at det er farger forbeholdt gutter liksom. Hu minsta elsker oransje, rødt og gult, som også er veldig unisex farger sånn sett.
 
Jeg venter en jente og har kjøpt en grønn dress fra Lillelam som jeg synes er veldig fin. Fikk kommentar på at jeg burde ha kjøpt rosa. Jeg synes også den rosa var fin, men det trenger da vel ikke være sånn at alt skal være rosa til jente og blått til gutt? Fikk også kommentar på at grønn var mer guttefarge. Jeg blir så i tvil at jeg vurderer å bytte til rosa, men er ikke det helt tullete? Det har ikke så mye å si sånn sett for jeg likte flere av fargene på dressene til Lillelam, men synes det er litt tull med jente og guttefarger egentlig.. Hva tenker dere andre? Velger dere farger etter kjønn?

Nei herrefred. Velg den fargen du syntes var finest. Bare tull med jente- og guttefarger, men jeg vil da si at grønn er unisex - på lik linje som f.eks. gult.
 
Jeg venter en jente og har kjøpt en grønn dress fra Lillelam som jeg synes er veldig fin. Fikk kommentar på at jeg burde ha kjøpt rosa. Jeg synes også den rosa var fin, men det trenger da vel ikke være sånn at alt skal være rosa til jente og blått til gutt? Fikk også kommentar på at grønn var mer guttefarge. Jeg blir så i tvil at jeg vurderer å bytte til rosa, men er ikke det helt tullete? Det har ikke så mye å si sånn sett for jeg likte flere av fargene på dressene til Lillelam, men synes det er litt tull med jente og guttefarger egentlig.. Hva tenker dere andre? Velger dere farger etter kjønn?

Jeg blir irritert når folk kommenterer at noe er gutte- eller jentefarge. Jeg har en sønn som liker rosa og vil ha langt hår, og syns det er utrolig når voksne mennesker lirer av seg: "Men har du blitt jente du, eller?" til en treåring.

Farge er bare farge, så jeg syns du skal gå for det som du syns er finest. Babyen som kommer her, får arveklær i både blått og rosa.
 
Jeg har vurdert den grønne til jenta i magen :happy: Synes den var veldig fin. Har sett reklame med jente som bruker den fargen. Hadde ikke brydd meg. Synes en kan kle opp i de fargene en liker selv.
 
Her får jentungen arve mye etter storebror, klærne har først det siste året blitt mer «gutteaktig» da han bestemmer mer selv, altså mye med superhelter og biler. Ellers har vi alltid gått for mye grønt, gult og rødt og han arver også mye tøy etter en jente.
Jeg syns grønt er super fint til begge kjønn, og lillesøster får hjemmestrikket tøy i mørk grønn blant annet. Ville ikke byttet om du syns dressen er fin. Forøvrig var det prinsesse kjole som sto høyest på ønskelista til guttungen i fjor og den har blitt godt brukt. Så ja til klær i alle farger til både jente og gutt!
 
Så enig med flere her inne om at du skal kjøpe den fargen du selv vil! Jeg har kjøpt blå ulldress til jenta mi, for den syntes jeg var finest. Med matchende votter, booties og lue. ❤️ Det er på høy tid å kvele de kjønnsstereotypene og - boksene vi putter barna våre inn i. :) Jeg har forøvrig alltid kjøpt det som har falt meg inn til mine to eldste gutter, uavhengig av farge og motiv, og de har begge hatt langt, nydelig hår. :)
 
Venter jente og kommer ikke til å kle henne opp i rosa. Er så mange andre fine farger. Støtter deg i grønn dress :happy:
 
Den er jo så fin! Jeg har selv kjøpt den grønne til jenta i magen :) og generelt kjøpt klær i mye nøytrale farger. Allerede har enkelte kommentert «ja men dere skal vel ha noe rosa?» «skal dere pynte opp med jenteting på soverommet da?» ( vi har malt veggen i grønngrå farge)..
veldig dumt at folk skal tenke kjønn ut i fra farger.
 
Dette starter jo allerede på sykehuset med rosa eller blått helseteppe :arghh: Kle babyen din i hvilken farge du vil! Selv har jeg arvet og kjøpt endel i hvitt, beige, brunt og grønt til gutten i magen. Er ikke superbegeistret for blått, og tenker det er greit å ha «kjønnsnøytrale» farger til baby nr to hvis hen en dag kommer. Akkurat babyer kan det jo være litt vanskelig å skille kjønn på, men så fort de blir litt større så kan jeg ikke forestille meg å skulle ta kjønnsstyrte valg for lille, verken i klesveien eller ellers. Selv har jeg alltid lekt med dukker og biler, grønn har vært favorittfargen og håret har ofte vært kort:p
 
En ting er hvis en venter jente. Føler det er en forskjell der. Jenter kan kles i alle farger, men så fort en gutt blir kledd i rosa er det feil. Misforstå meg rett. Jeg selv ville ikke kledd babygutten min i rosa, men kunne fint kledd en babyjente i blått/grønt.. Har nå en 4 årig gutt hjemme hvor hans yndlingsfarge er rosa. Han har klær og sko som er rosa og som han elsker. Skjønner det også, rosa er en mye klarere og sprudlende farge :D
 
Jeg blir irritert når folk kommenterer at noe er gutte- eller jentefarge. Jeg har en sønn som liker rosa og vil ha langt hår, og syns det er utrolig når voksne mennesker lirer av seg: "Men har du blitt jente du, eller?" til en treåring.

Farge er bare farge, så jeg syns du skal gå for det som du syns er finest. Babyen som kommer her, får arveklær i både blått og rosa.
Er da man kjapt kontrer med «ja, du skjønner at penisen ramlet av her om dagen og så visste jeg brått ikke hvordan jeg skulle forholde meg til det ene eller andre lenger!»
 
Back
Topp