Jeg trenger råd - Barnevern

For en forskjell det er på BV fra Kommune til Kommune… Jeg melder fra om 2 små barn som kommer skitne til bestemor og bestefar hver eneste gang, mangler klær, er ustelte, flokete hår og forkommen. Mor besøkes og saken ebber ut i intet.
Hos dere snakker barnet en setning om vold i huset som gjør at BV åpner sak og tenker på vedtak? Det henger ikke på greip! :bag:
Vold skal alltid tas på alvor
Hvordan vet du forresten at ingenting skjer? Bh lan jo ikke si noe om det til deg

HJELP !
Sykehuset har sendt beskymringsmelding til BV, de syns at barna har risiko for skeiv utvikling og sykehuset anbefalle at BV skal ha hjemmeveiledning hos oss ! Hva pleier BV å spør i møte ?
Er kjempe beskymret hvis ungene er sjenert når BV er på hjemmebesøk.....
Har noen erfaring på det ?

Tusen takk !
At barnet er sjenert er ikke noe å være redd for :)

At barnet er sjenert er ikke noe å være redd for :)
Trur dei ser mest på korleis de som foreldre håndterer dei. Så berre slapp av, smil og vis omsorg for barna (som de heilt sikkert alltid gjer!).
Sikkert berre fint om det ligg leiker og barnebøker rundt omkring i huset, så treng ikkje rydde så veldig masse. (kan vel sjå rart ut om det er for strøkent). Lykke til!

Hei,

Jeg står midt i en av mine største kriser her i livet. Barnet mitt på 4 har sagt i barnehagen at mor har slått far. Dette har ført til at BV er i bildet da barnehagen måtte sende bekymringsmelding.

Etter første møtet med BV i dag fikk vi skissert at de vil komme på hjemmebesøk, deretter besøke barna der de er (typisk skole, barnehage) med en «trygg person», og så vil de kalle oss inn til 1-2 samtaler og deretter komme på enda et hjemmebesøk når de har konkludert i saken.

Det finnes null grunnlag - ingen har vært voldelige! Denne beskjeden kom barnet med dagen etter mor og far hadde kranglet (ikke høylytt) foran barna. Sykt uheldig at det skjer den ene gangen vi kranglet/var bestemte i tonen foran barna! Ellers er vi veldig oppmerksomme på å ikke ta opp uenigheter mm foran barna!

Noen som har erfaring med hvordan dette kan gå? Skrekken er at de tar barna mine fra meg! Burde vi kople på advokat i saken?
For en utrolig stressende og vanskelig situasjon du står i. Det er naturlig å føle seg overveldet og redd i en slik situasjon, men det er viktig å huske at målet med barnevernets involvering er å sikre barnas beste, og ikke å skille familier uten grunn.

Åpenhet og samarbeid: Det er viktig å møte barnevernet med åpenhet og samarbeid. Vis dem at du er villig til å jobbe sammen med dem for å klarlegge situasjonen. Dette kan bidra til å bygge tillit og vise at du har barnas beste i fokus.

Forbered hjemmet og familien: Gjør hjemmet ditt klart for besøk fra barnevernet ved å sørge for at det er et trygt og kjærlig miljø. Det kan også være nyttig å snakke med barna dine på en aldersadekvat måte om at noen kommer til å besøke for å sikre at alt står bra til, uten å skremme dem.

Advokat: Det kan være lurt å konsultere med en advokat som har erfaring med barnevernssaker. En advokat kan gi deg råd om dine rettigheter og hvordan du bør forholde deg i møte med barnevernet. Dette kan gi en ekstra trygghet i en usikker situasjon.

Dokumentasjon og vitner: Hvis det er mulig, samle dokumentasjon eller vitnemål som støtter din versjon av hendelsene. Dette kan være alt fra tekstutvekslinger som viser familiedynamikken, til uttalelser fra folk som kjenner familien din godt.

Støttenettverk: Ikke undervurder verdien av et godt støttenettverk. Familie, venner, og eventuelt profesjonelle rådgivere kan gi deg støtte og råd gjennom denne prosessen.

Fokus på barnets beste: Hold fokus på hva som er best for barnet ditt. Det kan hjelpe å vise barnevernet at du er aktivt opptatt av barnets velvære og åpen for å gjøre eventuelle justeringer de foreslår for å forbedre familiens situasjon.
Det er en tøff tid, men ved å ta skrittene ovenfor kan du aktivt jobbe mot å bevise din sak og beskytte din familie. Husk at det er mange som har vært gjennom lignende situasjoner og kommet styrket ut på den andre siden.

Vold skal alltid tas på alvor
Hvordan vet du forresten at ingenting skjer? Bh lan jo ikke si noe om det til deg

Jeg vet det da jeg hadde relasjon til barnefar, og hans søster hadde kontakt med meg når vi begge meldte fra + hun har holdt kontakten i ettertid da barnas vel var viktigere enn relasjonen jeg hadde. De har blitt glemt på alle måter, men det gikk bedre etter de begynte på skolen. Allikevel var barnehageårene en tragedie som de barna alltid må bære med seg. Mor var en mester i manipulasjon.

Back
Topp