Jeg trenger råd - Barnevern

Ransua

Gift med forumet
Hei,

Jeg står midt i en av mine største kriser her i livet. Barnet mitt på 4 har sagt i barnehagen at mor har slått far. Dette har ført til at BV er i bildet da barnehagen måtte sende bekymringsmelding.

Etter første møtet med BV i dag fikk vi skissert at de vil komme på hjemmebesøk, deretter besøke barna der de er (typisk skole, barnehage) med en «trygg person», og så vil de kalle oss inn til 1-2 samtaler og deretter komme på enda et hjemmebesøk når de har konkludert i saken.

Det finnes null grunnlag - ingen har vært voldelige! Denne beskjeden kom barnet med dagen etter mor og far hadde kranglet (ikke høylytt) foran barna. Sykt uheldig at det skjer den ene gangen vi kranglet/var bestemte i tonen foran barna! Ellers er vi veldig oppmerksomme på å ikke ta opp uenigheter mm foran barna!

Noen som har erfaring med hvordan dette kan gå? Skrekken er at de tar barna mine fra meg! Burde vi kople på advokat i saken?

Min første tanke er at om du ikke har noe å skjule så ønsk dem velkommen inn og samarbeid med dem. Det er veldig sjelden barnevernet tar barn ut av familien uten en meget god grunn. Jeg vet det føles skummelt. Jeg har selv blitt meldt til barnevernet uten grunn, og jeg har samarbeidet med dem profesjonelt da jeg jobber i barnehage. Vær åpen, ærlig og imøtekommende.

Min første tanke er at om du ikke har noe å skjule så ønsk dem velkommen inn og samarbeid med dem. Det er veldig sjelden barnevernet tar barn ut av familien uten en meget god grunn. Jeg vet det føles skummelt. Jeg har selv blitt meldt til barnevernet uten grunn, og jeg har samarbeidet med dem profesjonelt da jeg jobber i barnehage. Vær åpen, ærlig og imøtekommende.
Så utrolig tøft!❤️

Vi samarbeider med dem, men det virker som hele prosessen er så omfattende. Og det stresser meg, fordi vi blir strippet nakne som foreldre. Hvordan vi er som foreldre, hvem er «hvem» i forholdet, hvorfor vi er strenge på sukkerinntaket deres mm. Altså, alt! Selvfølgelig krangler mannen min og jeg, hvem gjør ikke det? Men de virker så vil kontrollerende fremfor «veiledende» om du forstår.

Hvor lenge pågikk prosessen hos dere? Hvordan opplevde barna dine samtalene med BV?

Jeg har vært igjennom barnevernet, hvor naboene hadde sendt bekymringsmelding fordi de aldri så oss ute med babyen (var ute på gåturer hver dag, men ikke på lekeplass for korona hadde nettopp kommet til Norge og vi visste ikke hvordan det eventuelt kunne smitte) og hun gråt sårt når hun måtte ta astmamedisin, de sammenlignet det med ett såret dyr..
Det eneste som skjedde var at barnevernet så at vi gjorde en god jobb som foreldre og alt var over på to måneder, så hvis dere ikke har noe å skjule, vær åpen om det.

Så utrolig tøft!❤️

Vi samarbeider med dem, men det virker som hele prosessen er så omfattende. Og det stresser meg, fordi vi blir strippet nakne som foreldre. Hvordan vi er som foreldre, hvem er «hvem» i forholdet, hvorfor vi er strenge på sukkerinntaket deres mm. Altså, alt! Selvfølgelig krangler mannen min og jeg, hvem gjør ikke det? Men de virker så vil kontrollerende fremfor «veiledende» om du forstår.

Hvor lenge pågikk prosessen hos dere? Hvordan opplevde barna dine samtalene med BV?
Jeg forstår ❤️ saken min ble lagt bort veldig fort. De snakket ikke med barna mine. De snakket med nettverket rundt, altså skole og barnehage. Og basert på meldingen de fikk inn så de ingen grunn til å følge saken videre. Hos meg kom meldingen fra et sjalu familiemedlem.

Jeg har vært med på slike samtaler med andre barn og barna takler det veldig fint. De har en trygg voksen med seg og det har blitt lagt opp uformelt og med elementer av lek.

Håper det ordner seg for dere.

Forstår. 2 måneder høres veldig lenge ut. Vi har holdt på i snart 3 uker.

Det er absolutt ingen som slår hverandre hjemme, og jeg blir vanvittig engstelig for at barnet skal finne på å si noe som ikke stemmer uten at jeg sier at det lyver. Men det er ekstremt tøft når man blir strippet på den måten hvor en tredjepart som ikke har noe emosjonell relasjon til barnet skal vite hva som er best for det.

• Omsorg
Reactions: HCS
Forstår. 2 måneder høres veldig lenge ut. Vi har holdt på i snart 3 uker.

Det er absolutt ingen som slår hverandre hjemme, og jeg blir vanvittig engstelig for at barnet skal finne på å si noe som ikke stemmer uten at jeg sier at det lyver. Men det er ekstremt tøft når man blir strippet på den måten hvor en tredjepart som ikke har noe emosjonell relasjon til barnet skal vite hva som er best for det.
Huff, skjønner dette er tungt! Men husk på at barnevernet har sett mye ille, og de er vant til at barn ikke har et helt bevisst forhold til sannheten. Datteren min sier mye som er usant. Litt rart at barnehagen tok det så langt hvis det er første gang barnet sier noe sånt.

Huff, skjønner dette er tungt! Men husk på at barnevernet har sett mye ille, og de er vant til at barn ikke har et helt bevisst forhold til sannheten. Datteren min sier mye som er usant. Litt rart at barnehagen tok det så langt hvis det er første gang barnet sier noe sånt.
Tusen takk!

Det er nettopp det - barn sier så mye rart, og vi har alltid vært ærlige med barnehagen om hva barnet har sagt. Mange barn har vill fantasi. Vi også reagerte på det, men styrer var veldig på at «her vi kan vi redde et barn». Gudene vet fra hva når vi sier at ingen slår hverandre!

• Omsorg
Reactions: HCS
Wow, jeg har meldt så mye alvorlig til barnevernet og det blir aldri gjort noe… Tipper de her «henlegger» saken kjapt når de ser at det ikke er noe å jobbe med. Vær normal og de har ingen interesse i å grave mer. Alle krangler og kjefter og styrer - det interesserer BV null.

Barn kan si utrolig mye som ikke stemmer, noe barnevernet vet. Åpne døra som barnet eller noen andre står bak slik at den treffer personen = mamma/pappa slo meg.
Et lite kræsj med barnet fordi du snur deg for fort rundt el.l. = barnet ble dyttet av mamma/pappa slik at det falt.
Ta tak i barnet som er på tur å løpe ut i veien = mamma/pappa river i barnet slik at det får vondt.
Listen fortsetter.

Poenget er at mange barn har utrolig dårlig begrepsforståelse og de mangler evnen til å se hele bildet. I fjor da jeg hadde 1.klasse måtte jeg bruke utrolig mye tid på rollespill osv. fordi elevene beskyldte hverandre for å slå, sparke eller dytte når virkeligheten var at enkelte rett og slett hadde det travelt og dermed var uheldig. Vi som jobber med barn vet dette.

Jeg synes jo det er litt rart om barnehagen har sendt bekymringsmelding utelukkende basert på et slikt utsagn, men barnevernet må jo selvfølgelig undersøke.
Det kommer til å gå helt fint :) Jeg skjønner at du blir redd og synes det er ubehagelig, men saken kommer til å bli henlagt så lenge de ikke finner at det er hold i beskyldningene.

Hvis det ikke er noe grunnlag, så har du jo heller ingenting å være bekymra over?
Kjenner folk som jobber i BV og de er gode på å kjenne igjen når meldingen er sendt uten bekymring. Inviter dem til en helt vablig ettermiddag hjemme hos dere, så går der helt fint

Hei. Skjønner jeg det rett at barnet har sakt at mor har slått far? Er det en far i bilden?? Tenker han kan ju snakke selv. Og ja barnevernet er der. Jeg har tom invitert saksbehandler fra barnevern på middag her en torsdag ettermiddag veldig koselig. Og ja jeg er glad at de sporte skole helsestasjon og BUP. Som saksbehandleren sa. Det er veldig veldig sjelden jeg får så god respons tilbake fra alle innsatser. Før det var da jeg fikk lest opp hvor mye jeg som mamma var engasjert og hvor mye jeg gjor for barna mine siden de var født. Litt rart at man gjør så mye for barna sine og tenker ikke over det men andre ser og register det.
Jeg bad om at få kopi av alt da satte jeg meg ned og leste alt fra alle innsatser i fred og rå. Og ja jeg ble rørt.

Ting tar tid med barnevern men ja de vil de beste for alle . Stor klem

Dette er jobben dems og de ser i møte og hjemmebesøk om ting er innafor normalen . Barnevernet melder seg da raskt ut igjen for å skape minst bekymringer for dere og barna .

For det er en påkjenning å få bekymringsmelding . Så dette tror jeg vil gå kjempe fint .

HJELP !
Sykehuset har sendt beskymringsmelding til BV, de syns at barna har risiko for skeiv utvikling og sykehuset anbefalle at BV skal ha hjemmeveiledning hos oss ! Hva pleier BV å spør i møte ?
Er kjempe beskymret hvis ungene er sjenert når BV er på hjemmebesøk.....
Har noen erfaring på det ?

Tusen takk !

Hei,

Det er straks to måneder siden og vi er ennå ikke ferdig med saken. Og ja, de har åpnet undersøkelse på bakgrunn av det ene utsagnet.

De har besøkt barnet i barnehagen en gang, hvor barnet viste tydelig tegn til ubehag. Og nå skal de igjen avlegge besøk for å se om det er noe mer de kan få ut av besøket. Jeg må legge til at BV har sagt at de ikke har noen bekymring knyttet til hva meldingen gjaldt, men de ønsker allikevel å undersøke saken.
Jeg kjenner jeg blir helt matt med tanke på hvordan de holder på. Men veldig fint at noen er positive til det de driver med.

Noen her som kan være så snill og forklare meg hva «vedtak» kan være? Ut ifra det jeg har lest og forstått så kan det for eksempel være kurs. Står man fritt til å akseptere tilbud om kurs eller må man på det foreslåtte kurset? Og før noen kommenterer: Nei, det er virkelig ikke grunn til bekymring hva gjelder vold og høylytt krangling her hjemme :-) Men jeg spør fordi jeg er nysgjerrig.

Tusen takk på forhånd.

For en forskjell det er på BV fra Kommune til Kommune… Jeg melder fra om 2 små barn som kommer skitne til bestemor og bestefar hver eneste gang, mangler klær, er ustelte, flokete hår og forkommen. Mor besøkes og saken ebber ut i intet.
Hos dere snakker barnet en setning om vold i huset som gjør at BV åpner sak og tenker på vedtak? Det henger ikke på greip! :bag:

For en forskjell det er på BV fra Kommune til Kommune… Jeg melder fra om 2 små barn som kommer skitne til bestemor og bestefar hver eneste gang, mangler klær, er ustelte, flokete hår og forkommen. Mor besøkes og saken ebber ut i intet.
Hos dere snakker barnet en setning om vold i huset som gjør at BV åpner sak og tenker på vedtak? Det henger ikke på greip! :bag:
Jeg var kanskje utydelig i mitt innlegg. Jeg vet ikke om de tenker på vedtak, men de holder på og henger seg oppi så mye ting. Jeg har for eksempel kontaktet en psykolog i forkant av mitt siste svangerskap fordi vi skulle prøve og forebygge eventuell depresjon. Dette ble det en sak ut av og vedkommende skulle innhente opplysninger om meg fra både psykolog og fastlege. Jeg har spilt med åpne kort, og vært samarbeidsvillig. Når man får slengt i trynet at «din mentale helse er noe vi må se på», kun på bakgrunn av at jeg gjorde en innsats i form av samtaler med psykolog og klarte unngå depresjon, så synes jeg det burde ses på som noe positivt og ikke negativt.
Jeg har også vært ærlig her inne når jeg har bedt om råd i denne saken. Og kan legge ut hva BV konkluderer med (forhåpentligvis snart fordi nå begynner dette å bli helt tullete!).

Jeg var kanskje utydelig i mitt innlegg. Jeg vet ikke om de tenker på vedtak, men de holder på og henger seg oppi så mye ting. Jeg har for eksempel kontaktet en psykolog i forkant av mitt siste svangerskap fordi vi skulle prøve og forebygge eventuell depresjon. Dette ble det en sak ut av og vedkommende skulle innhente opplysninger om meg fra både psykolog og fastlege. Jeg har spilt med åpne kort, og vært samarbeidsvillig. Når man får slengt i trynet at «din mentale helse er noe vi må se på», kun på bakgrunn av at jeg gjorde en innsats i form av samtaler med psykolog og klarte unngå depresjon, så synes jeg det burde ses på som noe positivt og ikke negativt.
Jeg har også vært ærlig her inne når jeg har bedt om råd i denne saken. Og kan legge ut hva BV konkluderer med (forhåpentligvis snart fordi nå begynner dette å bli helt tullete!).
Hvis du vil kan du sende meg en pm. Jeg har litt erfaring fra barnevernet, men da fra når jentungen var 1 år gammelt. Så hvis du vil snakke si ifra

Barnevernet må forholde seg til en 3 mnd frist på undersøkelsessak. Deretter kan de tilby tiltak/vedtak, dette er helt frivillig og noe familien må samtykke til. Ellers må det fattes tvangstiltak gjennom barneverns og helse nemnda. Da enten tvangstiltak, eller omsorgsovertakelse. Dette skjer imidlertid ganske så sjeldent. Det er ekstremt strengt regulert i lovverket til barnevernet, så det skjer ikke med mindre det er store bekymringer og mangler ved omsorgen.

Med den informasjonen du oppgir her, så ville jeg ikke vært så bekymret, og heller bare samarbeidet med barnevernet.

Mental helse er blitt brukt mot flere, og det er veldig leit. I alle fall i ditt tilfelle hvor du var lur og forut en eventuell depresjon.

Back
Topp