Jeg trenger råd ang husarbeid.

Krølla82

Forumet er livet
Jeg går hjemme om dagen og har jo egentlig kjempe god tid til å gjøre husarbeid, men det skjer liksom ikke...eller jeg gjør noe da...men ikke nok. Det er liksom så alt for godt å sove lenge,kikke på tv og sitte her på bv. Jeg føler liksom ikke at jeg er noe husmoremne...hehe...liker ikke å gjøre husarbeid, syns det er drit kjedelig. Til høsten venter vi en liten gutt og jeg vil jo lære han gode verdier og lære han å hjelpe til hjemme. Jeg har en samboer som er et kapittel for seg selv, han gjør aldri noe husarbeid og det er nyttesløst å prøve å få han til å begynne så det har jeg gitt opp.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få unna husarbeidet på en enkel måte, uten å slite meg helt ut, blir jo drit sliten av ingen ting om dagen...så skippertak som før har funka bra det orker jeg bare ikke lenger.

Åssen gjør dere det hjemme hos dere...har dere en vaskedag eller gjør du litt nå og da? Er det bare jeg som er en dårlig husmor her inne?

Du kan jo gjøre litt og litt fordelt utover dagen og uka. Det gjorde jeg når jeg gikk gravid. Tok f.eks et og et rom. Og forsøkte å alltid ha det ryddig. La ting på plass og rydda opp når vi var ferdige med ting.

jeg satte opp en ukeplan jeg, hvilke ting som skulle gjøres hvilken dag. Funka kjempefint.

Og snikinnfør husarbeid på mannen også, begynn me søpla, så videre med å legge klærne inn i skapet o.l. Men ta det saaaaaaaaakte så han ikke er klar over at han gjør husarbeid..[:D][:D][:D]

ORIGINAL: mammasin

Nei du er nok ikke den eneste, er ganske dårlig husmor selv altså.. Men jeg tar litt og litt.. Og innimellom tar jeg en søndag og gjør masse.. hehe[:D] 
Ting jeg gjør hver eneste dag er:

Vask klær og rydde bort klær. (tørketrommelen tørker de[:)])
Rydder/vasker på kjøkkenet
Og små rydder og tørker litt støv rundt omkring..
Men gjør ikke nødvendigvis alt på en gang, litt nå og litt da[:D]

Støvsuger gjør jeg annenhver dag ca, men jeg merker det at å få en rutine på ting hjelper mye.. Da vet jeg at det MÅ gjøres. Ferdig med det! hehe[;)]
Også vasker jeg gulver og andre ting når det må gjøres..
Sånn gjør jeg det oxo, men jeg støvsuger hver dag og har hver fredag som  rengjørings dag....

Må nok innrømme at jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver...

Har du hørt om flylady? Der er det endel gode tips å hente [:)]
-f.eks: gjør 10 min hver dag. Det har du tid og ork til. Og sørg for å kun bruke 10 min den økta, da er det mer sansynlig at du fortsetter med det. Du vil bli overrasket over hva du faktisk får gjort! [:D]

Hørte forresten nylig ar man nesten får angst (prestasjonsangst) om man ikke gjør det jevnlig, for da må det liksom være så bra når man først gjør det...

Finnes mange tips omhvordan man kan dele det inn i små overkommelige rutiner i stedet for et stort virrvarr av en uoverkommelig oppgave.

Eg pleie å ha 1 dag i veko der eg tar meg ei skikkelig vaskeøkt. Dagen før eg skal ta den økto kan eg forbereda litt på kveldstid, tørke støv, og rydde. E huset ditt ryddigt går vaskingo møøøkje fortare [:)]

Utenom den vaskedagen så har eg 1 dag i veko der eg støvsuge heila huset. Dei andre dagane tar eg da eg ser, har da hopa seg opp nåko rot, så tar eg da snarest. Tar tørrmoppen å drar fort øve golvet om da ligge masse lodåtta å kosa seg [8D]

Kan legga te at eg har hatt sinnsjukt på støv på hjernen, har vore hysterisk øvedreven reinslig. Helde på å trappa ned no, har tatt litt itte litt, og e veeeldi fornødd me kor longt eg har kommet [:D]

Å foresten, e fåtall so lika å gjera husarbeid, men ein må berre ta seg i nakken forda [;)]

ORIGINAL: Mamasan

jeg gjør litt rent i helgene og rydder ellers konstant (bare spør gammonbaby, jeg er en ryddefreak). det er mannen min som vasker kjøkkenet og støvsuger, mens jeg tørker støv og vasker. bad deler vi på.

jeg tror du skal slite litt med å lære sønnen din gode ryddevaner/husarbeidsholdninger dersom han samtidig kan se at pappan slipper unna når han ikke gidder [;)]

Det er jeg stygt redd for selv også, så jeg håper og ber til høyeremakter om at de skal skje en holdnings endring hos han når lillemann kommer.[8|]

Jeg er av den late typen!! [&:]
Sitter her, glor på tv og er her på BV.
Når jeg egentlig burde rydde på kjøkkenet, vaske gulvet osv.

Det jeg skal gjøre nå er å skrive ei stor liste over ting jeg skal gjøre.
Det vil si at jeg skriver lista veldig detaljert, som feks. rydde bodet, vaske bordet osv.
Det gjør at jeg kan stryke mye på lista som gjør at jeg blir mer gira på å gjøre mer og føler meg bedre fordi at jeg gjør noe.
I tillegg til dette så spiller jeg god musikk, har noe godt å drikke klart og noe å tygge på, slik at jeg ikke skal sette meg ned for å drikke eller spise noe (som gjør at det å skru på tv skjer ganske fort) 

Dette funker for meg asså. [:)]

Jeg tar litt og litt om gangen, men har ofte på musikk da.. Litt motiverende "digge" musikk. Nytter ikke med balader liksom :p
Ta et skippertak på 1,5 time eller noe, så føler man seg veldig flink etterpå :p
(hvertfall jeg hehe)

Nå ser det ikke ut her, for gubben har vært syk og jeg lider av evig trøtthet og slitenhet for tiden, men vi pleier å rydde etter oss hver kveld. Oppvask o.l tar vi rett etter mat og fordeler vask av gulv/rom utover uka (soverommet på mandager, gangen og kjøkkenet på tirsdag osv), bortsett fra badet som får seg vask hele tiden fordi det støver rett og slett ned. [X(] (bor rett ved E6)
Når vi gjør det sånn er det lett som bare det å få gjort ting, og tar vel 20-30 minutt maks. Men nå som det har sklidd litt ut står vi vel ovenfor et 2-3 timers skippertak her. [&:]

Håper virkelig dere har snakket grundig igjennom hva slags arb.fordeling dere skal ha når dere får barn. For et forhold der hun gjør alt og han gjør ingenting men forventer å bare kunne være barnetv-onkel går som oftest i dass i løpet av barnets første leveår. Det er ikke å få barn som er en hyppig bruddårsak, det er partneres ulike uoppfylte forventninger til hverandre etter å ha fått barn som ødelegger. Hadde mannen min forventet at jeg skulle gjøre alt selv om jeg er hjemme og han jobber, så hadde det blitt månelyst her i gården.  

Jeg har torsdager som fast vaskedag, og da vaskes hele leiligheten! Men jeg støvsuger jo og rydder hver dag så det er ikke så skittent når torsdagen kommer:)

er maxi dårlig husmor jeg... akkurat nå nekter jeg å gjøre noe siden jeg egentlig har en viktig skoleoppgave jeg ligger i bakleksa med... men så sitter jeg her inne i steden fordi jeg syns det er vanskelig(vet jeg er teit ja)

SÅ samboer tar noen tak innimellom, ellers ser det kaos ut her[8D].

Så rydder vi litt og litt og innimellom inviterer vi folk hjem slik at vi er nødt å shine hele leiligheten[8|]... men stikkordet er å gjøre det sammen, finner meg ikke i at han ikke gidder og det samme gjelder igjen på meg.

Jeg er ingen god husmor!! Tida flyr fra meg, rett og slett. Er en kløpper på klesvask, liksom......

Er heldig og har en mann som ikke er redd for å ta i et tak hjemme da, så lillegutt kommer til å lære av pappan sin..

Her har vi en jevn arbeidsfordeling, og har en vaskedag i uken: fredagen. Nå som ryggen er litt vond og sånn, så gjør mannen litt ekstra da, men vi tar normalt en etasje hver. Da vasker vi gulver, kjøkken, bad, vasker klær, setter gjerne på oppvaskemaskinen og får alt unna. Så har vi noe som vi rullerer mellom; en ekstra ting vi gjør hver fredag, f.eks. vaske vinduer, dører, tørke skikkelig støv osv.

Men vi er generelt flinke med å holde det ryddig og ordentlig, vasking av klær osv skjer før det hoper seg opp, og vi er flinke med å vaske av border og arbeidsflater ellers. Rydder alltid inn etter oss etterhvert, så her er det generelt rimelig strøkent[;)]

Hadde min vært så lat som din, så tror jeg at jeg hadde leid inn vaskehjelp på hans bekostning jeg når lille kom[8D]

ORIGINAL: Angelicka24

Her har vi en jevn arbeidsfordeling, og har en vaskedag i uken: fredagen. Nå som ryggen er litt vond og sånn, så gjør mannen litt ekstra da, men vi tar normalt en etasje hver. Da vasker vi gulver, kjøkken, bad, vasker klær, setter gjerne på oppvaskemaskinen og får alt unna. Så har vi noe som vi rullerer mellom; en ekstra ting vi gjør hver fredag, f.eks. vaske vinduer, dører, tørke skikkelig støv osv.

Men vi er generelt flinke med å holde det ryddig og ordentlig, vasking av klær osv skjer før det hoper seg opp, og vi er flinke med å vaske av border og arbeidsflater ellers. Rydder alltid inn etter oss etterhvert, så her er det generelt rimelig strøkent[;)]

Hadde min vært så lat som din, så tror jeg at jeg hadde leid inn vaskehjelp på hans bekostning jeg når lille kom[8D]

*Åh drømme om å kunne dele på ting.* Ja skulle leid inn vaskehjelp. Jeg snakka med mamma om dette i går og jeg sa til henne at begynner han ikke å gjøre sin del når ungen kommer så får mora hans komme og vaske eller broren...hehe...samme for meg hvem som gjør andre del av husarbeidet her bare det ikke er meg.

Fredag har vi vaskedag,og vi fordeler oppgavene mellom oss. Og så gjør vi litt iløpet av uka og. Han tar oppvasken,jeg rydder inn. Jeg vasker tøy,han bretter. Og så rydder vi hver vår haug. Jeg rydder mitt rot og han rydder sitt..

ORIGINAL: AnineT

Er ikke noe flink selv jeg altså..
Men prøver å holde det ryddig slik at jeg slipper skippertak.

Mener du virkelig at du ikke bryr deg om hvem som gjør den andre delen?!
Det er da ikke svigermoren din som bor der og roter sammen med deg?

Jo da klart jeg bryr meg om det, men jeg er så lei av å gnåle om dette til han at. Jeg føler meg jo som den super bitchen da som gåler om og om igjen. Og det skjer jo ikke noe. Jo lenger ut i svangerskapet jeg kommer jo mer sliten blir jeg jo av ingen ting og da blir jeg lei av å vaske. rydde, vaske klær, lage mat og handle.[&o]

ORIGINAL: Krølla82
*Åh drømme om å kunne dele på ting.* Ja skulle leid inn vaskehjelp. Jeg snakka med mamma om dette i går og jeg sa til henne at begynner han ikke å gjøre sin del når ungen kommer så får mora hans komme og vaske eller broren...hehe...samme for meg hvem som gjør andre del av husarbeidet her bare det ikke er meg.

Hahaha, det hørtes ikke dumt ut nei!!! Huff... Nei, jeg tror nok jeg hadde tatt en seriøs prat med ham nå. Altså, du er jo hjemme om dagene, så litt vasking og styring får du nok til - sett av 15-20 minutt til dagen så kommer du langt med det! Men han bør jo skjønne etterhvert at det blir vanskeligere for deg med f.eks. støvsuging osv. Du kan jo evnt. bare si at fra nå av så får han støvsuge, for det går ikke for din del. Så rører du rett og slett ikke støvsugeren. Da bør han jo ta hintet til slutt håper jeg på[:-]

[:)]De enkleste tingene først!
Rydd alltid bort mat og oppvask når du har spist - sveip over benken med filla. Tar 5 min. og du føler deg mye bedre etterpå! Når du får det som en vane går det av seg selv -du merker det ikke en gang!

[:)]Sett en fast dag til å vaske badet. F.eks -torsdag.. Når badet har en fast dag - spiller ingen rolle når på dagen du tar det - går det mye enklere.

[:D]Stua blir på en måte mye ryddigere med en gang om man praktiserer det å rydde bort oppvask med en gang man har spist.....

-Soverommet? Tja... Rist dyna når du er ferdig på badet om morgenen.. Re opp senger er noe tull! Midden trives best om man rer opp senga ,så la den ligge åpen[:D]. Vaskes på f.eks .tirsdag? Holder med en gang i uka! (Sengetøyet skiftes annenhver uke? -Mannfolkarbeid!!)

[8|]Stua...Tja.. Legger man ting på plass etterhvert blir det ikke mye rot. Dra over med en støvsuger en gang i blandt. Vask f.eks . på fredag.

[:)]Når man er sliten (og gravid - )og ikke glad i husarbeid lønner det seg å sette opp en slik plan! Det virker nemlig mye mer overkommelig når man har ett rom som skal tas hver dag ,i stedet for et helt hus!!

Vask minst en maskin klær hver dag - og rydd bort klærne når de er tørre.

Det er slik jeg overlever husarbeidet ,hadde jeg ikke hatt en slik ordning hadde huset ikke sett ut!!! Nå er jeg vandt til disse enkle kjørereglene ,og bruker fra 45 min til 1 time på husarbeid på en dag... (Jeg har hund som elsker å røyte,så jeg må støvsuge overalt hver dag...Og så MÅ jeg vaske kjøkkengulvet hver dag... fobien min[8D])

Den timen på husarbeid kan man gjerne spre utover dagen ,så lenge man får gjort det man skal på en dag....

Lykke til!

Back
Topp