Jeg trenger å høre at det går bra

Huleboer17

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Jeg har blitt så bekymret for MA og SA etter at jeg ble med i forumet her. Går konstant rundt å tenker på dette, og fordi jeg har så lite symptomer og generelt har det greit så er jeg livredd for at det ikke er noe liv der inne:( Er det virkelig så mange her inne som har opplevd det som jeg har inntrykk av? Kanskje de av dere som aldri har opplevd det kan rekke opp en hånd? <3

Gravid med nr.3 og har aldri mistet! :)

Jeg har blitt så bekymret for MA og SA etter at jeg ble med i forumet her. Går konstant rundt å tenker på dette, og fordi jeg har så lite symptomer og generelt har det greit så er jeg livredd for at det ikke er noe liv der inne:( Er det virkelig så mange her inne som har opplevd det som jeg har inntrykk av? Kanskje de av dere som aldri har opplevd det kan rekke opp en hånd? <3
Er ikke så rart mange har opplevd det. Sies jo at opp til 75 % av alle svangerskap ender i abort. De fleste av disse før man vet noe selv.

Ikke for å skremme deg altså. Det går bra med de fleste som tester positivt.

Statistikk sier:
  • 25 – 30 % risiko fra unnfangelse
  • 15 % sjanse fra ca. uke 3.
  • 8 % sjanse fra uke 6.
  • 5 % sjanse fra uke 8
  • 2 % sjanse fra uke 9
  • mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.
De fleste mister før uke 5, altså det som kalles kjemisk. Eller hvis man ikke vet "en lit sen mens"

Jeg er enig i at det er mye fokus på det her inne, jeg også blir mer redd for det.
Her er tankene mine ; man kan aldri vite om det går bra eller ikke, ender det i en SA/MA så er det en genetisk match som ikke er forenelig med liv.
Uansett er det trist for det eneste man vil er at spiren i magen skal være den man føder fram 9 måneder etterpå.
-jeg tror også at man blir litt mer redd for det fordi det er stor åpenhet om det her inne , og det er jo veldig ofte det negative man bemerker seg . Men det fødes masse fine bebiser her inne og jeg tror det beste er å "ta det for gitt" at alt går bra :)

Det går som regel bra :)

Jeg tror det er en grunn til jordmødre og helsesøstre fraråder Babyverden og Mammanett osv spesifikt. Er nok nettopp fordi mange som er her inne har vanskelige prøvehistorier, tragedie etter tragedie med MA og SA stakkars, og mye IVF vil jeg tro. At det er litt overrepresentert her.

Det går jo som regel bra. Og jeg har INGEN venninner som er på BV, og ingen av de har hatt SA/MA eller triste historier. Bare en haug med friske bebiser. Så det store flertall i Norge sitter jo ikke på BV, men jammen fødes mange friske barn hver dag :)

Jeg forstår deg veldig godt. Er også bekymret og redd. Men prøver å tenke at i de fleste tilfellene så går det bra med spiren i magen <3. Og så er det jo slik at man merker seg mer til de historiene som ikke går bra også, slik er hvertfal jeg dessverre:/. Håper spirene til alle oss klamrer seg fast til Juni 2017 og snur livene våre opp ned:)

Skjønner veldig godt hva du mener! Har også fått på følelsen at det skjer med så utrulig mange...men er vell flere som ønsker å skrive om tunge ting her, når de kanskje ikke har så mange andre å snakke med. Få luftet tankene sine. Men er veldig overrasket over hvor "vanlig" det er. Prøver selv å tenke at jeg ikke skal ta sorgene på forskudd! I dag blødde jeg ganske mye, trodde det var SA, men fikk allikevel sett/hørt et bankende hjerte <3 (hadde tilfeldigvis time hos legen i dag) Vi får bare krysse fingrene å håpe på det beste :) liker veldig godt statistikken som ble lagt ut over her, roer meg ganske mye :)

Det er større sannsynlighet for at det går bra enn dårlig! :D Har gått bra her med første svangerskap.

Skjønner godt hva du mener.
Forrige svangerskap var jeg ikke medlem av babyverden og tenkte ikke på at det kan gå galt engang.
Denne gangen er jeg bekymret og lurer og lurer.
Her inne leser man om så mye trist.
Men en tanke har slått meg, kanskje pga de de opplever noe veldig trist så trenger de å dele det med noen, og derfor blir dette historiene vi leser. Tror det er få som skriver et lang innlegg om er svangerskap som gikk bra, og de som aldri har opplevd en SA eller MA.

Jeg prøver tenke slik at vi kan ikke styre alt, vi må heller prøve slappe av, nyte tiden fremover og glede oss for hva fremtiden skal bringe <3
Stor klem

Jeg har mistet to ganger og født ei velskapt jente i mellom :) slapp av og pust! La naturen ordne opp dersom det ikke er liv laga - å nyt svangerskapet så lenge alt går etter boka :)

Vi prøvde i halvannet år og etter 2 ivf så satt hun :-) Aldri mistet, men aldri vært gravid heller før vår første som kom ifjor. Gravid igjen nå, og denne gangen hjemmelaget. Er selv bekymret for at det ikke skal gå veien, men prøver å legge alle de tankene bak i hodet. Første gang var jeg så bekymret hele tiden at jeg ikke klarte å glede i meg skikkelig over graviditeten. Det har jeg bestemt meg for at ikke skal skje denne gangen. Prøve å slappe av og bare nyde det uten å tenke så mye på hva som kan skje <3 :-)

Takk for gode ord! :Heartred

:Heartred

Gravid med nr 2 og har aldri mistet. :)

Godt å lese om alle dere som får positiv slutt på svangerskapet ;). Lett for å uroe seg for alt som kan skje.

Back
Topp