Jeg sover ikke lenger..

Krösa Maja

Forumet er livet
Jeg begynner å bli desperat! Jeg sovner ikke før ved 5/6 tiden og står opp med unga 7.
Jeg er så trøtt, sliten, vondt i hodet osv.
Jeg er sykemeldt nå, legen har satt meg på noe tøffe medisiner. De hjelper derimot ingenting!!
Noen som har noen gode råd mot det å få søvn når kroppen nekter. Jeg er på min tredje uke med 1-2 timer søvn hver dag[emoji22]
 
Chai te av melk på kvelden, ha skikkelig utmattende sex rett før leggetid, stå opp og sett deg i sofaen 30min før du legger deg igjen om du merker at du et våken. Jeg brukte ligge og lese bok på tlf frem til øynene ikke klarte mer da jeg slet. Vær flink og aktiver blålysfilter på tlf på kveld/natt.
 
Chai te av melk på kvelden, ha skikkelig utmattende sex rett før leggetid, stå opp og sett deg i sofaen 30min før du legger deg igjen om du merker at du et våken. Jeg brukte ligge og lese bok på tlf frem til øynene ikke klarte mer da jeg slet. Vær flink og aktiver blålysfilter på tlf på kveld/natt.

Sex har veldig motsatt effekt på meg, da må jeg også stå opp igjen og bruker timesvis på å sovne igjen.
Hvordan smaker denne Te’en? God smak. Den Skal prøves. Lese på mobilen gjør jeg, men jeg sovner ikke. Er så sykt trøtt, men likevel så vil ikke kroppen sov[emoji848]
 
Sex har veldig motsatt effekt på meg, da må jeg også stå opp igjen og bruker timesvis på å sovne igjen.
Hvordan smaker denne Te’en? God smak. Den Skal prøves. Lese på mobilen gjør jeg, men jeg sovner ikke. Er så sykt trøtt, men likevel så vil ikke kroppen sov[emoji848]


Ville vært litt forsiktig med chai altså. Iallfall om du kjøper sånne teposer. Greit med koffein i.

Jeg vil vel egentlig anbefale deg å unngå alt av koffein etter Kl 14 på ettermiddagen. Kaffe, te med koffein, brus (cola) feks.
Og så må du ut og gå tur. Så langt og hardt du klarer. Varm dusj på kvelden.

Ikke greit å ha det slik.
 
Jeg begynner å bli desperat! Jeg sovner ikke før ved 5/6 tiden og står opp med unga 7.
Jeg er så trøtt, sliten, vondt i hodet osv.
Jeg er sykemeldt nå, legen har satt meg på noe tøffe medisiner. De hjelper derimot ingenting!!
Noen som har noen gode råd mot det å få søvn når kroppen nekter. Jeg er på min tredje uke med 1-2 timer søvn hver dag[emoji22]

Vet du hva som utløste søvnproblemet?
 
Å det er så slitsomt å gå sånn over tid, dessverre ikke funnet noe som hjelper på mine søvnproblemer ennå så håper på tips her
 
Sov på dagen, går det?
 
Ville vært litt forsiktig med chai altså. Iallfall om du kjøper sånne teposer. Greit med koffein i.

Jeg vil vel egentlig anbefale deg å unngå alt av koffein etter Kl 14 på ettermiddagen. Kaffe, te med koffein, brus (cola) feks.
Og så må du ut og gå tur. Så langt og hardt du klarer. Varm dusj på kvelden.

Ikke greit å ha det slik.

Er det koffein i den? Da må jeg nok holde meg unna ja[emoji85]Cola, der sa du noe. Skal ikke drikke det i dag å se om det fungerer.
Tur, det var kanskje lurt. Jeg sliter litt med å få det til om dagen for mannen jobber lange dager/ ettermiddag kveld. Og da er det så mye som skjer når barna kommer hjem fra skolen.
Men jeg får starte dagene tidligere for jeg ligger på sofaen med hodepine og så utrolig trøtt etter ungene er i skole og barnehagen.
Men frisk luft er sunt så det må jeg prøve å få til. Nei, det er utrolig slitsomt, og mer desperat man blir verre blir det å sove også [emoji31]
 
Hold deg unna bøker, tv og telefon 1 time før leggetid. Hodet må koble av[emoji106]
 
Jeg tror det er litt tankekjør i hodet mitt, også har jeg gått på medisiner i ett helt år for å få sove. De har jeg trappet ned og sluttet på. Vet ikke om jeg da har blitt fullstendig ødelagt av de.

Sovemedisin er vanskelig å trappe ned på. Hva med å gjøre mentale rydde øvelser før du legger deg for å hindre tankekjør?
 
Kjenner til problemet, selv om jeg nok sover noe mer enn deg. Men det er urolig søvn jeg har..

Jeg sov et par timer på formiddagen i dag, det trengte jeg.

Hva med å få tilført melatonin? Det er jo kroppens søvnhormon. Siden du har gått fast på sovetabletter kan jo hormonnivået ditt være ødelagt? Ene søstra til samboer bruker det. Finnes i tabletter tror jeg
 
Hadde det slik i flere måneder.. (psykisk pga livssituasjon). Ingenting hjalp meg heller. Hodet jobbet på fullgir uansett hvor mange turer jeg gikk etc. MEN, har du sjekket om du kan ha høyt stoffskifte? Da jobber kroppen på høygir om man blir utslitt. Be legen ta en blodprøve :)
 
Mange ganger så sliter jeg selv med å sove hvis det er litt for vamt i rommet, eller dyna er for varm så gjerne prøve å ha det kjøligere på rommet dersom det er varmt? Eventuelt bytte ut dyna med et laken.

Nå så er den tynneste dyna mi for tykk og lakenet for kaldt... Så det jeg gjør er å sove med laken over meg og et tynt teppe over der igjen... Fungerer veldig bra for meg :)


Hvis du har mye å tenke på og sitter og kverner dette i hodet før du legger deg kan det hjelpe å skrive det ned på en lapp eller mobilen. Spesielt hvis det er noe du må huske å gjøre dagen etterpå. Da vet du at du ikke glemmer det dagen etterpå og kan gjerne få sove raskere :)
 
Oppskrift på god søvnhygiene:
Ingen tv, internett telefon eller annet inntil 2 timer før leggetid.
Bare sex og søvn er lov i senga. Ingen tlf eller bok der.
Legg deg til fast tid hver kveld. Sovner du ikke innen 1 time stå opp drikk et glass vann og sitt noen minutter før du prøver på nytt.
Anbefaler også meditasjon i form av å puste riktig, kjenne etter at alle kroppsdelene er der og og å holde tankene der.
Om tankene begynner å vandre til vonde tanker, så prøv å tenk på en god drøm istede.

Hvilke medisiner er du satt på btw?
 
Være aktiv (gå tur/jogge/trene) hjelper mye på søvn og energi, men helst ikke tren senere enn 1 t før du skal ligge deg.

Te kan hjelpe, som flere over skriver. Sjekk baksiden av te'en, mange er uten koffein. De har godt utvalg av "god natt-te" på helsekosten :)

Siste timen før du skal ligge deg: Ikke se på tv eller mobil. Lyset gjør at du sovner dårligere.

Kan dere sove separat en stund? Da forstyrrer man ikke hverandre. Det er vitenskapelig bevist at man sover best når man er alene i sengen.

Sist, men ikke minst: Få hjelp av andre rundt deg (venner og familie). Kanskje de kan avlaste deg litt med barn og husoppgaver? Vær åpen med mannen din om at du sliter, og at det ikke kan fortsette slik.

Lykke til:Heartred
 
Jeg hadde en skikkelig god yoga øvelse kort tid før sengetid en stund og det tror jeg er beste søvnen jeg har hatt:Heartred

Det var ikke vanskelige kompliserte øvelser men fikk brukt mye kjernemusklatur og tøyd ut kroppen skikkelig, i god atmosfære, behagelig musikk og litt «meditasjon» øvelser så var jeg så avslappet og behagelig når jeg la meg at jeg sov så fantastisk godt. Anbefales:)
 
Kjenner til problemet, selv om jeg nok sover noe mer enn deg. Men det er urolig søvn jeg har..

Jeg sov et par timer på formiddagen i dag, det trengte jeg.

Hva med å få tilført melatonin? Det er jo kroppens søvnhormon. Siden du har gått fast på sovetabletter kan jo hormonnivået ditt være ødelagt? Ene søstra til samboer bruker det. Finnes i tabletter tror jeg

Disse ble utskrevet før jeg ble satt på de jeg har gått på og dessverre ingen virkning på meg. Sovnet ikke da heller og ble da satt på noe annet som skulle hjelpe meg. Og det hjalp, men kunne ikke fortsette [emoji57]
 
Hadde det slik i flere måneder.. (psykisk pga livssituasjon). Ingenting hjalp meg heller. Hodet jobbet på fullgir uansett hvor mange turer jeg gikk etc. MEN, har du sjekket om du kan ha høyt stoffskifte? Da jobber kroppen på høygir om man blir utslitt. Be legen ta en blodprøve :)

Det skal jeg be han sjekke, men burde man ikke ha flere symptomer?
 
Back
Topp