Gratulerer
Velg etter hva som er viktig for dere. Det viktigste nå er å booke kirke og lokale - forutsatt at dere har satt dato. Skal dere ha fotograf? Kanskje den må bookes tidlig. Skal du kjøpe hvit kjole? Tenk på om du må igang med prøving. Finn en god toastmaster. Hvilket budsjett har dere, og hvor vil dere prioritere å bruke penger?
Her hadde vi vielse i den lokale kirken med masse levende musikk, fremført av gode venner. På festen hadde vi 1/3 hans familie, 1/3 min familie og 1/3 venner. Det ble mye folk, ca 100 inviterte, men vi ville ha det sånn. Her tik vi kanskje det viktigste valget for middagen, men som vi har fått mye positiv tilbakemelding på i etterkant: alle satt sammen med noen de kjente, og ingen par ble splittet.
Vi serverte treretters middag og sto for all drikke. Vi ba om at alle talere måtte melde seg senest en uke i forveien, og gav Max taletid (5 min til brudgom, brud, brudens far og brudgommens mor, og 3 min til alle andre. Til toastmaster oppga vi hhv 7 og 5 min, slik at det lå litt slingringsmonn inne). Det førte til en meget effektiv middag på under 3 timer, inkl 11 taler og to pauser.
Bryllupskaken fikk vi av brudgommens far i bryllupsgave, og var en femetasjers mousse-kake fra en velrennomert konditor. Jeg vil absolutt anbefale mousse-kake. Den var frisk og god, og toppen holdt seg svært godt i fryseren et års tid.
Under festen hadde vi åpen bar, og hadde hyret inn et ministorband via et av korpsene vi spiller i. Levende musikk var kjempefint, og det ble liv og røre på dansegulvet.
Gjennom hele dagen hadde vi med oss en kjempeflink fotograf. Det var en dyr utgiftspost, men vi har ikke angret en plass i ettertid. Hun har virkelig fanget mange stemninger på bildene og vi blir kastet rett tilbake til dagen når vi ser dem. Ikke minst er det flere fine bilder av pappa der, og det betyr ekstra mye siden jeg mistet pappa under et år senere.
Dagen vår kostet penger, men vi fikk veldig mye hjelp. Jeg er utrolig glad og takknemlig for at det lot seg gjøre. Når jeg forteller om den høres den overdådig ut, men jeg opplevde det ikke slik selv. Vi droppet mye stæsj som mange bruker penger på, og fokuserte heller fullt og helt på det som betyr mye for oss: samvær med mennesker vi er glade i og musikk. Målet (bortsett fra å si ja i kirka da) var at folk skulle ha det bra, og det tror jeg vi fikk til.
Noen ting som jeg har kommet på mens jeg har skrevet dette:
- En god toastmaster er alfa og omega. Han reddet oss noen ganger i løpet av dagen og kvelden.
- Prøv å få tatt gruppebilde av alle som er tilstede. Vi har et hengende på veggen, og er veldig glade for å ha det.
- Fokuser på det som er viktig for dere. Dere må ikke ha dokurv, fotobooth, gjestegaver eller fancy gjestebok (jeg glemte helt gjestebok og var på Clas Ohlson rett før stengetid kvelden før. Den funka den også.
)
- Vi valgte å ikke ha barn under bryllupsfesten (unntaket var dersom noen fortsatt ammet). Det var naturlig for oss, dere må avgjøre hva som er rett for dere.
- Det er deres dag. Det viktigste skjer i kirka. Deretter må man huske på at man har bedt en hel haug med folk bruke minst en dag og sannsynligvis ganske mye penger for å komme på festen deres. Det bør man ha respekt for.