JEG SKAL GIFTE MEG, hjeeeelp

Lillemy0894

Forelsket i forumet
MayDay2021
Trenger tips og råd til planlegging! Hva må jeg gjøre? Må man betale for kirke når det ikke er nærmest der jeg bor? Hvordan organisere p åen best mulig måte?
 
Kirke er gratis hvis du sogne til den. Ellers må du bestemme deg for hva som er viktig for deg i ditt bryllup:)
 
Jeg syntes det var urolig deilig å ha en notatbok å skrible i når tankene på hva jeg ville kom!
Lurt å sjekke ledige datoer i kirken og så finne lokale, for så å booke kirken. Var lettere å få tid i kirken en lokalet vi hadde :happy:

ellers syntes jeg og det var kjempe kjekt å skrive gjesteliste. Bare skrev ned alle jeg kom på som jeg ville invitere. Og så noen uker senere begynte jeg å sortere. :happy:
 
Trenger tips og råd til planlegging! Hva må jeg gjøre? Må man betale for kirke når det ikke er nærmest der jeg bor? Hvordan organisere p åen best mulig måte?
Kjøp et bryllupsmagasin. Der har de alltid huskelister og forslag til budsjett og tidsrammer ting bør gjøres innen osv. Disse tingene tror jeg de har med i hver eneste utgave.

Book kirke og lokale, som noen skriver under her. De mest populære datoene forsvinner fort. Og lag en kjapp gjesteliste så du ser litt hvor stort lokale dere trenger + tenk over hvor mye dere ønsker og har råd til å bruke på bryllup. Bryllup koster akkurat så mye som man gjør det til, og det går rasende fort å bruke 50-80 tusen selv om man holder ting til et minimum. Har du ca budsjett, gjesteliste, lokale og kirke, så er du veldig godt igang.

Skriv ned i en notatbok, som andre foreslår her. Fordel oppgaver. Innhent tilbud på ting og tang.

Og book frisør/makeup så snart dato er satt. Mange av disse blir også fort booket på de populære datoene. Om du ikke skal fikse hår og sminke selv da.
 
Om du ikke sogner til kirken må du betale, noen ganger må man betale en liten summ for blomster i kirken.
Det er masse inspirasjon på nett om du søker. Dere må finne ut når, hvor og hvem skal komme. Du må ha forlover. Forlovere må sende inn dokumenter som gjør at dere får vielseattest. Dette gjør dere også, bort ifra dette velger dere hvor involvert dere vil at forlovere skal være og om det er noen oppgaver dere vil at de skal gjøre.

Vi hadde et catheringselskap hvor vi fikk bryllupskske og de pyntet lokale med valgte blomster.

Flere steder arrangeres bryllupsmesser
 
Gratulerer som kommende brud.
Kommer helt an på hvilket bryllup dere vil ha, og hva dere ønsker. Men sånn generelt når dere har bestemt dato er det lurt å booke time til frisør/ hår, fotograf, festlokale osv.
  • Skriv ned alt dere vil ha, og fordel oppgavene. Bruk familie/ venner og forlovere ❤️
 
Gratulerer :)

Velg etter hva som er viktig for dere. Det viktigste nå er å booke kirke og lokale - forutsatt at dere har satt dato. Skal dere ha fotograf? Kanskje den må bookes tidlig. Skal du kjøpe hvit kjole? Tenk på om du må igang med prøving. Finn en god toastmaster. Hvilket budsjett har dere, og hvor vil dere prioritere å bruke penger?

Her hadde vi vielse i den lokale kirken med masse levende musikk, fremført av gode venner. På festen hadde vi 1/3 hans familie, 1/3 min familie og 1/3 venner. Det ble mye folk, ca 100 inviterte, men vi ville ha det sånn. Her tik vi kanskje det viktigste valget for middagen, men som vi har fått mye positiv tilbakemelding på i etterkant: alle satt sammen med noen de kjente, og ingen par ble splittet.

Vi serverte treretters middag og sto for all drikke. Vi ba om at alle talere måtte melde seg senest en uke i forveien, og gav Max taletid (5 min til brudgom, brud, brudens far og brudgommens mor, og 3 min til alle andre. Til toastmaster oppga vi hhv 7 og 5 min, slik at det lå litt slingringsmonn inne). Det førte til en meget effektiv middag på under 3 timer, inkl 11 taler og to pauser.

Bryllupskaken fikk vi av brudgommens far i bryllupsgave, og var en femetasjers mousse-kake fra en velrennomert konditor. Jeg vil absolutt anbefale mousse-kake. Den var frisk og god, og toppen holdt seg svært godt i fryseren et års tid.

Under festen hadde vi åpen bar, og hadde hyret inn et ministorband via et av korpsene vi spiller i. Levende musikk var kjempefint, og det ble liv og røre på dansegulvet.

Gjennom hele dagen hadde vi med oss en kjempeflink fotograf. Det var en dyr utgiftspost, men vi har ikke angret en plass i ettertid. Hun har virkelig fanget mange stemninger på bildene og vi blir kastet rett tilbake til dagen når vi ser dem. Ikke minst er det flere fine bilder av pappa der, og det betyr ekstra mye siden jeg mistet pappa under et år senere. :Heartred

Dagen vår kostet penger, men vi fikk veldig mye hjelp. Jeg er utrolig glad og takknemlig for at det lot seg gjøre. Når jeg forteller om den høres den overdådig ut, men jeg opplevde det ikke slik selv. Vi droppet mye stæsj som mange bruker penger på, og fokuserte heller fullt og helt på det som betyr mye for oss: samvær med mennesker vi er glade i og musikk. Målet (bortsett fra å si ja i kirka da) var at folk skulle ha det bra, og det tror jeg vi fikk til.

Noen ting som jeg har kommet på mens jeg har skrevet dette:
- En god toastmaster er alfa og omega. Han reddet oss noen ganger i løpet av dagen og kvelden.
- Prøv å få tatt gruppebilde av alle som er tilstede. Vi har et hengende på veggen, og er veldig glade for å ha det.
- Fokuser på det som er viktig for dere. Dere må ikke ha dokurv, fotobooth, gjestegaver eller fancy gjestebok (jeg glemte helt gjestebok og var på Clas Ohlson rett før stengetid kvelden før. Den funka den også. ;) )
- Vi valgte å ikke ha barn under bryllupsfesten (unntaket var dersom noen fortsatt ammet). Det var naturlig for oss, dere må avgjøre hva som er rett for dere.
- Det er deres dag. Det viktigste skjer i kirka. Deretter må man huske på at man har bedt en hel haug med folk bruke minst en dag og sannsynligvis ganske mye penger for å komme på festen deres. Det bør man ha respekt for.
 
Gratulerer!!

Vi måtte betale for å gifte oss i kirken i nabokommunen. Men siden jeg var konfirmert i den kommunen betalte vi kun for leie av prest og ikke organist og selve kirken.

Ellers sett opp en liste over hva som er det viktigste for deg. Er det viktigst med antall gjester eller å ha det i drømmelokale? Ingen selvfølge at man får til begge deler.
Forhør deg også med flere cateringselskaper om pris osv. Få familie og venner til å bidra med en kake :)
 
Gratulerer så mye!

Jeg vil anbefale deg å ha ei bok du skriver ned tingene du ønsker deg, når du kommer på dem. Å så kikke ofte i boka hva planene er. Om du starter planleggingen flere måneder i forveien blir de ofte glemt underveis. Angrer veldig på at jeg ikke brukte boka jeg selv hadde til vårt bryllup. Å ting ble gjerne glemt og/eller dyrere enn planlagt. Ikke for det, bryllupet ble en fantastisk dag selv om prislappen ble større enn forventet å planlagt. Men var endel ting som ble glemt de siste ukene fordi man måtte få alt klart. Mannen min satt å sydde strømpebåndet mitt dagen før bryllupet å rakk ikke å få det levert til meg, dermed ingenting gammelt og blått. Men gift ennå etter 11 år og ser ikke ut som han blir kvitt meg ennå :cool14
 
Back
Topp