Jeg har ljuget til min samboer, men reaksjonen hans er så barnslig

Uenig. Selv om man ikke har felles økonomi så vil forbrukslån påvirke den delen av økonomien som er felles, faste felles utgifter feks. For om man har då liten kontroll på økonomien at man tar opp forbrukslån då går det plutselig utover det man har felles også. Man bruker pengene på unødvendige lån istedet for på faste utgifter.
Altså, ts skriver lenger opp at hun låner penger fra dems felles konto, og må stå til rette for hva hun har brukt dem på. Det er jo hennes penger og lønn også, og skal ikke være nødvendig å låne av sine egne penger.. Det sier meg at det er en mann som er litt for kontrollerende.

Ellers er jeg forøvrig enig med deg i at forbrukslån ikke er gunstig.
Men det var ikke forbrukslån i det innlegget som den du quoter svarte på [emoji4]
 
Altså, ts skriver lenger opp at hun låner penger fra dems felles konto, og må stå til rette for hva hun har brukt dem på. Det er jo hennes penger og lønn også, og skal ikke være nødvendig å låne av sine egne penger.. Det sier meg at det er en mann som er litt for kontrollerende.

Ellers er jeg forøvrig enig med deg i at forbrukslån ikke er gunstig.
Men det var ikke forbrukslån i det innlegget som den du quoter svarte på [emoji4]
Trådstarter tok opp forbrukslån for å shoppe til barna?
 
Saken er, jeg har tatt opp forbrukslån for å betale ned en Klarna konto. Klarna konto har jeg brukt til å handle inn klær til barna, sminke, linser osv. Grunnen til at jeg ikke har sagt noe til han er pga uansett om jeg skal kjøpe noe, så er det at vi ikke har råd, det er for dyrt, unødvendig etc.
Jeg ble så lei av dette, og handlet derfor på kreditt, noe som ikke er bra!!
Nå har han funnet ut av det, og jeg har beklaget løgn. (Han fant ut av det ved å snoke)
Uansett, grunnen til at jeg ikke har innrømmet det er for da hadde pekefingeren kommet opp. Og det gjør den nå. Barna ville lage noe mat, men da kommer han med kommentarer som «vi har ikke råd til det nå», når jeg er på butikken så kommenterer han hvor jeg får pengene fra. Jeg mottok et gratis leverpostei lokk, da skal han se regningen og om den er betalt.
Jeg har ikke EN purring jeg!! Så jeg synes det er litt teit oppførsel.. eller fortjener jeg det?

Det synes jeg du fortjener ja, for du har jo brukt deres penger til ting dere tydeligvis ikke har råd til, og til ting som i stor grad ikke er nødvendig for de fleste. (Sminke er tross alt ikke nødvendig, selv om mange av oss bruker det, og klær til ungene kan kjøpes billigere brukt.) Du har også løyet, og gått bak hans rygg, i stedet for å ta en ordentlig samtale med ham.
 
Trådstarter tok opp forbrukslån for å shoppe til barna?
Joda, men det du svarer på her, var en kommentar fra en som reagerte på at ts sier hun må låne penger fra deres felles konto, og at mannen graver og spør om hva hun har brukt de pengene på.

Forbrukslånet var ikke nevnt i den sammenhengen [emoji4]
 
Hadde samboeren min tatt opp kreditt bak min rygg og skjult det så hadde det klikket for meg. Hvor mye er det snakk om?
 
Trådstarter tok opp forbrukslån for å shoppe til barna?

Ja, fordi hun må låne av sine egne penger fordi hun må stå til rette for hvert minste beløp hun bruker. Dette FØR hun tok opp lån.
Leser man ikke innlegget før man kommenterer?
Hvordan kan man synes det er greit at en mann tar fullstendig eierskap i pengene til familien?
Og forbrukslån er helt greit om man klarer å betale dette, er ikke sånn at alle med forbrukslån havner på luksusfellen og har tvangstrekk i lønn ;)
 
Jeg tenker at ingen av delene er ok. Tenker de begge må ta seg en prat om økonomi og hva pengene skal gå til og at de blir enige om hvordan de skal ha det.
 
Tenker her må dere rydde opp begge, klart barna trenger klær og klart at partner blir sur om du går bak ryggen på ham uten å snakke med ham;)
 
Nei vet du her har du ikke mye sympati fra meg, og her snakker jeg rett ut fra leveren.
Du må ikke ha splitter nye, dyre klær til barna. Jeg antar ,uten å vite summen, at siden du tok et forbrukslån for å dekke Klarna gjelden så er det snakk om mye.
Og du skriver også sminke bl.a

Har dere felles økonomi og felles konto hvor han er fornuftig og du ikke respekterer han men går bak ryggen hans slik så skjønner jeg han godt. Min samboer hadde blitt r.a.s.e.n.d.e
Det å ha delt økonomi og konto er en tillitserklæring i seg selv. Nå har du satt deg selv i gjeld, forbruksgjeld, bak hans rygg og syntes han er teit som vil sikre seg om at du ikke skjuler mere?

Jeg er dårlig med penger. Jeg føler hele tiden at jeg "trenger ditt" og "trenger" datt. Jeg har hatt behov for ny regnjakke lenge. Men jeg går ikke bak ryggen til min samboer
Vi venter barn og han var nølende til å kjøpe ny barnevogn. Da gikk jeg ikke hen å kjøpte en på kreditt bak ryggen hans! Nei, vi snakket om det og diskuterte det og ble enige.

Om du vil ha full tilgang på dine penger, så krev separat økonomi da, da har han ikke noe han skulle sagt. Men om dere har felles økonomi og felles konto, og kanskje ikke så god råd så skal alle, og da mener jeg ALLE(!) kjøp faktisk gjøres mens man er enige! Spesielt om dere har dårlig råd.

Syntes faktisk du viser null forståelse for hva du faktisk har gjort, og nesten syntes litt synd på deg selv siden du ikke fikk bruke pengene. Du indikerer at det er hans feil at du måtte ta forbrukslån for å kjøpe masse ting, og fraskriver ditt eget ansvar i saken.

Om inntekt i tillegg er skeivfordelt, hvor han tjener mest som ofte er tilfelle, ja da skal du værtfall vise litt ydmykhet i forhold til hva du har gjort.

Flere over skriver om tragiske tilfeller hvor samboer har kjøpt over evne, alltid med en unnskyldning om "trenger og behøver": Men vet du, om barna trenger ull så finnes det supre ullpakker, brukte på finn!
Vi har god økonomi, og jeg vil likevel ikke kaste penger ut, ikke bruke noe, uten å snakke med samboer!

Og det går begge veier; når han ville kjøpe seg noe til ganske høy pris så diskuterte han det med meg. Og det er på tross av at han tjener 4 ganger min inntekt! Det kalles gjensidig respekt.

Nå har du ikke sagt noe om hans holdning til hans eget pengebruk, men han bør sannelig vise deg den respekten, og du bør virkelig legge deg flat for å ha brutt den tilliten dere har hatt mellom dere.

Flere over skriver at han virker kontrollerende og at det er feil. Men om ene partneren i et forhold er inkompetent med økonomien (og det er man når man tar et forbrukslån for å kjøpe ting) da er det ikke rart den andre blir paranoid!

Jeg gikk inn i dette forholdet mitt med dårlig økonomisk sans. hadde ikke min samboer puttet bremser på meg, voktet inntektene våre og snakket en del hardt til meg når jeg fortjente det, så hadde vi ikke klart å spare de x hundre tusen som man må ha for eget hjem. Og jeg er SÅ takknemlig for at han orker det!

Jeg beklager om jeg virkelig slem i min tekst her, men av og til må man sannelig høre det.
 
Nei vet du her har du ikke mye sympati fra meg, og her snakker jeg rett ut fra leveren.
Du må ikke ha splitter nye, dyre klær til barna. Jeg antar ,uten å vite summen, at siden du tok et forbrukslån for å dekke Klarna gjelden så er det snakk om mye.
Og du skriver også sminke bl.a

Har dere felles økonomi og felles konto hvor han er fornuftig og du ikke respekterer han men går bak ryggen hans slik så skjønner jeg han godt. Min samboer hadde blitt r.a.s.e.n.d.e
Det å ha delt økonomi og konto er en tillitserklæring i seg selv. Nå har du satt deg selv i gjeld, forbruksgjeld, bak hans rygg og syntes han er teit som vil sikre seg om at du ikke skjuler mere?

Jeg er dårlig med penger. Jeg føler hele tiden at jeg "trenger ditt" og "trenger" datt. Jeg har hatt behov for ny regnjakke lenge. Men jeg går ikke bak ryggen til min samboer
Vi venter barn og han var nølende til å kjøpe ny barnevogn. Da gikk jeg ikke hen å kjøpte en på kreditt bak ryggen hans! Nei, vi snakket om det og diskuterte det og ble enige.

Om du vil ha full tilgang på dine penger, så krev separat økonomi da, da har han ikke noe han skulle sagt. Men om dere har felles økonomi og felles konto, og kanskje ikke så god råd så skal alle, og da mener jeg ALLE(!) kjøp faktisk gjøres mens man er enige! Spesielt om dere har dårlig råd.

Syntes faktisk du viser null forståelse for hva du faktisk har gjort, og nesten syntes litt synd på deg selv siden du ikke fikk bruke pengene. Du indikerer at det er hans feil at du måtte ta forbrukslån for å kjøpe masse ting, og fraskriver ditt eget ansvar i saken.

Om inntekt i tillegg er skeivfordelt, hvor han tjener mest som ofte er tilfelle, ja da skal du værtfall vise litt ydmykhet i forhold til hva du har gjort.

Flere over skriver om tragiske tilfeller hvor samboer har kjøpt over evne, alltid med en unnskyldning om "trenger og behøver": Men vet du, om barna trenger ull så finnes det supre ullpakker, brukte på finn!
Vi har god økonomi, og jeg vil likevel ikke kaste penger ut, ikke bruke noe, uten å snakke med samboer!

Og det går begge veier; når han ville kjøpe seg noe til ganske høy pris så diskuterte han det med meg. Og det er på tross av at han tjener 4 ganger min inntekt! Det kalles gjensidig respekt.

Nå har du ikke sagt noe om hans holdning til hans eget pengebruk, men han bør sannelig vise deg den respekten, og du bør virkelig legge deg flat for å ha brutt den tilliten dere har hatt mellom dere.

Flere over skriver at han virker kontrollerende og at det er feil. Men om ene partneren i et forhold er inkompetent med økonomien (og det er man når man tar et forbrukslån for å kjøpe ting) da er det ikke rart den andre blir paranoid!

Jeg gikk inn i dette forholdet mitt med dårlig økonomisk sans. hadde ikke min samboer puttet bremser på meg, voktet inntektene våre og snakket en del hardt til meg når jeg fortjente det, så hadde vi ikke klart å spare de x hundre tusen som man må ha for eget hjem. Og jeg er SÅ takknemlig for at han orker det!

Jeg beklager om jeg virkelig slem i min tekst her, men av og til må man sannelig høre det.

Det handler i bunn og grunn ikke om pengene i seg selv. Det handler om tillit versus mistillit, makt/avmakt, åpenhet og hemmeligholdelse. Det kan avgjøre om man har det bra sammen eller ikke.

Syns dette var et fint innlegg fordi du forteller hvordan du selv har lært å tenke mer økonomisk. Tenker at mannen din sikkert har fått enda mer respekt for og tillit til deg også:)

Det skader som regel ikke å lære noe nytt, vi lærer så lenge vi lever :)
 
Min peosnlige mening er det fortjener du! Forstår veldig godt hans oppførsel før du tok opp kredit kort var provoserende og krevende. Men juge er aldri løsningen. Jeg hadde klikka totalt hvis min mann hadde gjort det uansett grunn. Det er STORT brudd på min tillit. Kommunikasjon og ærlighet må alltid komme først. Og det høres ut som dere burde bli mye bedre på det. Ikke svarer du håpet på, kanskje litt hardt men du ba om min mening. Uansett lykke til, håper dere får snakket ut om det, fått til noen endringer og kommer over dette :)
 
Back
Topp