Dette sier en far som ikke lenger bor med mor og barn. Han mener han og NAV betaler for alt barnet trenger, og at mor slipper unna. Har han rett? http://www.na24.no/article3402542.ece
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
I mange tilfeller er det nok som han sier. Mange bidragsytere kommer veldig skjevt ut på grunn av at bidragsmottaker ikke ønsker å jobbe og tjene så godt som h*n kan. Jeg har satt meg rimelig godt inn i bidragsreglene og har vel litt bedre oversikt enn de fleste. I underholdskostnaden er det regnet inn boutgifter, forbruksutgifter og utgifter til litt større ting som sykkel osv. Det som ikke er med er gaver, ferieturer osv. Utregningen tar også hensyn til om man har stønad til barnetilsyn eller ikke.meredith skrev:
Hadde de kuttet ut den fordelingsnøkkenlen med at den som tjener mest skal betale mest, er jeg sikker på at vi også hadde fått atskillig flere yrkesaktive. Dagens ordning skaper bare mer konflikter mellom skilte foreldre.
Mange bidragsmottakere kjøper heller ikke alt barna trenger av klær og utstyr, og sender barna til bidragsyter uten det nødvendige utstyret. Har selv hørt om flere fedre som aldri har fått medsendt vinterklær til barna, og som ha måttet ut og handle klær for å kunne ta med ungene ut og leke på vinteren. Enkelte av barna har vært så store at de har fortalt at moren hadde sagt at det kan faren deres kjøpe.
Er litt enig med han da... Min samboer har to barn fra før vi betaler 3500,- i bidrag for i mnd. I tillegg får hun jo 970,- i barnetrygd på hver av de. Da er vi oppe i 5440 kr hun har å bruke bare på ungene i en mnd. Hvis hun da bruker 3500,- i mnd av "sine" penger på ungene, er vi oppe i 8940. På en vanlig måned skal det ganske mye til å bruke nesten 9000,- på to unger! Ingen av de går i barnhage eller sfo eller noe som gir faste utgifter på de. Dvs av hun ikke bruker mer penger på ungene mnd enn vi gjør. Sannsynligvis mindre. Nå har hun også sluttet i jobben (der hun tjente mer enn sambo) av egen fri vilje da den nye mannen hennes tjener over millionen i året, og sendt inn krav om utregning av bidrag til nav! Mye vil ha mer. Vi har hatt privat avtale til nå, for det har vært til fordel for hun...Kattejenta skrev:
Men alle saker er ulike, forhåpentligvis trenger de fleste bidragspengene mer enn hva hun gjør...
Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha! Bleier, mat, barnehage, klær, sko. Og skal man bo på gaten da eller? Husleie, strøm. Om mor jobber, så får hun jo nesten ikke penger fra NAV. Jeg blir like oppgitt hver gang jeg leser om menn som tror at barn ikke koster penger hver måned.Lissyjane skrev:
Kattejenta skrev:
Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha! Bleier, mat, barnehage, klær, sko. Og skal man bo på gaten da eller? Husleie, strøm. Om mor jobber, så får hun jo nesten ikke penger fra NAV. Jeg blir like oppgitt hver gang jeg leser om menn som tror at barn ikke koster penger hver måned.Lissyjane skrev:
I vårt tilfelle da, så bruker ikke ungene bleie mer, og ingen av de går i bhg eller sfo. Hver gang de kommer med noe nytt av klær eller sko så er det mormor som har kjøpt det. Husleie og strøm må man betale om man har barn eller ei... Vi har hatt begge ungene boende over lengre tid, merker svært liten forskjell på matbudsettet da man stor sett lager en viss mengde middag uansett, koster ikke fryktelig mye for et par ekstra poteter. Har selv et bleiebarn som går i bhg, men syns ikke det går veldig hardt utover økonomien. Men, som sagt, et hvert tilfelle er forskjellig, men det finnes faktisk de som er i sin fulle rett til å bli oppgitt over bidragsreglene sånn som de er i dag. Syns du er litt kjapt ute med å dømme alle menn som syns systemet er urettferdig nedenom og hjem.
Lissyjane skrev:
Kattejenta skrev:
I vårt tilfelle da, så bruker ikke ungene bleie mer, og ingen av de går i bhg eller sfo. Hver gang de kommer med noe nytt av klær eller sko så er det mormor som har kjøpt det. Husleie og strøm må man betale om man har barn eller ei... Vi har hatt begge ungene boende over lengre tid, merker svært liten forskjell på matbudsettet da man stor sett lager en viss mengde middag uansett, koster ikke fryktelig mye for et par ekstra poteter. Har selv et bleiebarn som går i bhg, men syns ikke det går veldig hardt utover økonomien. Men, som sagt, et hvert tilfelle er forskjellig, men det finnes faktisk de som er i sin fulle rett til å bli oppgitt over bidragsreglene sånn som de er i dag. Syns du er litt kjapt ute med å dømme alle menn som syns systemet er urettferdig nedenom og hjem.
Det må man betale uansett? Ja? Det betyr jo ikke at man ikke trenger de pengene for det. Alene kan man sitte med en mindre leilighet for eksempel.
Er litt enig med han da... Min samboer har to barn fra før vi betaler 3500,- i bidrag for i mnd. I tillegg får hun jo 970,- i barnetrygd på hver av de. Da er vi oppe i 5440 kr hun har å bruke bare på ungene i en mnd. Hvis hun da bruker 3500,- i mnd av "sine" penger på ungene, er vi oppe i 8940. På en vanlig måned skal det ganske mye til å bruke nesten 9000,- på to unger! Ingen av de går i barnhage eller sfo eller noe som gir faste utgifter på de. Dvs av hun ikke bruker mer penger på ungene mnd enn vi gjør. Sannsynligvis mindre. Nå har hun også sluttet i jobben (der hun tjente mer enn sambo) av egen fri vilje da den nye mannen hennes tjener over millionen i året, og sendt inn krav om utregning av bidrag til nav! Mye vil ha mer. Vi har hatt privat avtale til nå, for det har vært til fordel for hun...Kattejenta skrev:
Men alle saker er ulike, forhåpentligvis trenger de fleste bidragspengene mer enn hva hun gjør...
Mrs Lutz skrev:
dette blir feil! det er kun hvis hun hadde tjent like mye som samboeren din.
hvis de tjener ca like mye så vil det si at barna koster ca 3000kr i mnd hver og det er ikke mye! barnetrygd kan du ikke regne med her for det får alle. at enslige får dobbel btrygd er fordi det faktisk er dyrere å bo alene.
Kattejenta skrev:
Mrs Lutz skrev:
dette blir feil! det er kun hvis hun hadde tjent like mye som samboeren din.
hvis de tjener ca like mye så vil det si at barna koster ca 3000kr i mnd hver og det er ikke mye! barnetrygd kan du ikke regne med her for det får alle. at enslige får dobbel btrygd er fordi det faktisk er dyrere å bo alene.
Men nå tjente hun da mer enn han, og hun bor ikke alene, men i et gigantisk hus hennes nye ektemann finansierer. Det at hun er gift med en som tjener fett har nada og nix å si for bidragsutregningen, men at min samboer bor med en annen har noe å si. Jeg måtte til og med sende inn MIN selvangivelse når det nye bidraget skulle regnes ut, men det var ikke et spørsmål engang om hun bodde med noen. Det at det var et spørsmål om min samboer bodde sammen med noen, var jo at han måtte betale mer fordi det var jo billigere å bo sammen to stykker. Men det at det var billigere for henne å bo sammen med noen andre, det spiller ingen trille. Reglene sånn som de er nå kan være veldig provoserende for de som betaler bidrag. Sånn er det bare. Ikke lett for dere å se, som bare sitter i andre enden.
Kattejenta skrev:
Lissyjane skrev:
Kattejenta skrev:
Det må man betale uansett? Ja? Det betyr jo ikke at man ikke trenger de pengene for det. Alene kan man sitte med en mindre leilighet for eksempel.
De som betaler bidrag trenger jo også penger til hus og strøm! Vi har aldri kunnet kjøpt en toroms leilighet f.eks, når vi skulle inn i boligmarkedet. Vi måtte kjøpe noe større for å ha plass til ungene når de kom på besøk annenhver helg og en gang i uken. Det er ikke slik at de som betaler bare kan bo på en hybel (hvis de har samvær med ungene da). Det gjelder å kunne se saken fra begge sider. Jeg vet at i vårt tilfelle sitter mor i en villa til 7 mill og svømmer i elektriske duppedingser og svir av 100 000,- på EN uke i syden (ja, det har hun fortalt oss), mens vi gjerne må vende på kronene på slutten av mnd for å få det til å gå rundt. Ja, da kan man fort bli litt bitter av å måtte betale tusenvis av kr til henne hver mnd... Men som sagt; et hvert tilfelle er forskjellig! Men man må kunne forstå at det er slik også. Alt er ikke svart hvitt.