Januar barn og barnehage?

MNN-13

Blir kjent med forumet
Her jeg bor (Trondheim) er det et barnehageopptak i året. Jeg tenker at det er både postivit og negativt jeg da, for da trenger ikke barnet være så pittelite når det starter... Men har dere tenkt hva dere skal gjøre de mnd før dere har barnehage? Har dere begynt å spare nå liksom? Huff, alt man skal gruble på! ;-)
 
Jeg søker nok plass så vi har den fra barnet er 1 år..men kommer nok ikke til å bruke den annet enn de få dagene jeg er på skolen og ingen kan passe :)
 
Vet man må være født før 1.september, men når er den andre datoen? :p d må jo være andre enn juli og august-barn som får barnehageplass? :p
 
Har ikke tenkt så mye på det. Men husk t du kan få kontantstøtte;-) ca 5000 i måneden for å Ikke ha barnet i bhg ikke det store i forhold il 100% jobb, men det hjelper:)
 
Har ikke tenkt så mye på det. Men husk t du kan få kontantstøtte;-) ca 5000 i måneden for å Ikke ha barnet i bhg ikke det store i forhold il 100% jobb, men det hjelper:)
å fy fillern...kontantstøtte hadde jeg helt glemt...DA blir det ikke barnehageplass før høsten i 2015 nei ;)
 
Ganske grei sum da!
Får man kontantstøtte om man jobber gradert også?
Er utdannet lærer, så kan klare meg uten fulle dager, men da jeg er relativt nyutdanna, er det ikke så lett å få jobb heller... Får jeg jobb, må jeg nesten ta den liksom..
 
Vet man må være født før 1.september, men når er den andre datoen? :p d må jo være andre enn juli og august-barn som får barnehageplass? :p
I trondheim er det vel bare den datoen tror jeg... merkelig opplegg!
 
Ganske grei sum da!
Får man kontantstøtte om man jobber gradert også?
Er utdannet lærer, så kan klare meg uten fulle dager, men da jeg er relativt nyutdanna, er det ikke så lett å få jobb heller... Får jeg jobb, må jeg nesten ta den liksom..
det lurer jeg og på!! er sykepleier, og kunne jobbet noen dager.. jeg tror kontantstøtta er for de som ikke har barn i barnehage, så da må jo vel mor kunne jobbe litt...hovedpoenget er vel at barn hverken er i barnehage eller hos dagmamma!
 
Jo, men hvis barnet skal være født før 1.9, når er den andre datoen liksom? 1.januar? 1.juni? :p

Vet ikke hvordan man siterer, men sikter til deg tibh86 :)
 
Jo, men hvis barnet skal være født før 1.9, når er den andre datoen liksom? 1.januar? 1.juni? :p

Vet ikke hvordan man siterer, men sikter til deg tibh86 :)

Her i Trondheim er det ihvertfall opptak x 1 i året, og søknad er første mars, så man må da søke når barnet er 2 mnd (!) om man vil ha plass fra august året etter, altså når barnet er 1 1/2 år gammelt.. om du skjønner? :)
 
Her i Trondheim er det ihvertfall opptak x 1 i året, og søknad er første mars, så man må da søke når barnet er 2 mnd (!) om man vil ha plass fra august året etter, altså når barnet er 1 1/2 år gammelt.. om du skjønner? :)
Nei blir det riktig da? Jeg vil ha plass når barnet er halvannet.. Altså august i 15.. Da må jeg søke innen 1.mars i 15...
 
ta dette fra en "erfaren" januar mamma (Fikk min gutt januar 11) søk så fort som dere får fødselsnr. dere har ingen rett på plass allerede fra aug. 14. men dere kommer inn på ventelistene, og dermed har et "fortrinn" for å komme inn på ønsket bhg. dere derimot har krav på plass fra hovedopptaket i 15. (så fremt dere ikke har søsken prioritering, eller feks blir alenemødre då kan dere et "fortrinn" for å komme inn i bhg tildigere pga prioritering fra kommune/Nav)
 
Det er kun ett barnehageopptak i året, og man må søke før 1. mars. Barnet begynner da i barnehage i august. Eller man kan velge å betale på plassen til man ønsker barnet skal starte.

Er barnet født etter 1. september har man ikke rett til barnehageplass.

Flere partier/fylker ønsker å innføre to barnehageopptak. Det er vel på bakgrunn av bl.a. baby boom om sommeren - mange vil ha sikret plass til barnet sitt ett år etter fødsel.

Min datter er født i november 2010, og søkte plass til henne ved opptak om våren, men fikk avslag første gangen. Ordnet seg til slutt.
 
Så om man har ett barn i barnehagen fra før- hvordan fungerer det med prioriteringen da? Kan man få plass før da...? Eldstemann drøst i oktober 2010, og måtte da gå hjemme 10 mnd ulønnet.... På grunn av mangel på barnehageplass, og han ikke hadde krav på det...
 
Da er det noe som heter søskenprioritet :) - hvis du søker samme barnehage.

Usikker på hva det betyr hvis man har barn født mellom 1. sept og 31. des... Men nå får jo vi januarbarn :)
 
det lurer jeg og på!! er sykepleier, og kunne jobbet noen dager.. jeg tror kontantstøtta er for de som ikke har barn i barnehage, så da må jo vel mor kunne jobbe litt...hovedpoenget er vel at barn hverken er i barnehage eller hos dagmamma!
Ja, kontantstøtten får du hvis du holder barnet hjemme fra bhg. men barnet kan være til dagmamma. Derfor er de mange som har barna til dagmamma frem til de er 3 år ( da er det ikke mer støtte og få). men du kan ha barne i bhg (ikke 100%) å få gradert kontantstøtte:) ble litt kronglette forklart. Men håper du forstår:)
 
Back
Topp