jaja

Shetlandsponnier er fine barneponnier. Ponnier generelt kan være sta og obsternasige, men det er en del av sjarmen med dem, syns jeg. [:D] Hvis dere vil ha en hest for hele familien, hadde kanskje en Norlandshest, Fjording eller Kaldblods (ikke traver) vært noe? De er ofte veldig rolige og barnevennlige. Evt en annen ponnitype som ikke er liten, men heller ikke stor. 7-åringen kan ikke hanskes med en av de alene da, men jeg hadde ikke sluppet min 7-åring alene med en Shettis heller, for den del.. Har dere eller noen i familien mye erfaring med hest? 

Hvis ikke dere som foreldre kan med hest så anbefaler jeg å ikke kjøpe hest.
det er dere som foreldre som er ansvarlige for hesten, ikke dattra deres eller noen andre.

ORIGINAL: MammantilGutt

shetlandsponni kan være veldig stae j men de kan også være veldig gode. men når hu er 7 år er det ikke mange år man kan ri på den. siden den er så liten.

jeg ville vel heller da kjøpt meg en fjording eller en islandshest, de er det grei str på som regel er den rasen veldig rolige og gode og de kan blir brukt til det meste men er utrolige gode tur hester. men ville nok kanskje hørt litt rundt med oppdrettere på denne rasen om hva de mener, men jeg ville kjøpt en sånn hest og vi skal kjøpe en islandshest når vi flytter på gården til pappan til sambo om noen år[:)]

Ja, det er sant. Min jente f.eks er vel allerede litt i lengste laget for en shettis..

ORIGINAL: ¤Ida

det er dere som foreldre som er ansvarlige for hesten, ikke dattra deres eller noen andre.

Mhm.. Derfor jeg spurte hvem som har erfaringen. Hest krever mye av både tid og kunnskap, og det er et laaangt stykke fra å skaffe seg et kjæledyr som hund eller katt. [;)]

Mange shettiser som blir stae fordi de for det meste har med små barn og gjøre, og da er det lett å ta kontrollen.. men en shettis som bir mye håndtert av voksne også er som rege kjempe søte og snille[:)]
og pga størrelsen syns barn de er lettere og enkere å ha med å gjøre, lærer også fortere når de rekker opp til alt selv, istedenfor å måtte ha hjelp til alt[:)]

shettiser er hærlige[:D]

ORIGINAL: Sicily

Mhm.. Derfor jeg spurte hvem som har erfaringen. Hest krever mye av både tid og kunnskap, og det er et laaangt stykke fra å skaffe seg et kjæledyr som hund eller katt. [;)]

men dem som foredre som kjøper denne hesten er dem som skal ha erfaring og kunnskap, jeg kan jo ikke kjøpe et dyr til sønnen min å forvente at besteforeldre eller tanter som har erfaring med dette eventuelle dyret kan stille opp.

og ang størresen: shettiser er kjempe sterke.. kan ha glede av den i mange år[:D]
alders grense på shettis løp i ohs er jo 10-13 år[:D]

men dem som foredre som kjøper denne hesten er dem som skal ha erfaring og kunnskap, jeg kan jo ikke kjøpe et dyr til sønnen min å forvente at besteforeldre eller tanter som har erfaring med dette eventuelle dyret kan stille opp.

Nei. Har jeg vært uenig i det? Men hvis svigermoren hennes, som har tatt initiativet til hestekjøpet, er et erfarent hestemenneske, så er det jo på deres gård den skal bo, og da regner jeg med det er hun som vil få hovedansvaret. Det vet vi jo ikke ennå. Har sett et par tilfeller av tragisk hestehold pga foreldre som bare har kjøpt hest fordi poden fikk et innfall.. [&:]

Personlig synes jeg ikke en 7-åring skal ha en egen hest. Det er kreves mye jobbing og penger (skoing, dyrlege, for, utstyr, rengjøring av utstr, holde boksen rein for møkk, hesten skal ut/trenes hver dag osv. osv).
Det er jo mange som leier ut hestene sine for en periode, kanskje det er lurere å leie, så får dere sett hvor mye tid og jobb det er.

ORIGINAL: skyberta

Personlig synes jeg ikke en 7-åring skal ha en egen hest. Det er kreves mye jobbing og penger (skoing, dyrlege, for, utstyr, rengjøring av utstr, holde boksen rein for møkk, hesten skal ut/trenes hver dag osv. osv).
Det er jo mange som leier ut hestene sine for en periode, kanskje det er lurere å leie, så får dere sett hvor mye tid og jobb det er.

Personlig, ville jeg meldt ungen på et ridekurs for å sjekke hvor stor interessen faktisk var.. Og fordi ungen da vil ha mer glede av egen hest senere. Evt. hatt hest på halvfôr så man får et innblikk i arbeidet og ansvaret uten å ha hele ansvaret alene.

Personlig, ville jeg meldt ungen på et ridekurs for å sjekke hvor stor interessen faktisk var.. Og fordi ungen da vil ha mer glede av egen hest senere. Evt. hatt hest på halvfôr så man får et innblikk i arbeidet og ansvaret uten å ha hele ansvaret alene.

Personlig synes jeg det hørtes veldig fonuftig ut[:)] 

helt enig!!

Personlig er jeg veldig enig[:)]

Nei. Har jeg vært uenig i det? Men hvis svigermoren hennes, som har tatt initiativet til hestekjøpet, er et erfarent hestemenneske, så er det jo på deres gård den skal bo, og da regner jeg med det er hun som vil få hovedansvaret. Det vet vi jo ikke ennå. Har sett et par tilfeller av tragisk hestehold pga foreldre som bare har kjøpt hest fordi poden fikk et innfall.. [&:]

nej, men måtte poengtere meg selv en gang til[8D]
er tragiske utfall av heste/dyrehold jeg og har sett av foreldre som kjøper det ene å det andre krevende dyret for å være snill med barna, derfor er jeg mot å kjøpe et dyr man ikke kan mye om selv bare for barna TROR de vil ha.
men hvis f.eks bestemoren har erfaring og kunnskap om hest å er villig til å ta ansvaret så er det jo greit[:)]

sign, dere kan heller ikke ha EN hest, det er direkte dyreplageri. Hester har meget sterke instinkter og alt styres utfra disse, flokkinstinktet er veldig sterkt og de skal derfor absolutt ikke stâ som eneste hest.

Shetlandsponnien er kun sett pâ som "sta" da de oftest ikke blir hândtert riktigt pga de er smâ, er samme med smâ hunderaser " men den er jo sâ liten sâ gjôr ikke noe om den hopper" osvosv

Nordlandshesten har fin stôrrelse og  er veldig sterke, man kan mao ha den hele livet uten ^bekymre seg for â vokse fra den . De er gode allroundhester men kan vaere noe " egne" i likhet med andre ponniraser.

Ville uansett nôyd meg med ridekurs i noen âr fremover samt satt meg inn i hestehold fôr rase ble et tema.

Vi hadde en stund en pensjonert traver og den hesten var helt fantastisk[:D]
Selv er jeg ikke glad i å ri, men faren min fikk plutselig dilla[8|]

alle hester kan være sta hehe,
men har ikke så mye erfaring med shetlandsponnier.
men ville nokk ikke kjøpt en shetlandsponni.
den blir veldi fort liten.
vi hadde en fjording når jeg var 6.
hadde ingen problemer med å bruke henne. hun var også veldi rolig og snill.
når jeg var ca 8 fikk vi en nordlandshest. der kan du snakke om typisk sta rase hehe.
etter det har jeg hatt kaldblodstravere i noen år.
utrolige hester.(har ikke brukt di til trav)
men di er jo litt store om du ville ha en litt mindre en.

så kunklusjonen hehe jeg ville anbefale deg en fjording:)
selv om di også kan være ganske store.
kan brukes av både barn og voksne.

Jeg syns ikke en 7 åring er for stor til en Shettis. Men, når det er sagt, så skaff dere ikke en hest før dere har satt dere inn i hva det krever av tid og penger. En godt temt og skikkelig håndtert er en flott barneponni:) Vår 2 åring har sin egen shettis, og han har ingen problemer med å leie hesten sin "på tur" i luftegården. Nå skal det sies at både min mann og jeg har mange års erfaring med hest, og begge driver med hest til daglig. Så, vi er litt over snittet interessert i hest, kan man si[:D]
Kjøp en ponni som er GODT temt og håndtert av voksne hestefolk, som er ridd og håndtert daglig av barn. Disse koster litt mer, men barnet vil ha så uendelig mye mer glede av å holde på med en slik hest, enn en sta og vrang hest som ikke er skikkelig temt og håndtert.

Ville gått for islandshest! De er hardføre og godlynte, og kan bære voksne som barn. Men ville lest meg godt opp på hestehold før anskaffelse. Kanskje sendt henne på rideskole litt først også...Evt at en av dere foreldre også går på et ridekurs. Greit at riding bare er en bitteliten del av hestehold, men man lærer disse fantastiske dyrene å kjenne, uten å ha ansvaret med en gang.

Lykke til! Jeg håper jenta mi vil begynne med hest. Det er så kos! :)

Back
Topp