ORIGINAL: tuslerusle
ORIGINAL: Sicily
ORIGINAL: tuslerusle
husk at du fortsatt ikke kan ha EN hest, du mâ ha to, sâ kommer problemet med at du da rir en pâ tur og den andre blir igjen og stresser alene, det beste er â ha 3.
Maryjoleen; at sdet er typisk hestefolk sier vel seg selv, siden jeg har jobbet med hest i over 13 âr har jeg vaert med reparere en del hest som har blitt anskaffet av folk uten peiling, ogsâ sett gode barnevennlige hester bli ôdelagt av slike familier som selvsagt kun mener det beste , men desverre ikke har kunskapen som trengs. At det gikk bra for deg er jo fint men nâ lyser det ikke akkurat hesteproffesjonell utav dine " rasebeskrivelse innlegg" heller, no offense.
Jeg sitter ikke holder kjeft nâr jeg har sett sâ mange ganger hvordan det kan gâ, med god râdgivning kan det ogsâ gâ meget bra, men man m$a ta hensyn til dyret og dens levemâte, ser jo her i fôrste omgang at TS overser flokkinstinktet i fôrste omgang som er en MEGET grov feil og en utrolig dârlig start.
edit; ser det blir krasst, og jeg mener ikke at folk ikke kan anskaffe seg hest uten â ha ârevis erfaring, sâ sant de tar til seg râd og fâr oppfôlging.
Mange hester er vant til å stå alene.. Dessuten, må man ikke ha en annen hest for at hesten skal ha selskap. Mange hester trives kjempebra så lenge de får være et sted med litt liv og røre og de slipper å stå å sture og glo på trærne. [8D] Velig mange har også god erfaring med å ha dem i nærheten av en annen flokk. Sauer, kyr e.l. Eller ha dem stående sammen med en geit eller to. Fins jo også dem som setter bort hester på fôr mens de er i rekonvalesens etter skade (alså ikke syke, men ikke sterke nok tl å ris enda, e.l.) eller pensjonerte hester som selskapshester. Man må jo ikke kjøpe tre hester i slengen.
Hester er flokkdyr, de skal IKKE stâ alene av den grunn i likhet med feks alpakka. Flere land har hestevelferdslov som foreksempel DK, desverre er Norge sent ute her som alt annet, i hestevelferdsloven sies det at hester skal ikke stâ alene, dette er sett pâ som dyremishandling ( noe det er , psykisk sâvel som fysisk) har du hest alene kan du derfor fâ den fratatt i henhold til loven.
At flere mener dette er noe hesten blir vant til er pâ godt norsk pisspreik, skal man ha dyr fâr man i fôrste omgang sette seg inn i noe sâ enkelt som grunninstinktene til dyret.
dette er forsket pâ i det vide og brede at visse forsvqrer â ha hest alene for det er enklest for dem er det samme som de som forsvarer alt annet av enkle lôsninger , eller rett og slett lite kunnskap.
Fra dyrelegenett;
Kan hesten være alene?
Hesten er et utpreget flokkdyr og det er unaturlig for den å stå alene i stallen og på beitet. Andre dyr duger ikke som flokkmedlemmer, siden de har forskjellig kroppsspråk fra hesten. Derfor skal en hest alltid ha selskap av andre hester!
Ok, så for å sette ting litt på spissen; jeg vil skaffe meg hund. Siden den er et flokkdyr og ikke har samme kroppspråk som mennesker og andre dyr, så må jeg kjøpe minst tre i samme slengen for at den skal trives? [8|] Jeg har aldri sagt at å ha hesten alene er noen ideell eller permanent løsning, men nødløsninger fins jo, og jeg presenterte også noen forslag for hva man kan gjøre. Hester kan også se på mennesker som flokkledere slik som hunder gjør det. Jeg kjøper det ikke rått. Forskjell på hester også. Noen kan aldri stå alene under noen omstendighet, mens noen kan fnt takle det i perioder.