Ja/nei mat. Hva SPISER dere?

charloyte

Forelsket i forumet
Januarskatter 2015
Lest en del på nettet ang ja/nei mat for gravide. Det står at gravide ikke skal spise oppskåret pålegg, spekemat, osv. Men så står det andre steder at pølser og slikt skal spises ferskest mulig. Hva er ferskest mulig? Samme dag? Er så redd for å spise noe feil. Har et sinnsyk sug etter salt mat, kunne virkelig tenkt meg spekeskinke og eggerøre nå! Føler gravide ikke kan spise noe som helst, hva spiser dere egentlig? :) trenger tips!

Lest en del på nettet ang ja/nei mat for gravide. Det står at gravide ikke skal spise oppskåret pålegg, spekemat, osv. Men så står det andre steder at pølser og slikt skal spises ferskest mulig. Hva er ferskest mulig? Samme dag? Er så redd for å spise noe feil. Har et sinnsyk sug etter salt mat, kunne virkelig tenkt meg spekeskinke og eggerøre nå! Føler gravide ikke kan spise noe som helst, hva spiser dere egentlig? :) trenger tips!

Jeg har dilla på eggerøre, og lager det nesten hver morgen til frokost! Har ikke hørt noe om at man må holde seg unna eggerøre, det er jo tross alt en god proteinkilde og går ikke under spekemat, tror du kan spise det med god samvittighet :)

Følg anbefalingene fra matportalen, da er du rimelig safe :)

Kan jo kose deg med eggerøre og røkt laks da, selv om det ikke er det samme som spekeskinke... :)

Følger også matportalen.no :) Ferskest mulig vil si den dagen du åpner pakken tenker jeg ;) Men for sikkerhetsskyld holder jeg meg unna ting det står det på og :P

Skal gravide spise røkt laks da?

Man kan visst spise røkt laks hvis den er helt nyåpna.
Hvis du har lyst på spekeskinke, så sleng spekeskinka på et stekebrett i ovnen på 150-200 grader i minst 5 min el.stek den i panna(også minst 5min). Da dreper du evnt.bakterier og får en deilig sprø spekeskinke :)

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Følger rådene på matportalen.no, og prøver ellers å spise variert og sunt. Mest mulig frukt og grønt, magre meieriprodukter, egg, kjøtt og fisk etc. Hvis du er veldig sugen på salt mat kan du jo f.eks. spise egg og bacon. Vanlig bacon er jo ikke akkurat helsekost, men det finnes magrere varianter også. Les næringsinnholdet på pakken :)

Ellers er min store glede i matveien for øyeblikket forskjellige smoothies, + mager vaniljekesam med appelsin i :D

Jeg prøver så godt jeg kan å gjøre som man blir rådet til. Så langt har det gått fint, tror jeg :) Savner salami, mår, spekeskine og fetaost veeeldig mye. Men skal nok klare å holde ut ;)

Vet i allefall hva jeg skal kose meg med etter at babyen er født!!

Haha det er det teiteste jeg har hørt. Selv har jeg spist både laks, spekepølse og kjøtt under hele graviditeten. Ungen er helt perfekt:) og jeg har ikke vært syk heller. Så tror du kan slappe helt av og kose deg med salt mat. Så lenge du passer på at kjøtt er ordentlig stekt, grønnsaker vasket og er hygiensk burde d ikke være no problem:)

Haha det er det teiteste jeg har hørt. Selv har jeg spist både laks, spekepølse og kjøtt under hele graviditeten. Ungen er helt perfekt:) og jeg har ikke vært syk heller. Så tror du kan slappe helt av og kose deg med salt mat. Så lenge du passer på at kjøtt er ordentlig stekt, grønnsaker vasket og er hygiensk burde d ikke være no problem:)
Selv om du var heldig og fikk perfekt barn og spiste spekemat under svangerskapet, er ikke alle like heldige! Syns man skal ta det på alvor.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Ærligtalt det er en grunn til at det frarådes, syns det er provoserende at du ler av det :/

Venter tvillingergutter i mai/juni 2014 <3

Er nok ikke uten grunn til at det frarådes. Som nevnt over, synes ikke heller det er noe å le av.

Skal gravide spise røkt laks da?
Hvis den er varmrøkt.

Jeg spiser ikke gravlaks, spekemat eller myke oster. Og jeg spiser ikke mat som er tilberedt for 2 dager siden. Ellers spiser jeg det jeg har lyst på. Men for meg er saken grei, siden jeg ikke har særlig lyst på kjøtt, det lukter for mye. Bacon er uaktuelt

Jeg spiser sushi (minus tunfisk) og skinkepålegg.

Det blir mye søl, grandis, nudler og slik lettvint, lettspist mat. Men er også bortskjemt med en mann som lager gode sunne supper, burgere og annen mat jeg orker.

Brødskive med ost, skinke og agurk, eller peanøttsmør og banan, leverpostei, makrell i tomat. ..

Er det ikke det som er med røkt mat da? At den ikke er stekt?

Mulig jeg tar feil altså, jeg er elendig på alt som har med mat å gjøre. Men trodde røkt betydde røyket og var ikke stekt.

Stek spekeskinka, så kan du vel spise det? Er iallfall det de sier om pepperoni. Jeg spiste masse pepperoni når jeg gikk gravid, hadde det på pizzaen. :)

Visste ikke at spekepølse frarådes, har bare hørt man skal være forsiktig med kjøtt, og d er mange som spiser det og oppfatter at mye som sies om graviditet blir litt mer hysteri av enn nødvendig. Jeg tenker bare selv at man skal kunne gjøre omtrent det meste når man er graviditet som ikke. Alt fra mat til trening osv, ikke alkohol men... Ja dere skjønner poenget mitt. Jeg ler ikke av noen her hvis det ble oppfattet slik :)

Med tanke på at listeria er en av infeksjonene som kan føre til tidlig vannavgang så holder jeg meg unna matvarer som ikke er anbefalt. Så glad for at jeg gjorde det i forrige svangerskap også, da vannet gikk i uke 21 og vi mista vår etterlengtede jente. Hadde ikke tilgitt meg selv dersom det jeg spiste hadde forårsaket at vi mistet babyen vår.

Back
Topp