Ja/nei mat. Hva SPISER dere?

Viktigste er at man følger råd som blir gitt, men man skal ikke bli for hysterisk eller... Jeg har spist så og si hva jeg har hatt lyst på disse 4 mnd.. Eneste som jeg har passet på er vist man skal spise kjøtt, at det er godt gjennomstekt:) Aldri opplevd noe ubehag ved å spise foreksempel salami.. Men skjønner de som vil holde seg unna slike varer.. Men jeg kjenner kroppen min selv, fra før graviditeten, at jeg kan spise hva som helst uten at magen eller noe reagerer på det.. Man må nesten bare lytte til kroppen sin:)
Men full forståelse for at man skal være kritisk, det er jo et barn i magen vi har ansvaret for :)

Viktigste er at man følger råd som blir gitt, men man skal ikke bli for hysterisk eller... Jeg har spist så og si hva jeg har hatt lyst på disse 4 mnd.. Eneste som jeg har passet på er vist man skal spise kjøtt, at det er godt gjennomstekt:) Aldri opplevd noe ubehag ved å spise foreksempel salami.. Men skjønner de som vil holde seg unna slike varer.. Men jeg kjenner kroppen min selv, fra før graviditeten, at jeg kan spise hva som helst uten at magen eller noe reagerer på det.. Man må nesten bare lytte til kroppen sin:)
Men full forståelse for at man skal være kritisk, det er jo et barn i magen vi har ansvaret for :)
Enig.

Men det med spekemat (og salami) handler ikke om våre mager og vår komfort, men om bakterier som kan skade babyen. Og det er ikke sikkert vi merker det før det er for sent.

Når det er sagt følger jeg de påbudene jeg har fått fra lege og gyn.spes og sunn fornuft

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

• Liker
Reactions: S.
Ja ser ut som det er litt missforståelse om hvorfor enkelte matvarer ikke er smart å spise som gravid. Vi voksne blir ikke syke av listeriabakterien. Det er fosteret som ikke tåler det. Det at det går fint å spise spekemat etc for noen, er fordi det er sjelden listeria i norsk mat, og alle fostere som utsettes for listeriabakterien blir heller ikke syke. Grunnen til at de fleste gravide likevel velger å holde seg unna slik mat, er jo fordi risikoen er der, og det koster lite å ofre salamien i 9 mnd mot sjelefreden. At EN gravid spiser hva hun vil og får et friskt barn, betyr ikke at ALLE dermed kan spise hva de vil uten risiko.

Back
Topp