IVF

Ulva

Forumet er livet
Hei dere!

Kan dere fortelle meg om IVF? Har nylig fått vite at jeg har tette eggledere og er blitt søkt videre til IVF behandling. Har en datter fra før, laget via naturmetoden hehe, men etter en betennelse i magen for ett år siden er nå begge egglederne tette. Har fått vite at jeg har eggløsning og at hormonprøvene er superfine. Slipper jeg da medisiner og slikt? Hvor mange forsøk får man? Koster det noe i egenandel? Vet lite og ingenting om IVF, så blitt supertakknemlig for all info dere kan fortelle meg. :D

Last edited:
Heisann!
Man bruker medisiner under et ivf forsøk selv om hormonverdiene er normale. Det brukes kort eller lang protokoll. Ved kort protokoll setter man sprøyter hver dag i ca 8-14 dager før egguttak. Ved lang protokoll bruker man først en nesespray som setter kroppen i en kunstig overgangsalder. Deretter setter man sprøyter i magen med hormoner som skal stimulere flere egg til å modnes(sprøytene er ikke vonde å sette). I vanlig syklus modnes 1-2 egg hver mnd, mens ved ivf ønsker man at flere egg skal modnes for å øke sjansen. Man følges opp med blodprøver og ultralyd underveis for å finne riktig tidspunkt for egguttak. Uttaket gjøres med lokalbedøvelse, og er vanligvis ikke veldig smertefullt. Alle eggene man får ut blir forsøkt befruktet enten ved ivf eller icsi(brukes ved dårlig sædkvalitet), og man må ringe klinikken dagen etter uttak for å høre hvor mange av eggene som har blitt befuktet. Dagen etter der igjen settes ett eller to egg tilbake i livmoren. Så er det bare å vente de laaange 2 ukene for å se om egget har festet seg eller ikke...:)

Man får 3 forsøk pr barn i det offentlige. Hvis man har flere befruktede egg som er av bra kvalitet, kan de resterende eggene fryses ned. Fryseforsøk er bonus, dvs at de ikke teller som et forsøk.

Vedr pris: Det er en egenandel på kr 15.000 for medisiner. Alt av medisiner utover dette må man legge ut for, og få det refundert av helfo. Man betaler også ca 1500 pr innsett.

Husker godt hvordan det er å være ny i dette "gamet". Her inne er det mange med mye erfaring, så det er bare å spørre i vei. Ønsker deg lykke til:)

Tusen takk for svar! Ble litt klokere og vet litt mer om hva som venter. Da er det bare å vente på innkalling til Tromsø og komme igang. :)

Sykehuset i Tromsø har helt sikkert en egen inernett side hvor du kan lese litt om de. Vet at riksen jeg holder til har en fin infosiden om IVF, men ikke like lett å finne første gangen :)

Masse lykke til!! :)

Holder på med ivf selv i tromsø. Står litt om ivf på siden demmes :)

Hvis det blir slik at man etter 3 forsøk enda ikke har blitt gravid (og ikke har bonusegg), hvordan blir det med videre prøving? Da må man dekke det selv eller hvordan funker det? Hva koster det i såfall?
Hvor lang tid etter første time hos sykehuset tar det før man er i gang med egguttak og befrukting og slikt?

Hvis du ikke blir gravid på 3 forsøk så må du betale alt selv. Om du går privat eller fortsetter på sykehuset bestemmer du selv. Men du må betale alt, hvor mye det koster varier veldig, og man får ofte pakke priser på 3 forsøk, mener noen snakket om ca 52000 eller noe slikt for et pakke forsøk og 26000 for et forsøk. Googel er fin der til å finne klinikker og se hva de oppererer med.

Nå tok jeg mange blod prøver før samtale, så de kunne gå igjennom resultatene. Derifra og til oppstart var det vel ca 4 mnd. og det tok vel ca 4 mnd fra søknaden var sent til IVF før jeg fikk time. Så for meg tok det 8 mnd, har lest om andre hvor det tok 6 mnd, så litt forskjellig, kommer ann på ventetiden på sykehuset

Vi tilhører riksen, og for oss tok det 6 mnd fra henvisning sendt til oppstart med medisiner. Vårt første forsøk endte negativt, og vi skal i gang med fryseforsøk nå 3 mnd senere. Det er dessverre mye venting i det offentlige... I det private kan man starte nærmest med en gang, men det har nå også en helt annen prislapp:-/

Kjenner jeg blir litt motløs med tanke på all ventetiden... Men det er/blir vel alle som er i denne prosessen vil jeg tro.

Kjenner jeg blir litt motløs med tanke på all ventetiden... Men det er/blir vel alle som er i denne prosessen vil jeg tro.
Ser den, og tror nok de fleste kjenner på det ja. Når man først er innstilt på å få hjelp, vil man liksom bare starte opp med en gang. Det gjelder å fylle ventetiden med hyggelige ting og forsøke å ikke tenke seg i hjel på forsøk, men det er lettere sagt enn gjort!

Høres som du har tatt alle hormonprøver som skal tas, samt ant lap?
Du er i ganske samme sit. som meg! Tette eggledere, men en gutt fra før. Aner ikke hvorfor de plutselig ble tette jeg da :(
Jeg fikk kort regime, pga at det ikke er noe tull med hormonene (antar jeg). Så følger min egen syklus :) Jeg ble henvist til IVF samme dag som lap. viste tette tuber. 2,5 uker etterpå fikk jeg brev fra St.Olavs. Ringte de første virkedag, og fikk oppstartdato allerede ved mensen nr. 2 etter dette. Ikke samtale eller noe, annet enn pr. telefon. Nå siste mens ringte jeg og sa fra at alt var i rute. Så sendte de medisiner i posten, med et brev om hvordan ting funker. Så førstkommende mens blir det oppstart på sprøyter i ca 10-14 dager, før uttak og innsett!
Lykke til!!! :)

Joda har tatt hormonprøver og lap. Ble henvist videre til IVF samme dag som det ble påvist at egglederne er tette. I følge gyn. er hormonprøvene superfine og eggstokkene fungerer helt som de skal. Venter bare på svar fra Tromsø for veien videre... Håper virkelig det blir kort ventetid før vi er i gang. (en smule utålmodig jah).

Spennende! Skal stå ca ventetid på nett! Hvordan artet denne magebet. dinseg? Er det sikkert at det var årsaken til tette tuber?

Betennelsen i magen var et resultat av blindtarmbetennelse, hvor blindtarmen sprakk og der igjen laget en skikkelig smørje av en betennelse i magen, inkludert eggstokker/eggledere, så ja er nok betennelsen som er årsaken. Er ca 3 mndrs ventetid har jeg funnet ut i Tromsø.

Men er det noen regler for hvor mange barn man kan få via IVF? Mener å ha vært borti at man får bare dekt 2. Stemmer det? Hvordan er det da når man har ett fra før, laget via naturmetoden?

desverre så teller det man har fra før...

Jeg mener at du får dekket søskenforsøk, altså 2 barn. Men tror ikke du får mer enn det, hvis du ikke går privat og betaler for det da selvsagt :)

Back
Topp