Isotretinoin Orifarm

tulips

Forumet er livet
Himmelbarn
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Septemberskattene 2023
Desemberskattene 2024
Januarlykke 2026
Noen som har gått på det? Hva ble tatt opp på første hudlege/legetime? Er de superstrenge ang prevensjon? Jeg tåler ikke prevensjon :oops: Hva fikk dere av bivirkninger og plager? Hvor lenge gikk dere på iso?

Jeg gikk på det i 2014-15. Ni mnd til sammen fordi jeg fikk så kraftig bekkenløsning (før jeg fikk barn) på den anbefalte dosen. Måtte da ta mindre dose over lengre periode. Jeg gikk på prevensjon, måtte ta graviditetstest og blodprøve hver mnd og måtte skrive under på et skjema om at dersom jeg ble gravid, måtte jeg ta abort. Ble ikke så veldig tørr i huden, det verste var leddene. Husker mannen min ble utrolig tørr da han gikk på det noen år før meg.

En god venninne slapp prevensjon fordi hun argumenterte godt for å slippe (hun tåler det heller ikke, og brukte temping med fertilitetsmonitor og kondom som prevensjonsmiddel). Ellers tilsvarende som personen over. Hun fikk veldig tørr hud, men hudproblemene er borte nå 2 år etter endt behandling. Gikk på det under et år, startet etter sommeren og sluttet før neste sommer.

En jeg kjenner brukte det 6 mnd, kvisene har vært borte siden. Han ble veldig tørr i huden og på leppene, ellers ingenting annet. Ifht prevensjon slapp nok han å tenke på det.. Verre for damer dessverre...

Jeg brukte det i 7 mnd for ca. 2,5 år siden. Har helt fin hud nå! :) Ekstremt fornøyd med effekten.

Hadde veldig lite bivirkninger: Tørre lepper/øyne/tørr nese. Gikk på lav dose siden jeg er atopiker også, jo høyere dose du får jo høyere er sjansen for bivirkninger. Var ikke seksuelt aktiv i den perioden jeg gikk på de, men fikk ikke begynne på medisinene uten å starte opp på prevensjon (p-piller). Tok også graviditetstest hver mnd for å få skrevet ut ny resept.

Har en datter som brukte det, hun måtte ta blodprøve regelmessig for å utelukke graviditet. Hudlegen skrev ikke ut ny resepter før svarene på denne kom husker ikke om det var ca en gang i måneden? Siden hun var bare 14 år den gang slapp hun å begynne på ppiller etter vurdering med oss foreldre, men blodprøve når hun altså ta regelmessig. Tror det var rundt 9-12 måneder hun gikk på det, og godt resultat!

Jeg gikk på isotretonoin for mange år siden, og da gikk jeg på p-piller. Følte ikke det va så strengt ang å måtte bruke prevensjon, men mer det at vi måtte ta blodprøver hver måned (for å blant annet utelukke graviditet). Hvis du blir henvist til hudlegen og skal begynne på det, så ville jeg bedt fastlegen skrive med i henvisningen om at du ikke tåler prevensjon men at du er oppegående nok til å bruke kondom/passe på å ikke bli gravid :)

Takk for svar alle sammen :shy: Jeg fikk ikke lov til å begynne med iso fordi jeg ikke ville starte opp med prevensjon. Venninna mi slapp å begynne med det(annen hudlege). Hudlegen «min» sa at det eneste som vil fikse problemet mitt på lang sikt er iso. Ser for meg å være et betent kvisetryne resten av livet. Kanskje håp om å bli kvisefri i overgangsalderen(??) :dontknow

Last edited:
Takk for svar alle sammen :shy: Jeg fikk ikke lov til å begynne med iso fordi jeg ikke ville starte opp med prevensjon. Venninna mi slapp å begynne med det(annen hudlege). Hudlegen «min» sa at det eneste som vil fikse problemet mitt på lang sikt er iso. Ser for meg å være et betent kvisetryne resten av livet. Kanskje håp om å bli kvisefri i overgangsalderen(??) :dontknow
Men kondom er jo prevensjon? Synes det var tåpelig av hudlegen.. har du mulighet til at legen din skriver en begrunnelse for at du ikke tåler prevensjonsmiddel og er klar over at du må være forsiktig og bruke kondom?

Men kondom er jo prevensjon? Synes det var tåpelig av hudlegen.. har du mulighet til at legen din skriver en begrunnelse for at du ikke tåler prevensjonsmiddel og er klar over at du må være forsiktig og bruke kondom?
Er ikke godt nok tydeligvis :sorry: Skal tenke på hvordan jeg skal løse dette her. Prevensjon(annet enn kondom) er uaktuelt i hvert fall, med mindre det finnes noe som får bort plagene mine mens jeg går på det. Kan få fastlegen min til å sende henvisning til en annen hudlege også sikkert :lurking: Hudlegen jeg var hos ga meg ny resept på tetralysal. Det har jeg gått på fra mai 2021 til mars 2022. Fastlegen skrev ikke ut mer fordi hun så at jeg hadde gått på det for lenge… :wacky: Er ikke sikkert hudlegen skjønte at jeg har gått på det så lenge heller. Jeg forklarte det 3 ganger. Han spurte to av gangene, men det virket ikke ut som han skjønte det.. Var ikke noe hyggelig å være der. Han lyttet ikke til meg og kvisehistorikken min. Han tok tak i hakepartiet/kjevebenet mitt og snudde hodet mitt voldsomt hit og dit i alle slags vinkler og retninger for å se på kvisene mine på haka :hungry: Var ikke forberedt på at han skulle være hardhendt. Men nå snakker jeg meg bort egentlig :dead: Tenkte at jeg skulle starte iso-behandling i dag og at jeg muligens var kvisefri innen jul.. skikkelig kjipt :arghh:

Er ikke godt nok tydeligvis :sorry: Skal tenke på hvordan jeg skal løse dette her. Prevensjon(annet enn kondom) er uaktuelt i hvert fall, med mindre det finnes noe som får bort plagene mine mens jeg går på det. Kan få fastlegen min til å sende henvisning til en annen hudlege også sikkert :lurking: Hudlegen jeg var hos ga meg ny resept på tetralysal. Det har jeg gått på fra mai 2021 til mars 2022. Fastlegen skrev ikke ut mer fordi hun så at jeg hadde gått på det for lenge… :wacky: Er ikke sikkert hudlegen skjønte at jeg har gått på det så lenge heller. Jeg forklarte det 3 ganger. Han spurte to av gangene, men det virket ikke ut som han skjønte det.. Var ikke noe hyggelig å være der. Han lyttet ikke til meg og kvisehistorikken min. Han tok tak i hakepartiet/kjevebenet mitt og snudde hodet mitt voldsomt hit og dit i alle slags vinkler og retninger for å se på kvisene mine på haka :hungry: Var ikke forberedt på at han skulle være hardhendt. Men nå snakker jeg meg bort egentlig :dead: Tenkte at jeg skulle starte iso-behandling i dag og at jeg muligens var kvisefri innen jul.. skikkelig kjipt :arghh:
Off, at han skal gjøre det så vanskelig da.. få en second opinion av en annen hudlege, det må da være en løsning :)

Du sier ikke noe om hvorfor prevansjon er uaktuelt, og tenkte igrunn ikke å spørre. Men hvis hormonene i prevasjon er problemet, har du vurder kobberspiral?:)
Har nettopp fått satt den inn selv. Hormonfri prevansjon. Bare å nappe ut om jeg vil ha flere små. Også er den ganske sikker mot graviditet.
Har kraftige humørsvingninger som forverrer seg til de grader om jeg går på noe hormonelt. Må gå på tabletter mot det til daglig :sorry: Skulle jeg ha gått på det så måtte jeg ha isolert meg.

Har ikke prøvd kobberspiral, og det er egentlig ikke noe jeg ønsker å sette inn før etter vi er ferdig med barn eventuelt. Og enda da så er jeg ikke sikker på om jeg vil :rolleyes: Men kunne sikkert prøvd og satt det inn om det ikke var for at vi tenkte oss en til snart, om det er sånn at det er UMULIG å få iso uten prevensjon. Planen var egentlig prøving fra oktober og utover.. var forberedt på at det kunne drøye til slutten av året/begynnelsen av nyåret om jeg skulle begynt med iso, da. Vanskelig å vite hva man skal gjøre. Vente med iso til etter man er ferdig med barn og kan teste ut kobberspiral :dontknow Så vanskelig! Alt hadde vært så mye lettere om jeg kunne startet i dag uten prevensjon :p
Off, at han skal gjøre det så vanskelig da.. få en second opinion av en annen hudlege, det må da være en løsning :)
Ja :angelic:

Har kraftige humørsvingninger som forverrer seg til de grader om jeg går på noe hormonelt. Må gå på tabletter mot det til daglig :sorry: Skulle jeg ha gått på det så måtte jeg ha isolert meg.

Har ikke prøvd kobberspiral, og det er egentlig ikke noe jeg ønsker å sette inn før etter vi er ferdig med barn eventuelt. Og enda da så er jeg ikke sikker på om jeg vil :rolleyes: Men kunne sikkert prøvd og satt det inn om det ikke var for at vi tenkte oss en til snart, om det er sånn at det er UMULIG å få iso uten prevensjon. Planen var egentlig prøving fra oktober og utover.. var forberedt på at det kunne drøye til slutten av året/begynnelsen av nyåret om jeg skulle begynt med iso, da. Vanskelig å vite hva man skal gjøre. Vente med iso til etter man er ferdig med barn og kan teste ut kobberspiral :dontknow Så vanskelig! Alt hadde vært så mye lettere om jeg kunne startet i dag uten prevensjon :p

Ja :angelic:
Du kan jo uansett ikke prøve på barn i forbindelse med iso, så da kan du vel bare ha spiralen så lenge du går på det, og så ta den ut når dere skal prøve. Ville i så fall sjekket med lege når det er trygt å begynne prøving. Jeg hadde veldig god effekt av iso, og har det fremdeles 10 år senere. Så dersom du virkelig ønsker å bli kvitt kvisene ville jeg sagt at det er verdt spiralen - men det er jo opp til deg å vurdere :)

Du kan jo uansett ikke prøve på barn i forbindelse med iso, så da kan du vel bare ha spiralen så lenge du går på det, og så ta den ut når dere skal prøve. Ville i så fall sjekket med lege når det er trygt å begynne prøving. Jeg hadde veldig god effekt av iso, og har det fremdeles 10 år senere. Så dersom du virkelig ønsker å bli kvitt kvisene ville jeg sagt at det er verdt spiralen - men det er jo opp til deg å vurdere :)
Det vet jeg :) Man kan begynne å prøve 1 mnd etter man har sluttet. Vanskelig å fatte et valg(om man skal begynne med iso før eller etter barn):confused013 Men tror jeg har en plan i hodet mitt.

Last edited:
  • Liker
Reactions: HCS
Hadde problemer med kviser siden barneskolen, og ISO fikset endelig problemet ! Angret på at jeg ikke spurte om det før jeg var rundt 25 -26. 32 nå. Hadde kobberspiral fra før av, da jeg også ikke tåler hormonell prevensjon.
Det er vanlig med tørr hud og noen får også tørre ledd, men det er virkelig verdt det for å bli kvitt kvisene en gang for alle! Prøv med kobberspiral sier nå jeg :)

Back
Topp