Islam og julesanger!

Faste er jo ingen feiring. Vi faster jo i Ramadan, men feirer etterpå. Hva shiaah gjør på Ashura er noe annet, med opptog, pisking og andre u-islamske momenter. Og man skal jo ikke markere Ashora med mer enn faste, man fester jo ikke, sånn som noen gjør på Profeten Mohammeds fødselsdag, på mawlid. Selv den feirer vi ikke.

Hadithen om de to Eid: Anas (r.a.a) said: Rasulullah (s.a.w) arrived to Al-Madinah when its citizens had two days as festivities (The Arabs had two days of festivities in pre-Islamic time). The Prophet (s.a.w) said: "What are those two days?" They said: "We used to celebrate them in pre-Islamic time." He said: "Allah has offered you two better alternative days, viz, Day of Al-Adha and Day of Fitr". [Abu Dawood].
Det er jo egen mat på ashoraa! og vi er sunni! Og når folk møtes her nede sier de happy ashoraa day, er ikke dette en feiring?

Min mann lurer på hva er problemet med å dele de andre sine høytider?
og det er så klart i hadithen at Allah ga alternativer (og vi feirer jo de dagene) oh han forbød ikke de dagene!

Min mann får ikke mindre enn ihvertfall 15 telefon samtaler under Al-Adhan og Fitr ifra sine kristne venner som gratulere han med dagen, er ikke dette en bra oppførsel ifra dem?

Også under Eid så blir de feiret her nede med at foreldrene går med barna ute i gatene og kjøper ting til dem og at barne leker med spesielle leker disse dagene, også at de spiser god mat! Hva lærer barna egentlig om disse dagene? at de får penger og at de får leker!

Man feirer ikke ashoura. Og hvis noen gjør det.. (La meg være den som sier det!!:D) : Bidah!!!!

Nå var det nå deg jeg diskuterte med, og ikke din mann... Men nevertheless... Ingen land jeg har vært i, er det vanlig å feire Ashura, har hørt at noen gjør noe lignende i Pakistan, men har ikke hørt om det i Nord-Afrika eller blandt feks somaliere, som jeg er mest sammen med. Har pakistanske naboer da, som gir oss mat på Ashura, fordi de skal dele mat med naboer og sånn, men det er forsåvidt ingenting som har med islam å gjøre, og det påstår de heller ikke, for den del.

Det er som en hvilken som helst annen dag det er sunnah å faste, feks de tre dagene før Eid al-Adha, seks dagene i måneden som kommer etter Ramadan, hver mandag og torsdag ellers i året, vi gjør jo ikke noe nummer utav å faste de dagene, gjør vi vel? Så hvorfor på Ashura?

I hadithen sier en sahabi at "vi brukte å feire dem da vi ikke var muslimer", og Profeten, sallallahu aleihi wasallaam svarer at "men Allah har gitt dere noe bedre, de to Eid"... Profeten var ikke en mann som hoppet og ropte haram haram eller bidaah bidaah, for all del, og han ville kanskje ikke bruke slike ord, kanskje var dette en sahabi som var ny i islam, og han måtte være litt rolig, men forklarte at Allah har gitt oss noe bedre, så hvorfor trenger vi det andre?

Mine barn får gaver på Eid, ja, men først er det Eidbønn, og den er viktigst for oss. Når de er ferdige med det, drar vi hjem og spiser og åpner gaver, og så dagen etter har vi stor fest med andre norske muslimer som heller ikke har noen å feire Eid med.

Og uansett, de som markerer ashoura - de "sørger" jo, ikke feirer. Så hvordan "happy ashoura-day" liksom skulle falle naturlig å si skjønner ikke jeg..:-/

Naboene våre sørger ikke, de markerer det på en måte ved å dele ut mat, litt ala det noen skrev på FB for en stund tilbake.

Jeg tenkte mest på shia.
uansett er det ingen gledens dag, i så måte.

Back
Topp