Irritasjonstråd

MammaenTilO&N

08.2023 | 08.2025
Tilgangsansvarlig
Augustmagi 2025
Som gravid så er det så sinnsykt mange ting jeg irriterer meg over, som jeg ellers ikke hadde enset til vanlig.

Husker det godt fra sist gang også, og det ga seg umiddelbart etter fødsel (heldigvis).

Her er en ikke-utømmende liste:

- Folk som kaller barna sine for «flokken» når de har typ to barn, eller verre, et barn og en på vei
- At andre snakker om sine fødselshistorier i lunsjen, spesielt de eldre kvinne på jobb som bare elsker å dele det gang etter gang
- Folk som spør meg om «hvordan formen er», direkte fulgt opp av om jeg er kvalm fortsatt.
- Sosiale medier trigger meg så enormt om dagen at det er vanskelig å trekke ut noe spesifikt
- Jo, jeg MÅ trekke frem de som poster at de har født, med bilde av den nyfødte, fødselsdato osv, og som skriver noe sånn helt generisk: «Vi har fått en ny sjef i huset». Altså jeg himler sånn med øynene når jeg leser det at jeg føler de faller ut av hodet mitt :rolleyes:

Er det noen andre som bare irriterer seg over alt mulig??

Jo ja, men jeg irriterer meg over sånne ting som ikke-gravid også. Spesielt sånn mammas lille prinsesse/prins opplegg eller at alt til jente skal være rosa og blomster mens det til gutt skal være blått og biler. Får fnatt generelt så liker helst å ikke annonsere hverken det ene eller det andre med omverden så slipper jeg å få så mye forskjellig å irritere meg over. Klarer allikevel å holde irritasjonslisten min full til enhver tid:happy090

Jo ja, men jeg irriterer meg over sånne ting som ikke-gravid også. Spesielt sånn mammas lille prinsesse/prins opplegg eller at alt til jente skal være rosa og blomster mens det til gutt skal være blått og biler. Får fnatt generelt så liker helst å ikke annonsere hverken det ene eller det andre med omverden så slipper jeg å få så mye forskjellig å irritere meg over. Klarer allikevel å holde irritasjonslisten min full til enhver tid:happy090
Helt enig!! I fare for å fornærme noen her i august-gruppa så må jeg bare si at prins/prinsesse-pratet er sååå oppbrukt og utdatert i mine øyne.

Jeg blir også irritert til vanlig, har alltid vært en person som lar meg irritere (inni meg), men som gravid er det visst ikke grenser for hva som er irriterende :laughing002

Noe som også går meg på nervene er de som mener at deres fortellinger og prat er mye viktigere enn andres. Jeg orker ikke flere samtaler med folk som skal dominere, og skal prate høyere/raskere enn alle andre.

Også kan jeg jo legge til at jeg er veldig fan av at folk tar ansvar for egne følelser inkludert meg selv, fordi alt kan være krenkende og provoserende hvis en tillater at det er det. Er så kjedelig å hele tiden måtte ta 200% hensyn til alt og alle hele tiden. Blir helt matt av alle som tar seg så nært av absolutt alt og forventer at man skal unnskylde seg opp og ned i mente, selvfølgelig det finnes unntak, ved enhver anledning. Der synes jeg mange har mye å lære, spesielt hunkjønn og er hvorfor jeg ofte kan oppleves kvass og direkte fordi jeg hopper rett i smørøyet kontra å trippe rundt grøten:meh:

Irriterer meg over venninner som sender 3-10 snaps av barna sine hver eneste dag :rolleyes: har flere av de, og jeg ble ikke irritert før. Orker ikke :hilarious: sender sjeldent snap av mine barn for å skjerme de.

Irriterer meg over venninner som sender 3-10 snaps av barna sine hver eneste dag :rolleyes: har flere av de, og jeg ble ikke irritert før. Orker ikke :hilarious: sender sjeldent snap av mine barn for å skjerme de.
Hah ja og spesielt hvis det er lange videoer der ingenting skjer før kanskje en lyd eller et ansiktsuttrykk helt på slutten :pompus:

Hah ja og spesielt hvis det er lange videoer der ingenting skjer før kanskje en lyd eller et ansiktsuttrykk helt på slutten :pompus:
Åh ja :rolleyes: :hilarious: Tror jeg bare er så lei og mett av sosiale medier at jeg vil spy. Er bare «se på mitt perfekte liv» - for å sette det litt på kanten :hilarious: også føler jeg slem som tenker sånn

Åh ja :rolleyes: :hilarious: Tror jeg bare er så lei og mett av sosiale medier at jeg vil spy. Er bare «se på mitt perfekte liv» - for å sette det litt på kanten :hilarious: også føler jeg slem som tenker sånn
Det er også der jeg er! Det blir så oppkonstruert og lite ekte. Selv om noen snapper selvfølgelig bare er et lite øyeblikk i en travel hverdag. Men det at sosiale medier er laget slik at en deler det en ønsker å dele, vil alltid gjøre det kunstig «perfekt» for min del :rolleyes:

Samme!! Største egotrippen det der tror jeg.. Da responderer jeg med å sende bilder av kattene mine! :)

Ikke slemt i det hele! Det er til å spy av hele Instagram synes jeg. Snap er litt mer hverdags, men kan fort bli for mye der og.
Jeg har alt av varsler av på absolutt alt, og går kun inn på eget initiativ når jeg føler for det.

Omg, jeg er så irritert om dagen. Det føles nesten som at alle rundt meg går inn for å irritere meg :rolleyes: Siste nå er sjefen min som er så utrolig usympatisk når det gjelder gravide/kvinner med barn. Hun har ingen barn selv, og har meget lite forståelse når det gjelder helt vanlige ting som oppstår.

Sykemeldingen min går ut i dag, og hun skal på ferie neste uke, så hun vil bare «avklare» om jeg er 100% tilbake til jobb fra mandagen. Jeg sier jeg har en legetime mandag, og vil høre hva fastlegen tenker fremover. Så svarer hun noe sånn: «Men da viderebringer jeg at du foreløpig er tilbake igjen 100% fra mandag». Og det bare fyrer opp for meg og jeg blir altså bare så irritert:mad: Kjerring ass…

Jeg må bare få det ut et sted!! For kan ikke si dette til henne kjenner jeg:laughing002

Omg, jeg er så irritert om dagen. Det føles nesten som at alle rundt meg går inn for å irritere meg :rolleyes: Siste nå er sjefen min som er så utrolig usympatisk når det gjelder gravide/kvinner med barn. Hun har ingen barn selv, og har meget lite forståelse når det gjelder helt vanlige ting som oppstår.

Sykemeldingen min går ut i dag, og hun skal på ferie neste uke, så hun vil bare «avklare» om jeg er 100% tilbake til jobb fra mandagen. Jeg sier jeg har en legetime mandag, og vil høre hva fastlegen tenker fremover. Så svarer hun noe sånn: «Men da viderebringer jeg at du foreløpig er tilbake igjen 100% fra mandag». Og det bare fyrer opp for meg og jeg blir altså bare så irritert:mad: Kjerring ass…

Jeg må bare få det ut et sted!! For kan ikke si dette til henne kjenner jeg:laughing002
Uff så irriterende!! Snakk om å være trangsynt.. er jo opp til legen din hva han råder deg til.. er jo kje som det blir lettere å bli gravid månedene fremover nå.. jeg blir nok sykemeldt frem til fødsel.. skulle liksom prøve meg litt på dag/kveld men jeg har null energi.
Jeg kjenner også på mer irritasjon siste uka, er også helt kaputt og utmatta.
Sier mer nei til folk nå, kjenner jeg ikke vil gjøre ting for å gjøre andre happy på bekostning av meg selv. Tror det er litt uvant for folk da jeg alltid har stillet opp for andre og vært et ja menneske.

Jeg tror jeg ville sagt at jeg mest sannsynlig kommer til å fortsette med minst like høy sykemeldingsprosent som du har hatt så langt.

Jeg fikk økt sykemeldingen min fra 20 til 30% denne uken, og regner ikke med å være tilbake i 100% jobb før permisjon. Så langt har det blitt bare tyngre og tyngre, og regner med det fortsetter den veien.

Jeg har for øvrig brukt opp all tålmodighet jeg har de siste dagene, på å være alene med toåringen to kvelder på rad, måtte hente i barnehagen med sykkel og sykkelvogn og sykle opp 150 høydemeter i går (som jeg egentlig ikke har krefter til for tiden), krangling med utrolig dårlige it-systemer på jobb, og krangling med 2-åringen som sa hun måtte bæsje 4 ganger i dag morges, men nektet å gå på potta før hun skulle ta t-banen i én time hjem til mormor i dag morges. Jeg blir sprøøø :happy090

Nå skal det bli godt med helg.

Uff så irriterende!! Snakk om å være trangsynt.. er jo opp til legen din hva han råder deg til.. er jo kje som det blir lettere å bli gravid månedene fremover nå.. jeg blir nok sykemeldt frem til fødsel.. skulle liksom prøve meg litt på dag/kveld men jeg har null energi.
Jeg kjenner også på mer irritasjon siste uka, er også helt kaputt og utmatta.
Sier mer nei til folk nå, kjenner jeg ikke vil gjøre ting for å gjøre andre happy på bekostning av meg selv. Tror det er litt uvant for folk da jeg alltid har stillet opp for andre og vært et ja menneske.
Jeg tror jeg ville sagt at jeg mest sannsynlig kommer til å fortsette med minst like høy sykemeldingsprosent som du har hatt så langt.

Jeg fikk økt sykemeldingen min fra 20 til 30% denne uken, og regner ikke med å være tilbake i 100% jobb før permisjon. Så langt har det blitt bare tyngre og tyngre, og regner med det fortsetter den veien.

Jeg har for øvrig brukt opp all tålmodighet jeg har de siste dagene, på å være alene med toåringen to kvelder på rad, måtte hente i barnehagen med sykkel og sykkelvogn og sykle opp 150 høydemeter i går (som jeg egentlig ikke har krefter til for tiden), krangling med utrolig dårlige it-systemer på jobb, og krangling med 2-åringen som sa hun måtte bæsje 4 ganger i dag morges, men nektet å gå på potta før hun skulle ta t-banen i én time hjem til mormor i dag morges. Jeg blir sprøøø :happy090

Nå skal det bli godt med helg.
Ja, det er akkurat som dere har det. Kommer ikke til å være noe mindre sykemeldt fremover akkurat, men kanskje mer. Det kan hende legen foreslår 40 eller 50%, så det får vi se på.

Jeg har som deg @Caath91 sagt nei til en del i det siste. Både familiegreier og jobbgreier (sosialt etter arbeidstid). Kjenner det er mer enn nok med egne planer i hverdagen. Måtte si nei til at mormor skulle komme på besøk i helgen, for det orker jeg ikke bare. Har også sagt nei til middag hos kusinen min og familien hennes, selv om det er noe vi vanligvis synes er hyggelig å dra på.

Kjenner også igjen hva du, @Ranunkel, sier om å være alene med det barnet vi allerede har. Måtte være hjemme i går pga. sykt barn, og fikk heeelt nok. Sa tydelig ifra til samboer at han måtte være hjemme i dag, så jeg kunne dra på jobb i fred :hilarious:

Ahhh jeg må bare hive meg på, for jeg har også en ekstremt lite forståelsesfull sjef. Det eneste jeg kan forsvare henne med er at dette er første jobben hennes i Norge/Skandenavia, men når jeg ringte for å fortelle henne at jeg var 100% sykmeldt så var svaret hennes «det visste jeg ikke»?? Nei selvfølgelig visste du ikke det, jeg var jo nettopp hos legen?? Blir helt matt :oops:

Like greit å ikke være på jobb om dagen, for i likhet med mange andre gravide her så er lunta rimelig kort om dagen haha

Ahhh jeg må bare hive meg på, for jeg har også en ekstremt lite forståelsesfull sjef. Det eneste jeg kan forsvare henne med er at dette er første jobben hennes i Norge/Skandenavia, men når jeg ringte for å fortelle henne at jeg var 100% sykmeldt så var svaret hennes «det visste jeg ikke»?? Nei selvfølgelig visste du ikke det, jeg var jo nettopp hos legen?? Blir helt matt :oops:

Like greit å ikke være på jobb om dagen, for i likhet med mange andre gravide her så er lunta rimelig kort om dagen haha
Jeg føler veldig med deg!! Etter at sjefen svarte sånn på fredagen går jeg i sånn trass-modus, så nå har jeg bare lyst til å sykemelde meg 100% :laughing002

Blir bare enda mer irritert av å tenke på at jeg har gjort 100% av arbeidsoppgavene i min stilling, men med redusert tilstedeværelse. Sånn har jeg gått rundt i hele helgen og tenkt, og det hjelper jo ingenting på irritasjonen akkurat :facepalm:

Jeg er så irritabel og sint. Har vært stabil til nå i uke 27. nesten mer stabil enn vanlig, men nå er jeg sinna, sjalu og trist. Kjæreste og Mannfolk generelt er noe hÆrk, og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Måtte bare få det ut :P

Satt på en benk i gågata da en tilfeldig mann begynte å prate med meg og spørre hvor jeg var fra etc. Han jobbet på en av butikkene like ved. Og så presterer han å si at vi må filme alt når babyen kommer, ta masse bilder, og grunnen til det, sa han, var…

Og så kom det en lengre fortelling om noen han kjente som hadde mista sønnen i tsunamien i 2005!!!

Mulig jeg er litt oversensitiv her, men å prate til ei tilfeldig høygravid dame for å fortelle henne at hun må passe på å dokumentere babyen som kommer i tilfelle den dør???

Det synes jeg var slemt gjort. Det var kanskje en litt snål person som ikke forstod hvordan det oppfattes. De fleste vet vel at man ikke skal mate opp under bekymringer, særlig når noen er gravide (siden man kan være mer sårbar, og noen får katastrofetanker). Men også bare sånn generelt, en veldig merkelig ting å gjøre, synes jeg. Jeg vil helst ikke anta negative intensjoner hos folk, så kanskje han faktisk mente det som et råd? Men det er jo helt hinsides. Han kunne heller sagt at man må dokumentere, fordi tiden går så fort. Å danne skrekkbilder i noens hode er unødvendig.

Satt på en benk i gågata da en tilfeldig mann begynte å prate med meg og spørre hvor jeg var fra etc. Han jobbet på en av butikkene like ved. Og så presterer han å si at vi må filme alt når babyen kommer, ta masse bilder, og grunnen til det, sa han, var…

Og så kom det en lengre fortelling om noen han kjente som hadde mista sønnen i tsunamien i 2005!!!

Mulig jeg er litt oversensitiv her, men å prate til ei tilfeldig høygravid dame for å fortelle henne at hun må passe på å dokumentere babyen som kommer i tilfelle den dør???
Veldig spesielt ja! Vil ikke si du er oversensitiv som reagerte på det.

Back
Topp