Invaderende mor

Skiftet lås.. Funker ikke det så hadde jeg solgt og flyttet.

Hmmm, har du vurdert muligheten for at din mor sliter litt psykisk? Oppførselen hennes er jo ikke akkurat normal...

Jeg ser andre foreslår OCD - MIN første tanke var begynnende alzheimer...
Det KAN faktisk hende at det ikke bunner i manglende respekt for deg, men at hun faktisk ikke klarer å la det være.

Ta det opp med fastlegen til moren din - dersom det er alzheimer er det greit å få stilt diagnosen tidlig.

Lykke til, jeg forstår godt at det driver deg til vanvidd [:)]

ORIGINAL: ~Roskva~

Hmmm, har du vurdert muligheten for at din mor sliter litt psykisk? Oppførselen hennes er jo ikke akkurat normal...

Det KAN faktisk hende at det ikke bunner i manglende respekt for deg, men at hun faktisk ikke klarer å la det være.

Ta det opp med fastlegen til moren din - dersom det er alzheimer er det greit å få stilt diagnosen tidlig.

hun sier jo hun har vært sånn i alle år...

bra dere skifter lås nå da.. hvis hun ikke skjønner det nå så ville jeg selvfølgelig tatt en lang prat med henne, og prøvd å foreslå at hun får hjelp. nekter hun på det, så ville jeg gjort det så enkelt som å si at hvis hun ikke vil ta i mot hjelpen så får hun holde seg unna, og klarer hun ikke det vil politiet bli kontaktet. selvfølgelig vil ikke de sette henne i fengsel[8D] men når det er så alvorlig og går så langt så er det grunn for tvangsinnleggelse så hun får hjelp, for dette er jo ikke normalt! ingen som er frisk psykisk gjør sånt!

ORIGINAL: Mamma x 3

ORIGINAL: Emmaleene

Ja men da står bare mamma utnfor å ringer på eller ringer 1000 ganger på telefonen for å vite om jeg har ryddet...
Uansett hva jeg velger er det like [:@]

Har du snakket med henne om det?sagt klart ifra? Jeg hadde ikke fiksa å hatt det sånn

Skift låsen. Det er ikke bra for forholdet dere imellom at det skal være sånn som dette.

ORIGINAL: inamaria

ORIGINAL: ~Roskva~

hun sier jo hun har vært sånn i alle år...

Dama har visstnok vært opptatt av å ha det ryddig og rent hele sitt liv. Det står ingen steder at hun har hatt en vane med å "bryte seg inn" der hun har bodd før, eller hos andre hun kjenner godt, for å rydde i alle år...

Det er ikke direkte unormalt å være opptatt av å ha det rent og ryddig - men det er uvanlig å gjøre det samme hos barna sine. Det er denne mangelen på forståelse av grenser og den manglende evnen til å endre adferd, som gjør at jeg stusser. Ved begynnende alzheimer blir ofte innlært adferd man har hatt hele livet kraftig forsterket, og man kan bli veldig opptatt av å gjennomføre de samme ritualene man har hatt tidligere.

For øvrig virker det jo som om HI har prøvd å "ta en alvorsprat" med sin mor flere ganger før, uten at dette har ført til endringer. Hun kan jo godt bytte lås på døra (det hadde nok jeg gjort også), men det virker ikke som om det vil påvirke hvordan moren tenker, og hvor stresset moren blir av at det er rotete i hennes gamle hus.

Det kan da ikke skade å sjekke om denne gamle mammaen trenger hjelp, før man stenger henne ute i kulda?

ORIGINAL: Jafseslafsaslappfis

ORIGINAL: esilenot

Tror jeg rett og slett hadde skiftet lås på yttterdøra.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!..for lenge siden

Samma her...

signerer den om begynnende alzimers, greit å få det undersøkt.

Har jobbet med denne diagnosen før, og tidligere  "lyter" blir ofte  forsterket hos folk med alzeimers.

DE kam begynne å oppføre seg irrasjonelt bla.

Og ikke minst..trangen til å holde orden rundt seg, slik at de har "kontroll" på noe, når annet begynner å surre.

jeg hadde helt klart bytta lås på døra og ikke gitt ho nøkkelen, hatt det låst stort sett hele tida og sagt fra at mitt hus er det jeg som styrer og ordner i.

Gi henne ett sjokk... Få mannen din til å ta deg i doggy i gangen i det hun låser seg inn eller noe helt totalt graverendes, så får hun så sjokk at hun aldri tør å trø innenfor dørstokken din igjen!

Var egentlig ment litt ironisk, men når jeg tenker over det så tror jeg at jeg hadde gjort noe sinnsykt selv, bare for å statuere ett eksempel og få henne til å respektere deres privatliv.

ORIGINAL: Tåkeliten

Gi henne ett sjokk... Få mannen din til å ta deg i doggy i gangen i det hun låser seg inn eller noe helt totalt graverendes, så får hun så sjokk at hun aldri tør å trø innenfor dørstokken din igjen!

Var egentlig ment litt ironisk, men når jeg tenker over det så tror jeg at jeg hadde gjort noe sinnsykt selv, bare for å statuere ett eksempel og få henne til å respektere deres privatliv.

Kanskje hun bare hadde begynt å moppe og støvsuge rundt dem? [8D]

vi har det nesten slik med svigermor,men jeg har bare begynt å overse det til tider å bare takker, Her så var det mange ganger at jeg kom hjem til nyvasket hus, ting vi ikke fant igjen siden ho hadde ryddet.
Ho er ikke så ille nå som ho var en periode.Men vet hva ho tenker hver gang ho er her at ho synnes det er rotete at det er for mye ting her osv,men vi har sagt det er vi som bor her og ikke ho

En ting er at derre kan jo bytte lås å se,men kan også være at ho gjør det pga at ho vil være til nytte

Jeg tenkte heller mer på om grunnen er at hun fortsatt føler at det er "hennes hus" og at hun vil ha det på sin måte selv om de har flyttet? Det er hvertfall grunnen til at jeg aldri kunne tenkt meg f.eks. svigermor sitt hus...

Håper uansett det blir bedre når dere får byttet lås på døra... evt montere alarm som begynner å ule når hun låser seg inn..[8D]

ORIGINAL: Zera

hadde sagt det rett ut:
Nå er dette MITT hus! Jeg gjør ting på min måte her nå og det må du bare forstå.. sånn er det! Og du kan ikke holde på å komme hit når det passer DEG i alle døgnets timer for vi har vårt liv, og det skal ikke være nødvendig at vi skal sitte å bare vente på når du PLUTSELIG kommer innom..
Nå har jeg sagt hva jeg føler og mener og du SKAL respektere det...
Vist du ikke gjør det, så skifter jeg lås på døra, kobbler ut ringeklokka og slår tlf på lydløs..
Og vil du virkelig at det skal gå til det punktet??

Eller noe i den durr :)

Helt enig!!!

Å kjære vene! Jeg hadde blitt gal! Bra dere skifter lås ja, det var nok på tide. Får håpe moren din tar hintet, hvis ikke må du nok ta en alvorsprat med henne. Du sier jo at dere har ett godt forhold til hverandre, og da BØR hun respektere hva du sier!
All ære til mannen din som har "holdt ut", jeg tror min hadde flyttet - med eller uten meg:P

tror kanskje hun trenger hjelp.... kanskje hun lider av en rydde-mani som burde behandles....
si til henne hva du sier til oss, og la det få konsekvenser om hun ikke slutter.

ORIGINAL: hjertetmitt

Back
Topp