Introdusering av kumelk.

Har hørt lignende fra folk jeg kjenner som senere i livet fant ut at de ikke tåler melk.

Mennesker har ikke bruk for kumelk egentlig :) Så det er ingen krise om de ikke liker melk.
Det finnes annen mat med kalsium. Så det er ikke noe å bekymre seg for.

Av erfaring så er det vanskelig å spise og få i seg den mengden kalsium man skal ha om man ikke bruker kumelk. Nå kan jo ts bruke kumelk i mat så det gjør det litt lettere. Vi har spist melkefritt i to år og regnet på kalsium inntaket til vårt barn og det ligger på 150-200 skal ha 600. Melk er viktig for barn som vokser ;) Farlig å kutte det helt ut.

Er vel fare for at jeg blir hengt av mammapolitiet, men når min 1 åring ikke ville ha melk tilsatte jeg bitte-litt oboy. :p Lot det bli gradvis mindre ved hvert måltid og etter tre dager drakk han melk som om han aldri hadde gjort annet og oboy smakte han ikke igjen før han var passert 3 :)

Er vel fare for at jeg blir hengt av mammapolitiet, men når min 1 åring ikke ville ha melk tilsatte jeg bitte-litt oboy. :p Lot det bli gradvis mindre ved hvert måltid og etter tre dager drakk han melk som om han aldri hadde gjort annet og oboy smakte han ikke igjen før han var passert 3 :)
Ja,kanskje det funker ;)

Tilby de havremelk med ekstra kalsium(blå kartong). Er virkelig ikke noe god grunn til at man skal drikke kumelk, så lenge man har et normalt kosthold ellers. :-)

Jeg var sånn da jeg var liten, med melk og visse andre ting. I dag vet jeg at det er disse tingene som gir meg vondt i magen. Kanskje smakssansen deres sier ifra at de ikke skal ha melk? (Bare synsing, altså, men noe å tenke på. :))

Hehe. Det var faktisk ganske lurt. Liker ikke melk selv, men min datter og mann gjør det. Men da har jeg ett tips hvis den i magen ikke gjør det. Jeg prøver å få i meg melk siden jeg er gravid men blir da med sjokolade pulver i.

Mennesker har ikke bruk for kumelk egentlig :) Så det er ingen krise om de ikke liker melk.
Det finnes annen mat med kalsium. Så det er ikke noe å bekymre seg for.

Da må man passe på å få i barnet/seg selv nok jod også! Meieriprodukter er for de fleste nordmenn hovedkilden til jod.

Hehe. Det var faktisk ganske lurt. Liker ikke melk selv, men min datter og mann gjør det. Men da har jeg ett tips hvis den i magen ikke gjør det. Jeg prøver å få i meg melk siden jeg er gravid men blir da med sjokolade pulver i.

Vær obs på at sjokolade hemmer opptak av kalsium! Det er grunnen til at sjokomelk ikke kan erstatte melk.

Back
Topp