introduksjon av mer fast føde -vært hos helsesøster

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Og hun ble skikkelig negativ da jeg sa jeg hadde startet med grønnsaksmos? for det var ikke anbefalt noe annet enn grøt og mme før de var 6 mnd´er? Jeg gir det jo ikke som ett måltid.. men hun får smake litt..
fruktmos og sånt var også helt borti natta vistnok??
 
Å smake syns jeg ikke er negativt i det hele tatt. Det kommer jo an på mengden:)
 
Og hun ble skikkelig negativ da jeg sa jeg hadde startet med grønnsaksmos? for det var ikke anbefalt noe annet enn grøt og mme før de var 6 mnd´er? Jeg gir det jo ikke som ett måltid.. men hun får smake litt..
fruktmos og sånt var også helt borti natta vistnok??
Hvorfor det? C-vitamin bedrer jo jernopptak..
 
Disse helsesøstrene altså. De er bra forskjellige! Her er hun skikkelig pro grønnsaker og sa at hun synes grønnsaker er tipp topp å starte med fra 4 mnd. Synes du skal gjøre det som føles rett for deg jeg :)
 
Merkelig... Vår er også pro grønnsaker fra 4mnd. Hva var grunnen?
 
Merkelig... Vår er også pro grønnsaker fra 4mnd. Hva var grunnen?

Nei d var ikke anbefalt med NOE annet enn grøt og melk før 6 mnd vistnok?!
 
Disse helsesøstrene altså. De er bra forskjellige! Her er hun skikkelig pro grønnsaker og sa at hun synes grønnsaker er tipp topp å starte med fra 4 mnd. Synes du skal gjøre det som føles rett for deg jeg :)

Ja jeg hører så absolutt ikke på henne altså! Jenta gaaaaper etter mer og plages ikke med magen, så da ser jeg ikke problemet ;)

Storebror likte ikke hjemmelaget mat - virket som det var for mye smak. Derfor er planen å bruke måned 5 på masse smaksprøver av grønnsaker og frukt.. Sånn at hun er godt kjent med det når jeg ved 6 mnd starter med å gi kylling/fisk/kjøtt sammen med ris/potet/pasta - sånn at det blir litt mer vanlig middag ;)
 
Nei d var ikke anbefalt med NOE annet enn grøt og melk før 6 mnd vistnok?!
Anbefalt fra helsemyndighetene eller fra henne? Vår HS nevnte at noen barn som får mye søt fruktmos i starten gjerne foretrekker det istedenfor "kjedelig" grøt. Men det må man jo se an selv tenker jeg. De har jo godt av begge deler. Men sånn generelt var både frukt og grønnsaker helt topp i følge henne.
 
Anbefalt fra helsemyndighetene eller fra henne? Vår HS nevnte at noen barn som får mye søt fruktmos i starten gjerne foretrekker det istedenfor "kjedelig" grøt. Men det må man jo se an selv tenker jeg. De har jo godt av begge deler. Men sånn generelt var både frukt og grønnsaker helt topp i følge henne.

Hun henviste til den boka fra helsemydighetene eller var det matportalen..den vi får utdelt :p Men jeg har nå lest at man likegreit kan gi grønnsaker som grøt I DEN BOKA jeg da :p lurer på om kommunens dårlige økonomi virkelig har gått utover kursing av HS :p Ja det med søt fruktmos forstår jo jeg også :p Men her er hun opp i 2 grøtmåltid nå, så tror ikke hun plutsleig slutter å spise grøt uansett :p Hun ELSKER det...samt at hun må få fruktmos som virker bra for magen siden den ble hard pga grøt...
 
Hun henviste til den boka fra helsemydighetene eller var det matportalen..den vi får utdelt :p Men jeg har nå lest at man likegreit kan gi grønnsaker som grøt I DEN BOKA jeg da :p lurer på om kommunens dårlige økonomi virkelig har gått utover kursing av HS :p Ja det med søt fruktmos forstår jo jeg også :p Men her er hun opp i 2 grøtmåltid nå, så tror ikke hun plutsleig slutter å spise grøt uansett :p Hun ELSKER det...samt at hun må få fruktmos som virker bra for magen siden den ble hard pga grøt...
Så bra at hun liker det :) Spiser hun to fulle porsjoner? Frokost og kvelds?
 
Så bra at hun liker det :) Spiser hun to fulle porsjoner? Frokost og kvelds?

Spiser i underkant av 1 porsjon til kvelds... har nettopp begynt med grøt på morgenen. Lager da halv porsjon. Noen ganger (idag f.eks.) spiser hun alt, mens hun bare tar noen skjer andre dager. Varierer litt utifra hvor mye melk hun drikker først. Idag drakk hun lite til første flaska - fikk grøt 1,5 time etterpå, også melk før hun la seg igjen. Da drakk hun ikke melk rett før og var derfor veldig sulten. Til vanlig tilbyr jeg flaska før grøten og hvis hun drikker hele flaska da så blir det lite grøt. men noen ganger drikker hun bare 30 ml og da går det ned litt grøt :p
 
Så frustrerende med disse helsesøstrene som ikke er samstemte.
 
Her har vi nå begynt med grønnsaksmos til middag, som smaksprøve foreløpig. Tror nok helsesøster her syns det er finfint å få inn mer og variert mat i løpet av en dag.
 
Her har vi nå begynt med grønnsaksmos til middag, som smaksprøve foreløpig. Tror nok helsesøster her syns det er finfint å få inn mer og variert mat i løpet av en dag.

Her er det halv porsjon grøt til frokost, fruktmos til lunsj, grønnsaksmos smaksprøver 1 smak av gangen (1 isbitterning sånn mengdemessig sånn ca) til middag og 1 full porsjon grøt til kvelds ;)
 
Her er det halv porsjon grøt til frokost, fruktmos til lunsj, grønnsaksmos smaksprøver 1 smak av gangen (1 isbitterning sånn mengdemessig sånn ca) til middag og 1 full porsjon grøt til kvelds ;)
Såpass ja!! Så deilig å ha kommet så godt i gang :)
 
Her er det halv porsjon grøt til frokost, fruktmos til lunsj, grønnsaksmos smaksprøver 1 smak av gangen (1 isbitterning sånn mengdemessig sånn ca) til middag og 1 full porsjon grøt til kvelds ;)
Hvor mye/lite melk drikker hun nå da? I forhold til før?
 
Hvor mye/lite melk drikker hun nå da? I forhold til før?
Tilbyr fortsatt 6 flasker i døgnet til samme tidspunkt,men gir mat først (bortsett fra til grønnsaksmosen) så det varierer VELDIG hvor mye hun drikker..alt fra 30 ml til 150 ml :p
 
Back
Topp