Inspirert... Gode grunner til å gifte seg?

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
Å gifte seg pga festen/gaver osv synes jeg er veldig egoistisk.

Vi er nå ganske gamle (for det tradisjonelle bryllup og med 3 barn.. ) så vi vurderer rett og slett en tur til sorenskriveren eller å reise utenlands med de nærmeste.
Egoistisk? Ein betalar jo vanlegvis den festen sjølv, og får langt i fra så mykje igjen i gaver som ein legger ut, så kvifor det er egoistisk lurer eg på?

Beste grunnen er vel at det er fantastisk å vera gift med mannen i sitt liv:)
I tillegg føles det trygt, og det var ei flott, og ikkje minst samlande, helg for familie og venner.
Og det er eit nydeleg minne å sjå tilbake på ein dag mannen kanskje ikkje er så fantastisk;)

Å gifte seg pga festen/gaver osv synes jeg er veldig egoistisk.

Vi er nå ganske gamle (for det tradisjonelle bryllup og med 3 barn.. ) så vi vurderer rett og slett en tur til sorenskriveren eller å reise utenlands med de nærmeste.

Hvorfor i all verden er det egoistisk? Er det egositisk av meg å ha 30-årslag også? Konfirmasjon? Navnefest/dåp? :bored:

Vi gifter oss neste år fordi vi elsker hverandre og vil erklære kjærligheten for hverandre og våre nærmeste.
Jeg tar hans etternavn, da jeg ikke har noe godt forhold til mitt. Sønnen vår har alt fars etternavn. :)
Vi gleder oss til festen også, men det viktigste er at vi sier "ja" til hverandre. :)

Pga. Kjærligheten, rettigheter, vi ønsket stifte en familie sammen og vi ønsket ha samme etternavn.

Vi giftet oss fordi vi ønsket å være sammen i gode og onde dager. Vi ønsket å dele resten av livene våre sammen. Å være gift gir oss trygghet og er for oss et symbol på evig forpliktelse.. :)

Fordi jeg er litt gammeldags tror jeg :-) er vel noen skattefordeler også, men ikke satt meg inn i det. Er noe med å bli en familie på papiret også, sånn for min del.

For meg er det ingen håndfaste og konkrete grunner for å gifte meg som ikke kan skytes ned med sunn fornuft. Etternavn kan man bytte som man vil, og det er ingen fordeler juridisk eller skattemessig som ikke registrerte samboere også eventuelt har. For religiøse er det jo mange gode grunner, men vi er ikke religiøse.
Vi ønsker (egoistisk nok) å gifte oss kun fordi vi vil ha en heidundrende fest for å feire vår kjærlighet for hverandre, og ønsker at familiene våre skal få bli én og få ta del i lykken vår! Vi vil bevise for verden at det er oss to for evig og alltid:) det er ikke nødvendig, det er dyrt og dumt, men jeg vil allikevel :D
Arveloven er vel ikke forandrer viss de ikke er gift og en dør arver barnet alt eller nærmeste slekt ikke partner?

Egoistisk? Ein betalar jo vanlegvis den festen sjølv, og får langt i fra så mykje igjen i gaver som ein legger ut, så kvifor det er egoistisk lurer eg på?
Hvorfor i all verden er det egoistisk? Er det egositisk av meg å ha 30-årslag også? Konfirmasjon? Navnefest/dåp? :bored:

Når man gifter seg i den hensikt kun for å betalt en heidundranes fest jo så synes jeg det. I alle bryllup jeg har vært har de fått mye mer enn hva de har lagt ut for selv.

Og jeg skriver ikke det ER egoistisk.. Men jeg mener det er det. Så kan konsert mene hva dere vil om den saken

Når man gifter seg i den hensikt kun for å betalt en heidundranes fest jo så synes jeg det. I alle bryllup jeg har vært har de fått mye mer enn hva de har lagt ut for selv.

Og jeg skriver ikke det ER egoistisk.. Men jeg mener det er det. Så kan konsert mene hva dere vil om den saken

Øh. Det er da sjelden at gjestene betaler for festen? Jeg har ihvertfall aldri vært i et bryllup hvor gjestene må betale for sin egen mat og drikke. Nå skal det sies: jeg er grunnleggende i mot både betal-bar (jeg mener det skal være fri bar til gjestene) eller f.eks mat. Men det er jo da gjestenes egen feil at de gjestene velger å gi mer enn hva brudeparet har lagt ut selv. Nå skal det sies: vi kommer nok til å bruke 150 000 kr på bryllupsfesten, alt blir dekket: alt fra middag og fri bar, til en maxitaxi hjem for gjestene. Men ja, det er ikke gratis å være gjest i bryllup. Men sånn er det nå en gang, that's life.

Men altså: man velger jo å si ja. Hvis man synes det er for mye og for egoistisk så er det da bare å takke nei? Så hva er egentlig problemet? At du som gjest får mindre igjen enn hva du gav i gave? Hvorfor i all verden gir du så dyre gaver?

Håper virkelig jeg ikke har venner og familie som tenker som deg den dagen jeg gifter meg igjen, for jeg har virkelig ikke lyst til at de skal ha slike holdninger. For vi gifter oss for å feire kjærligheten, ingenting annet. Livet er til å feires, og det skal vi også gjøre. Og de står helt fritt til å svare ja eller nei. Det er virkelig ingen tvang. Og skal jeg si deg noe virkelig egoistisk? Jeg skal gifte meg for andre gang. Mange av de samme menneskene blir invitert. Stakkars dem altså, som må legge ut penger til gave atter en gang. :rolleyes:

Last edited:
Fordi vi hadde lyst og er litt tradisjonelle. Og jeg har lyst at vi som familie skulle ha samme etternavn. Kunne gjort det enkelt å gått til sorenskriveren men skulle jeg først gifte meg ville jeg ha hele pakka med hvit brud, kirke og fest også. Og koselig å samle familie og venner på en slik dag når vi først valgte å gifte oss

Har alltid drømt om bryllupet mitt. Alltid hatt et ønske om korleis det skal se ut. Samme har samboer.
Eg vurderte legge planene på is da pappa døde, for noe av det viktigste for meg var at han skulle følge meg ned kirkegulvet.
Men heldigvis har eg 2 storebrødre som er klare til å overta den jobben. :)

Greit med storebrødre :-) storebror min har følgt opp både meg og søsteren min i bryllupa våre. Vurderte en stund å gå opp alene med lillegutt. Han var 2,5 mnd og ble døpt samme dag. Ble som sagt til at jeg gikk med bror min og bar lillegutt selv. Så ble meg i brudekjole og han i dåpskjole. Føltes fint å gå med bror min og, selv om jeg såklart skulle ønske at det kunne vært far min.

Det er vel ikke sånn at man MÅ gifte seg for å få det sånn. Det er mulig å skrive testamente også.
Ingen går såfall med det vinnende kortet ut av arveopplegget for det kan ikke gi alt vekk til en annen om de ikke er gift.

Øh. Det er da sjelden at gjestene betaler for festen? Jeg har ihvertfall aldri vært i et bryllup hvor gjestene må betale for sin egen mat og drikke. Nå skal det sies: jeg er grunnleggende i mot både betal-bar (jeg mener det skal være fri bar til gjestene) eller f.eks mat. Men det er jo da gjestenes egen feil at de gjestene velger å gi mer enn hva brudeparet har lagt ut selv. Nå skal det sies: vi kommer nok til å bruke 150 000 kr på bryllupsfesten, alt blir dekket: alt fra middag og fri bar, til en maxitaxi hjem for gjestene. Men ja, det er ikke gratis å være gjest i bryllup. Men sånn er det nå en gang, that's life.

Men altså: man velger jo å si ja. Hvis man synes det er for mye og for egoistisk så er det da bare å takke nei? Så hva er egentlig problemet? At du som gjest får mindre igjen enn hva du gav i gave? Hvorfor i all verden gir du så dyre gaver?

Håper virkelig jeg ikke har venner og familie som tenker som deg den dagen jeg gifter meg igjen, for jeg har virkelig ikke lyst til at de skal ha slike holdninger. For vi gifter oss for å feire kjærligheten, ingenting annet. Livet er til å feires, og det skal vi også gjøre. Og de står helt fritt til å svare ja eller nei. Det er virkelig ingen tvang. Og skal jeg si deg noe virkelig egoistisk? Jeg skal gifte meg for andre gang. Mange av de samme menneskene blir invitert. Stakkars dem altså, som må legge ut penger til gave atter en gang. :rolleyes:

Hvis du leste hva jeg skrev så skrev jeg at de som giftet seg KUN pga festen SYNES JEG er egoistiske.. Og når man faktisk blir sett ned på av folk fordi man gir mindre enn hva det koster så.. Og er ofte bryllup her der drikke er til maten.. En gang ikke engang det.

At noen gifter seg av kjærligheten til hverandre har jeg ikke svart på.. Så føler ditt angrep blir litt komisk ;) for det har jeg ikke nevnt med et ord. Og man har da vel lov å mene dette fordi vel? Eller skal alt være rosenrødt og enige? Jeg har min mening og du har din ;)

Du om giftermål for andre gang ;) her blir det bare en gang.. Type hvit brud osv blir feil i mine øyne når man har både store og flere barn. Og ikke minst for gang ne 2,3,4 etc. Men nå blir jeg vel angrepet for mine meninger der og :p

Hvis du leste hva jeg skrev så skrev jeg at de som giftet seg KUN pga festen SYNES JEG er egoistiske.. Og når man faktisk blir sett ned på av folk fordi man gir mindre enn hva det koster så.. Og er ofte bryllup her der drikke er til maten.. En gang ikke engang det.

At noen gifter seg av kjærligheten til hverandre har jeg ikke svart på.. Så føler ditt angrep blir litt komisk ;) for det har jeg ikke nevnt med et ord. Og man har da vel lov å mene dette fordi vel? Eller skal alt være rosenrødt og enige? Jeg har min mening og du har din ;)

Du om giftermål for andre gang ;) her blir det bare en gang.. Type hvit brud osv blir feil i mine øyne når man har både store og flere barn. Og ikke minst for gang ne 2,3,4 etc. Men nå blir jeg vel angrepet for mine meninger der og :p

Men man gifter seg da på grunn av festen? Altså, jeg hadde vel neppe giftet meg for annet enn å feire kjærligheten, og det er jo festen. Så det er derfor det er litt uklart hva du faktisk mente.

Og man blir sett ned på av folk fordi man gir mindre enn hva? Kuverten? Drikken? Kakene? Dette kommer ikke helt fram i innlegget ditt.

Og jeg har aldri ment at man ikke ha ulike meninger. Men det er et diskusjonsforum, så du må jo tåle at man stiller seg spørsmål ved dine meninger. Eller er det kun du som skal få lov til å være kritisk og si din mening? Det er jo du som slenger rundt deg med at folk er egoistiske. Hva får deg til å tro at folk synes det er særlig hyggelig? Jeg er ikke en til å dømme, så jeg ville aldri funnet på å dømme noen. For det er jo nettopp det du gjør. Og derfor reagerer man.

Og angrep? Jeg har ikke angrepet noen som helst. Jeg har sagt min mening. Det hadde vært et angrep om jeg gikk på din person. Hvis jeg ikke tillot deg å ha andre meninger enn meg selv. Angrep er hvis jeg hadde brukt retorikk som at jeg synes dine meninger er komiske. Derimot synes jeg du kan holde deg for god til å si "det er komisk". Vel, så hyggelig at mine meninger gir deg en god latter. Det er du som kommer med svært bastante meninger og du kan jo ikke forvente at folk ikke skal reagere.

Ja, du må jo gjerne mene det er feil å være brud for andre gang, det er ikke opp til meg, heldigvis. Spørs vel om meningen din hadde vært den samme hvis du hadde kommet deg ut av et voldelig ekteskap slik som jeg har og derfor føler at jeg faktisk fortjener et ekteskap uten vold. Og nei. Jeg er ikke så heldig at vi har barn ennå. Jeg er ufrivillig barnløs.

Last edited:
Vi giftet oss fordi vi elsker hverandre og ville erklære dette foran familie, venner og ikke minst Gud. Dessuten syns vi det er mye mer praktisk ift rettigheter, skatt, arv osv. Vi følte også at det ga oss og våre da fremtidige barn en litt tryggere hverdag da man ikke bare kan pakke baggen og dra hvis noe skulle skje. Hans foreldre har vært gift i 32 år og mine har vært gift i 30 år.

Hadde vært sammen lenge og jeg ønsket å gifte meg før vi fikk barn:)

Back
Topp